یادداشت/ عصمت دهقانی

رمضان ماه از خود رستن و به خدا رسیدن

رمضان ماه مهمانی خدا، ماه نزول قرآن، ماه خودسازی و تزکیه نفس، ماه از خود رستن و به خدا رسیدن است.
کد خبر: ۴۵۳۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۱ - 03May 2021

رمضان ماه از خود رستن و به خدا رسیدن

گروه استان‌های دفاع‌پرس- عصمت دهقانی؛ رمضان ماه مهمانی خدا، ماه  نزول قرآن، ماه خودسازی و تزکیه نفس،  ماه از خود رستن و به خدا رسیدن، ماه شب‌های قدر،  شبی  که ارزش عبادات در آنها از هزار ماه بیشتر محاسبه می‌شود. ماه رمضان ماه بهار قرآن و ماه تمرین صبر و استقامت در برابر  خواسته های نفسانی است.

ماه رمضان فرصت مغتنمی است تا یادی کنیم از سفره‌های ساده افطاری رزمندگان که  یا در درون سنگر یا کنار آر پی چی و مسلسل و بر روی تلی از خاک پهن می‌شد. در هشت سال دفاع مقدس، رزمندگان اسلام هم رمضان را در مناطق گرم جنوب تجربه کردند و  هم وضو گرفتن در شبها و روزهای سرد شمال غرب و غرب.

ماه رمضان فرصتی است که یادی کنیم از قنوت‌های عاشقانه رزمندگان در دل شب که غیر از پیروزی بر جبهه کفر، آزادگی و رهایی و بنده مخلص خدا بودن چیزی نخواستند.

هنوز هم  نان‌های خشک  و قمقمه‌های  آب  رزمندگان و حلوای ماه رمضانِ جبهه‌ها برای یادگاران آن روزها که گه‌گاهی پای قصه مجاهداتشان می‌نشینیم، حلاوت و شیرینی خاصی دارد.  حلوایی كه روغنش از ته‌مانده روغن غذاهای دیگر گرفته می‌شد، و شكرش از خاک قندهایی بود كه مربوط به جيره هر نفر می‌شد يا سوغات از مرخصی برگشته‌هایی بود که مادر یا همسر و یا شاید خواهری دلسوز آن را توشه راه مسافر سرزمین نور کرده بود.

چه زیباست برای هم بخوانیم و بگوییم از قصه‌های ایثار رزمندگانی که جرعه‌ای آب را دست به دست مي‌چرخاندند تا اولين نفر كه لبش را تر مي‌كند، كس ديگري باشد و دست‌های دعایشان شکرگزاری و رضایتمندی از معبود بی همتا را به تن ثانیه‌ها می چسباند و شاید همان لحظات در آسمان عشق به پرواز درمی‌آمدند و  اهل زمین را در غربت خویش تنها می‌گذاشتند.

چه زیباست ربنای لحظات افطار که فرا می‌رسد و یا لحظاتی که در امنیت کامل، گوش دل به نوای دلنشین دعای سحر می‌سپاریم، یادی کنیم  از  دلاورمردانی که با زبان روزه، چند عملیات مهم از جمله «رمضان»، «رقابیه» و «بیت‌المقدس 7» را در ماه رمضان، در گرمای طاقت‌فرسای  مناطق عملیاتی جنوب کشور پیروزمندانه در تاریخ دفاع مقدس ثبت کردند و در لحظاتی که دستان نیاز را رو به سوی مخمل سرمه‌ای آسمان بلند می‌کنیم تا برآورده شدن حاجاتمان را از معبود بی‌همتا بخواهیم، پرنده خیالمان را در مین رمل‌ها و آفتاب سوزان جنوب به پرواز درآوریم و ذهنمان را درگیر مظلومیت فرزندان مجاهد سرزمینمان کنیم.

چه زیباست در این روزها و شبها، خانواده‌های معزز حدود 15 هزار شهید در ماه مبارک رمضان و چهار هزار شهید والامقام و گرانقدر در عملیات رمضان که در تیرماه 61 به وقوع پیوست، را فراموش نکنیم. فراموش نکنیم چشمان پدران و مادرانی که در انتظار بازگشت فرزند مفقودالاثرشان به در سفید شد، فراموش نکنیم فرزندان شهدایی که در سایه نام بابا قد کشیدند و آرزوی محبت پدرانه بر دلشان ماند و گرامی بداریم یاد و خاطره همه شهدا از جمله 300 شهید لرستانی که در ماه مبارک رمضان به سوی معبود بال پرواز گشودند.

دو سال است که شیوع ویروس کرونا حال و هوای ماه رمضان را برایمان متفاوت کرده است، شاید از دورهمی‌های افطار خبری نیست و غم از دست دادن عزیزانی که سال‌های گذشته در بین ما بودند، ولی ویروس منحوس کرونا  غم هجرانشان را بر دلهای‌مان گذاشت، بر سینه هایمان سنگینی می‌کند، اما  همین مهمان ناخوانده درس‌ها و عبرت‌هایی به آموخت و یادمان داد برای عملی کردن درس ایثار و فداکاری می‌توان طرحی نو در انداخت؛ این بار با کمک‌های مومنانه، اجرای طرح‌های همدلی و مواسات به کمک هموطنان آسیب‌دیده از کرونا بشتابیم و با تغییراتی در سبک زندگی باری از دوش مجاهدانه فرشتگان سفیدپوش کادر درمانی بیمارستان‌ها که تلاش‌های‌شان برای بهبودی بیماران کرونایی کمتر از مجاهدت رزمندگان دوران دفاع مقدس نیست، برداریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار