سیدمسعود شجاعی مطرح کرد؛

بازدید نیم میلیونی از آثار مسابقه «فلسطین تنها نیست»/ هشت کشور جهان میزبان آثار نمایشگاه می‌شوند

دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» از بازدید نیم میلیونی از آثاراین مسابقه در فضای مجازی خبر داد و گفت: هشت کشور جهان میزبان آثار نمایشگاه «فلسطین تنها نیست» خواهند بود.
کد خبر: ۴۵۳۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۶ - 26April 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم مروری بر آثار مسابقه بین‌المللی پوستر، کارتون و کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری و سید مسعود شجاعی‌طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و جمعی از هنرمندان در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد.

شجاعی: بازدید نیم میلیونی از آثار مسابقه «فلسطین تنها نیست»

«سید مسعود شجاعی‌طباطبایی» مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون در این خصوص اظهار داشت: آذرماه سال گذشته همزمان با اعلام دیدگاه‌های مکرون رئیس جمهور فرانسه نسبت به اهانت نشریه «هبدو» به پیامبر اسلام و فعالیت‌های سازشکارانه برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، فراخوان مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست»را برای جذب اثر منتشر کردیم.

وی افزود: روابط برخی دولت‌ها با رژیم صهیونیستی باعث نمی‌شود فلسطین تنها بماند. جبهه مقاومت در سراسر دنیا در کنار فلسطین است. خوشبختانه این اتفاق مورد توجه هنرمندان کارتونیست و کاریکاتوریست و گرافیست در تمام جهان قرار گرفت و تا آخرین مهلت اعلام‌شده، آثار این هنرمندان از ۶۶ کشور دنیا به دبیرخانه ارسال شد.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری ادامه داد: نکته مهم حضور چشمگیر ۲۳۷ هنرمند ایرانی است که نشان می‌دهد چهره‌های نخبه کشورمان چقدر به بحث مقاومت در عرصه بین‌الملل اهمیت می‌دهند.

شجاعی‌طباطبایی در ادامه گفت: بیشترین تعداد هنرمندان خارجی حاضر در این مسابقه از کشورهای ترکیه با ۶۲ شرکت‌کننده، از اندونزی و چین هر کدام با ۴۲ شرکت کننده بودند. از آمریکای لاتین هنرمندان کشورهای برزیل، کوبا مکزیک، پرو، کلمبیا و… حضوری مؤثر و گسترده داشتند. از کشورهای اروپایی نیز شاهد آثاری از هنرمندان لهستان، ایتالیا، آلمان و… بودیم. در مجموع هزار و۸۰۲ اثر به دبیرخانه این مسابقه ارسال شد که به‌ترتیب در بخش کارتون ۷۹۸ طرح، پوستر ۳۰۲ طرح و در بخش کاریکاتور ۲۰۴ طرح به مرحله اول راه پیدا کرده‌اند. این آثار در سایت ایران‌کارتون بیش‌از نیم‌میلیون بازدید داشتند.

وی با تأکید بر استقبال بی نظیر از آثار این نمایشگاه تصریح کرد: هم اکنون در بیش از ۸ کشور جهان نمایشگاهی از آثار مسابقه «فلسطین تنها نیست» افتتاح شده است. این نمایشگاه‌ها علاوه بر نمایشگاه‌های مجازی متعددی‌ست که کشورهای مختلف برپا شد.

بازدید نیم میلیونی از آثار مسابقه «فلسطین تنها نیست»/ هشت کشور جهان میزبان آثار نمایشگاه می‌شوند

شجاعی اضافه کرد: در نظر داریم تور نمایشگاه این آثار را در استان‌ها و شهرهای مختلف ایران برگزار کنیم.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری افزود: به نفرات اول تا سوم هر بخش به‌ترتیب ۲هزار یورو، ۱۵۰۰یورو و هزار یورو به‌همراه تندیس و لوح تقدیر اهدا شد. همچنین در بخش کارتون یک جایزه ویژه اضافه شده است. داوری این مسابقه توسط چهار هنرمند خارجی از مالزی، لهستان،ایتالیا و برزیل و پنج هنرمند ایرانی انجام شد. داوران خارجی از طریق اینترنت و داوران ایرانی به شکل حضوری به قضاوت این آثار پرداخته‌اند.

وی در مورد ناجی‌العلی کاریکاتوریست فلسطینی گفت: این هنرمند از سال ۱۹۴۸ دیگر اجازه زندگی در کشورش را نداشته و همانند میلیون‌ها فلسطینی آواره و مجبور به مهاجرت شد. ناجی‌العلی با زبان کاریکاتور به‌مثابه یک سلاح عمل کرد و طی سال‌ها نزدیک به چهل هزار کارتون و کاریکاتور درباره فلسطین خلق کرد، اما رژیم صهیونیستی قلم او را برنتابید و در لندن او را به شهادت رساند. در حال ‌حاضر امضای شهید ناجی‌العلی به‌عنوان حنظله به‌مثابه یک نماد در دنیای هنر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسابقه «فلسطین تنها نیست» می‌تواند گامی در جهت آزاد‌سازی فلسطین باشد

همچنین در حاشیه این نمایشگاه عباد امین، عضو جنبش فلسطین پیرامون تاثیرات این رویداد اظهار کرد: چنین اتفاقاتی می‌تواند گامی در جهت آزاد‌سازی فلسطین باشد، همچنین این رویداد به فلسطینیان این امید را می‌دهد که مردم دنیا صدای آنها را می‌شنوند، برای همین در مسیر مبارزه باثبات‌تر قدم بر می‌دارند.

وی افزود: رژیم صهینویسیتی سال‌هاست این دروغ را بین مردم رواج می‌دهد که فلسطینی‌ها خود زمینهایشان را فروخته‌اند. در ادامه نیز اخیرا این شایعه را واج می‌دهند که فلسطینی‌های با صهیونیست‌ها مشکلی ندارند و با آنها در ارتباط هستند. این مسائل به هیچ‌وجه حقیقت ندارد، البته ممکن است عده قلیلی چنین باشند، اما توده فلسطین‌ها متعهد به آرمان مقاومت هستند.

بازدید نیم میلیونی از آثار مسابقه «فلسطین تنها نیست»/ هشت کشور جهان میزبان آثار نمایشگاه می‌شوند

وی خاطرنشان کرد: درباره شیوایی و تاثیرگذاری زبان هنر تا به حال زیاد سخن رانده شده است، اما شاید آنچنان که باید مدنظر قرار نگرفته است، البته در این میان هنرمندان ایرانی سنگ تمام گذاشته‌اند و با برگزاری چنین رویدادهایی در پی ترویح تفکر فلسطین تنها نیست در سراسر جهان هستند، بنابراین در همین گفت‌وگو جا دارد پیام تشکر مردم فلسطین را به گوش هنرمندان و مردم ایران برسانم.

وی در انتهای این گزارش تاکید کرد: تاریخ ثابت کرده که حق پیروز است و باطل محکوم به شکست. این اتفاق در نهایت درباره فلسطین رخ خواهد داد.

گفتنی است، نمایشگاه آثار منتخب مسابقه بین‌المللی پوستر، کارتون و کاریکاتور«فلسطین تنها نیست» تا هفدهم اردیبهشت ادامه دارد. آثار این نمایشگاه در گالری ابولفضل عالی حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. همچنین علاقه‌مندانی که امکان حضور در نمایشگاه را ندارند می‌توانند آثار را در فضای مجازی و با مراجعه به سایت «ایران کارتون» تماشا کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار