یادداشت/ حامد افروغ

«دفاع مقدس»؛ الگوی عملی احقاق حق ملت ایران در صحنه جهانی

دفاع مقدس ثابت کرد که با اراده‌ای قوی، حمایت از رهبری و انتخاب درست مسئولین می‌توانیم در برابر هر زورگویی بایستیم و حق خود را از گلوی مستکبرین و زیاده‌خواهان جهانی بیرون بکشیم، همانطور که در زندگی شخصی در برابر افراد زورگو و زیاده‌خواه کوتاه نمی‌آییم.
کد خبر: ۴۵۲۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۰ - 24April 2021

«دفاع مقدس»؛ الگوی عملی احقاق حق ملت ایران در صحنه جهانیگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس‌ـ حامد افروغ؛ پس از به وقوع پیوستن انقلاب اسلامی برای نیل مردم ایران به آرزوها و آرمان‌های بلندشان که بر بستر اسلام‌دوستی و عزت‌طلبی بود، از دید برخی ناظران جهانی طبیعی می‌نمود که این مهم از سوی استکبار جهانی مورد پذیرش واقع نشده و به بهانه‌ای جنگی جدی به ایران تحمیل شود. در این میان صدام به دلیل غرور و خباثت خاصی که داشت، بهترین گزینه هژمونی غرب برای تحمیل جنگ به ایران بود.

شرایط سخت و آشفته روزهای آغازین انقلاب اسلامی که برآمده از تصفیه کشور از عناصر آلوده و سهم‌خواهی‌های جریانات و افراد سیاسی مختلف بود، از ایران تصویری منعکس می‌کرد که هر فرد دیکتاتور و طماعی را وسوسه می‌کرد تا تکه‌ای از این کشور مهم را از آن خود کند. شروع جنگ تحمیلی در این برهه که برای بسیاری از مردم و مسئولان هولناک بود، که البته این برداشت منبعث از ضعف ارتش در دوران پالایش و کمبود سلاح و مهمات قابل استفاده در آن زمان طبیعی می‌نمود.

با این اوصاف ملت ایران از آنجا که از غنای فرهنگی و فکری و پیشینه‌ای سترگ برخوردار است، بسیار زود دست و پای خود را جمع کرد و به مصاف دشمنی رفت که به سلاح کینه و حمایت بی قید و شرط استکبار و خیانت بسیار مزدوران داخلی که اغلب هم فراری از کشور بودند، مجهز بود.

اما فارغ از سختی‌ها و دردهایی که جنگ تحمیلی برای ما بوجد آورد، آنچه که در دفاع مقدس برای همه ما مستند و محرز شد، این است تنها عنصری که می‌تواند یک ملت را در کوران مشکلات و بلایا سرپا نگه دارد و چون سروی که در برابر باد خم شده اما نمی‌شکند، «اراده» است. آن روز ملت ایران اراده کرده بود تا از حیثیت خود دفاع کند و همین اراده راه‌ها را برایش باز کرد که در نتیجه بتواند خواست خود را به جهان ظالمین تحمیل کند.

امروز هم اگر چه نه با توپ و تانک، ولی با سلاح اقتصاد و سیاست در همان وضعیتی گرفتاریم که در جنگ نحمیلی بودیم؛ از سوی اغلب کشورها مورد بی‌مهری و ظلم هستیم تا تنها یک اتفاق بیافتد، و آن شکستن اراده ماست. هرچند پس از جنگ تحمیلی رسوخ نسبی رفاه در جامعه باعث شده تا حدودی دنیازدگی در میان ما رخنه کند و در پی آن به فکر حفظ رفاه خود به هر روشی باشیم و با انتخاب افرادی که از تسلیم شدن برای راحت‌طلبی ابایی ندارند به خود ظلم کردیم، اما آنچه مسلم است، روح بیدار ایرانی ما همچنان زندگی عزت‌مند را بهتر از رفاه‌زدگی ذلت‌بار می‌داند و اگر رفتار غیرمسئولانه برخی مسئولان در اشاعه اشرافیت نبود، تحمل این شرایط سخت برای مردم راحت‌تر می‌شد.

مع‌الوصف آنچه که از دفاع مقدس برای ما به ارث مانده و میراث معنوی ما را غنی‌تر کرده، همین عبرت‌هاست که اگر آزموده را دوباره بیازماییم و برای رفاه چند روزه دنیا دست از مقاومت بکشیم، هزینه‌های بیشتری را برای زندگی ساده خود باید بپردازیم و در نهایت در سختی بیشتری زندگی کنیم چرا که جهان ظلم به تسلیم شدن‌های مقطعی و کوتاه بسنده نمی‌کند و در نهایت در پی استیلای کامل بر اراده ملت‌هاست.

دفاع مقدس ثابت کرد که با اراده‌ای قوی، حمایت از رهبری و انتخاب درست مسئولین می‌توانیم در برابر هر زورگویی بایستیم و حق خود را از گلوی مستکبرین و زیاده‌خواهان جهانی بیرون بکشیم، همانطور که در زندگی شخصی در برابر افراد زورگو و زیاده‌خواه کوتاه نمی‌آییم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار