نویسنده «آخرین بار که دیدمش» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

ویژگی انسان کامل نکته مغفول مانده در ادبیات دفاع مقدس است

امامی گفت: شناخت و دستیابی به ویژگی‌هایی که یک انسان را به نقطه اوج کمال یعنی شهادت می‌رساند، همان شاه‌کلید سعادت است که کمتر در آثار ادبیات دفاع مقدس به آن پرداخته شده است.
کد خبر: ۴۵۳۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴ - 27April 2021

ویژگی انسان کامل نکته مغفول مانده در ادبیات دفاع مقدس استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از سمنان، «سمیرا سادات امامی» متولد 13 مردادماه 1361 شهرستان شاهرود نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات مقاومت و دفاع مقدس است که انتشار و گردآوری آثاری چون «آخرین بار که دیدمش» بر اساس زندگی شهید محمدرضا محمدباقرخان کلهر، «منتظر من هستند» براساس زندگی شهیدان محمد و علیرضا شاهینی و شهید محمدشریف آرش، «رفیقت کجاست؟» بر اساس زندگی شهیدان محمدحسین و محمد احمدی، «جنگ در پشت میله‌ها» براساس خاطرات آزاده جانباز سید مجید ابوالحسنی، «دیدار با آفتاب» بر اساس خاطرات جانباز محمد یحیائی و شهید محمود یحیائی، «از مهران تا مجنون» بر اساس زندگینامه سردار شهید منصور جلالی، «مثل روزهای اول» بر اساس خاطرات جانباز خلبان سید داود فرهادی، «همین چند صباح پیش» و... را در کارنامه خود دارد.

به همین منظور خبرنگار دفاع‌پرس در سمنان گفت‌وگویی را با این نویسنده جوان ترتیب داد که مشروح آن در زیر می آید:

دفاع‌پرس: برداشت و تعریف شما از ادبیات پایداری چیست؟

اگر نخواهیم چندان به تعاریف کلاسیک و مرسوم اکتفا کنیم، برداشت شخصی‌ام از ادبیات پایداری، بخشی از رسالت ادبیات در انتقال تجربیات و افتخارات ملت ها در دفاع از گنجینه ها و نشانه های فرهنگ و تمدن شان است. توضیح اینکه گنجینه ها می تواند مرزهای یک کشور باشد که در طی قرن ها به مرور تثبیت و حفظ شده یا باورهای ملی و دینی باشد و یا هرآنچه به یک ملت هویت می بخشد، رسالت ادبیات در انتقال و حفظ افتخارات از آن سو مهم است که در تقویت غرور ملی و ایجاد انگیزه  مقاومت در نسل های بعد بسیار سهیم است و اهمیت و ضرورت انتقال تجربیات پایداری هم ناگفته پیداست چراکه هرکس از تاریخ بی اطلاع باشد ناچار به تکرار اشتباهات گذشتگان خواهد بود.

دفاع‌پرس: جایگاه و نقش ادبیات پایداری در ادبیات معاصر را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر برای ادبیات رسالتی تصور کنیم که بی شک هم باید همین طور باشد، با توجه به شرایط دست کم یک قرن اخیر انتظار می رود ادبیات پایداری نقشی پررنگ تر از آنچه اکنون دارد به عهده بگیرد.

دفاع‌پرس: میزان استقبال عمومی جامعه از آثار ادبی دفاع مقدس را در حاضر چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر بخواهم صادق باشم باید اعتراف کنم میزان استقبال مخاطبان و عموم جامعه از آثار تولید شده در حوزه ادبیات پایداری نه به سبب تولید آثار فاخر بلکه به علت روحیه فرهنگی مردم این سرزمین و صدالبته روح حاکم برآثار تولید شده در این ژانر می باشد.

دفاع‌پرس: عوامل موثر در گسترش کتاب های دفاع مقدس از نظر شما  کدام است؟

نه فقط در گسترش نشر کتاب های دفاع مقدس که در تولید و نشر هر اثر هنری آنچه بیشترین اثر را دارد حمایت های مالی سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی است، عاملی که می تواند به راحتی یک اثر را به پرفروش ترین کتاب سال تبدیل و یا همان اثر را به بایکوت محکوم کند، گرچه ما باور داریم درمورد کتاب‌های دفاع مقدس یک استثنا غیرقابل اغماض وحود دارد و آن هم عنایت شهدا به آثار تولید شده در این عرصه است.

دفاع‌پرس:  به نظر شما به کدام ویژگی دفاع مقدس در آثار ادبی کمتر پرداخته شده است که باید برجسته شود؟

بعد از دست کم 16 سال فعالیت مستمر در این عرصه هنوز هم شخصا در تمام پروژه ها به دنبال پاسخ سوالی هستم که از ابتدا برای یافتنش وارد این عرصه شدم، آن هم شناخت و دستیابی به ویژگی‌هایی که یک انسان را به نقطه اوج کمال که همان شهادت است می رساند، کشف این مسیر، همان شاه کلید سعادت است که کمتر در آثار ادبیات دفاع مقدس به آن پرداخته شده است.

دفاع‌پرس: برنامه های موجود در سطح کشور به چه میزان توانسته است تفکر پایداری را احیا و زنده نگه دارد؟

در سطح خیلی کم، عمیقا معتقدم آنچه در زنده نگه داشتن تفکر پایداری موثر بوده، عنایت صاحبان این آثار و شاهدان اعمال ماست.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها