مولفه نقادی و مطالبه‌گری انقلابی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی

«انقلابی‌گری حقیقی» طوری است که اگر فرد انقلابی، انتقادی از اوضاع یا اعتراضی به آن داشته باشد، راه حلی هم برای انتقاد خود دارد.
کد خبر: ۴۵۳۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۵ - 23June 2021

مولفه نقادی انقلابی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامیبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، شماره ۲۸۳ هفته نامه خط حزب الله که یک نشریه در رابطه با جامعه مؤمن و انقلابی است، به صاحب‌امتیازی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله‌العالی)، در مطلبی با عنوان «این ماه را از دست ندهید» چندی پیش منتشر شد.

در این شماره، بیاناتی چند از رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی) در مورد ویژگی‌های جامعه انقلابی منتشر شده‌ است. یادداشت زیر، برگرفته از بیانات ایشان در این هفته نامه است.

ملت انقلابی و مسلمان ایران درطول تاریخ خود بار‌ها برای عمل به توصیه اسلام که می‌گوید: «هرگز زیربار کفر، زور و استکبار نروید»، به رهبری روحانیون شجاع، مدبر و مجاهد دست به نهضت‌ها و انقلاب‌های گوناگونی از جمله «نهضت توتون و تنباکو» به رهبری میرزا‌ی شیرازی، مهاجرت صغری و کبری و در پی آن «انقلاب مشروطه» به رهبری سید محمد طباطبایی، شیخ فضل الله نوری و آیت الله بهبهانی و در نهایت «انقلاب اسلامی» به رهبری امام خمینی (ره) زد.

این حرکت‌ها و انقلاب‌ها، از آنجا که نوای استقلال سر می‌دادند و مردم با این کارها این مفهوم را به همگان می‌رساندند که «خودشان می‌خواهند برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند»، به مذاق دشمنان داخلی و خارجی خوش نمی‌آمد و از هر راهی وارد می‌شدند تا این نهضت‌ها را در نطفه خاموش کنند. 

دشمنان از راه‌های بسیاری تلاش می‌کنند تا انقلاب را از مسیر اصلیش منحرف کنند و هیچ گاه هم ناامید نمی‌شوند که حتی پس از گذشت ۴۲ سال از انقلاب بتوانند این نهال برومند و جوان را بخشکانند. در مقابل؛ مردم انقلابی ایران هم باید خود را از همه جهت تقویت کنند و سعی در پیشرفت داشته باشند تا در هر حالت و وضعیتی بتوانند با دشمن مقابله کنند.

انقلاب اسلامی توسط خود مردم و با تکیه بر توان داخلی به پیروزی رسید. چیزی که می‌تواند راهگشای مشکلات امروز جامعه ایران هم باشد.

پافشاری بر شعارها و راه انقلاب، مهم‌ترین راه حل برای علاج مسائل کشور

طبق فرموده‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، مهم‌ترین راه حل برای علاج مسائل کشور، پافشاری بر مسائل، شعار‌ها و راه انقلاب است. گرایش‌ها و جهت گیری‌ها در مسیر انقلاب، واضح و مبتنی بر بیانات امام خمینی (ره) هستند. برای رعایت این توصیه، باید انقلابی گری به خرج داد.

انقلابی گری آن است که عادلانه، خردمندانه، دقیق، منصفانه، دلسوزانه، قاطعانه و بدون رودربایستی عمل کنیم. انقلابی گری این است که در جایی که باید، نرمی نشان دهیم و جایی که لازم است، صلابت و سختی نشان دهیم و این کار، برعکس تندروی است.

انقلابی گری آن نیست که جایی که نباید، پرخاش کنیم. بلکه باید مواضع اسلامی و انقلابی را بدون اضطراب و تحت تأثیر برخی چهره‌های امید بخش کاذب قرار گرفتن ادامه دهیم و بدان‌ها پایبند باشیم؛ لذا انسان انقلابی آن کسی است که سواد دارد، منضبط، متدین و در حرکت است، عاقلانه فکر و خردمندانه رفتار می‌کند.

علاوه بر انقلابی گری، روحیه انقلابی هم بایستی میان مردم رواج داشته باشد. روحیه انقلابی آن است که بدون ترس، ملاحظه کاری و محافظه کاری تشخیص بدهیم، تصمیم بگیریم، اقدام و عمل کنیم و پیش برویم. نکته مهم در روحیه انقلابی آن است که هیچ گاه نبایست به توقف راضی شد.

یکی از چیز‌هایی که باعث می‌شوند تا در مسیر انقلاب پیش برویم، تفکر انقلابی است. ازجمله شاخص‌های تفکر انقلابی در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی این است که به مبانی و ارزش‌های اساسی انقلاب پایبند باشیم، هدف پیشرفت و حرکت ما، آرمان‌های اساسی انقلاب اسلامی باشند و برای دستیابی به آن‌ها تلاش کنیم.

از دیگر شاخص‌های تفکر انقلابی در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی آن است که به تمام جنبه‌های استقلال کشور از جمله «اقتصادی»، «سیاسی»، «امنیتی» و از همه مهم‌تر «فرهنگی» پایبند باشیم.

ما به عنوان یک فرد انقلابی با تفکر انقلابی باید در برابر دشمنان، فعالیت‌هایشان و نقشه‌های متفاوتی که شبانه‌روز برای زمین زدن انقلاب اسلامی و انحراف آن از مسیر اصلی که باید طی کند، طراحی می‌کنند و با استفاده از ترفند‌های مختلف تطمیع، ترور، اغفال و اقناع بر سر راه این جوان ۴۲ ساله سبز می‌شوند تا آن را زمین بزنند، حساس باشیم.

از آنجا که تمام تحرکات دشمن، پیچیده، برنامه ریزی شده، هوشمندانه و مبتنی بر مخاطب شناسی از ما است؛ ما هم باید تمام امکانات و نیرو‌های خود را در تمام جنبه‌ها از جمله «جنبه فرهنگی» تقویت کنیم تا در دام دشمن نیفتیم و باید در برابر هجمه‌های فرهنگی دشمن حساسیت بالایی به خرج دهیم.

انقلابیون مثبت و انقلابیون منفی، دو سر طیف در جامعه انقلابی

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، همواره دو طیف انقلابی و انقلابی گری مثبت و منفی وجود داشتند.

انقلابیون منفی اینگونه بودند که از هر حوزه‌ای که دردسری برایشان داشت، دوری می‌کردند و خود را از آن عقب می‌کشیدند، راحت طلب بودند، درمورد مسائل و مشکلات موجود در جامعه منفی بافی می‌کردند و طوری رفتار می‌کردند که انگار هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارند.

انقلابیون مثت، اما حاضربودند آبرویشان را هم خرج انقلاب و اهداف آن کنند. اگر جایی فکر می‌کردند که به دردی می‌خورند، با تمام وجود برای انجام و تلاش برای آن حاضر بودند. این دسته از افراد، اگر هم مسئولیت کاری را برعهده نداشتند، خود را از مسئول‌ترین افراد می‌دانستند. در این نوع افراد، مسئولیت پذیری هست و این افراد اهل کار و تلاش هستند.

از آنجا که مسیر حرکت انقلاب، مسیری زنده‌ است و در هر حال حرکت رو به جلو دارد، دسته بندی «انقلابی مثبت و منفی» اختصاص به زمان خاصی ندارد. امروزه هم اگر کسی از مسئولیت‌هایش شانه خالی کند و درمورد مسائل و مشکلات موجود منفی بافی کند و از جایگاهی که می‌تواند نفعی را به جامعه اسلامی برساند خود را عقب بکشد، در دسته بندی طیف انقلابی منفی و کسی که در برابر انقلاب و جامعه اطرافش احساس مسئولیت می‌کند و علاوه بر تلاش، امیدواری و صبر را در جامعه ترویج می‌کند، در دسته بندی طیف انقلابی مثبت قرار می‌گیرد.

امر به معروف همراه با نهی از منکر، دو امر لازم و مکمل برای پیشرفت جامعه انقلابی

«انقلابی گری حقیقی» طوری است که اگر فرد انقلابی، انتقادی از اوضاع یا اعتراضی به آن داشته باشد، راه حلی هم برای انتقاد یا اعتراض خود دارد. در اسلام، امر به معروف در کنار نهی از منکر آمده است. در انتقاد یا اعتراض فرد انقلابی انتقاد یا اعتراضش، نهی از منکر و راه حلی که برای اصلاح آن انتقاد یا اعتراض می‌دهد، امر به معروف است.

انقلاب اسلامی توسط خود مردم و با تکیه بر توان داخلی به پیروزی رسید. چیزی که می‌تواند راهگشای مشکلات امروز جامعه ایران هم باشد. اگر می‌خواهیم مشکلات کشور حل شوند و کشور جمهوری اسلامی ایران عزت و رفاه پیدا کند و از لحاظ پیشرفت‌های مادی، معنوی و فرهنگی الگو شود، باید راه انقلاب را ادامه دهیم که این راه، راه حل علاج در تمام دوره‌ها است.

ما در هر مورد که به انقلاب تکیه کردیم، حرکت رو به جلو و پیشرفت داشتیم، اما در هر مورد که در آن از ارزش‌های انقلاب کوتاه آمدیم و نادیده‌اش گرفتیم، از مسیر عقب ماندیم.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار