نمایشگاه مجازی قرآن افتتاح شد/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

نمایشگاه مجازی قرآن کریم فرصت نزدیک شدن جامعه بشری به قرآن است

صالحی گفت: نمایشگاه مجازی قرآن کریم فرصتی برای اعتلای جامعه اسلامی و بشری برای نزدیک شدن به قرآن است.
کد خبر: ۴۵۳۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰ - 01May 2021

نمایشگاه مجازی قرآن کریم فرصت نزدیک شدن جامعه بشری به قرآن استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین افتتاحیه نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم با حضور «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

وزیر فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی در این مراسم تقارن نمایشگاه مجازی قرآن کریم با شب‌های قدر و شهادت امام علی (ع) را معنادار دانست و اظهار داشت: شب قدر شرافت ماه رمضان است و امام علی فرزانه‌ای است که قدم به قدم با قرآن حرکت کرد و با آن زیست.

وی گفت: علی از نزول قرآن تا پایان ارتحال پیامبر (ص) با قرآن بود. از آعاز تا پایان وحی علی (ع) با قرآن همراه بود. آنچه علی در نسبت با قرآن می‌خواهد به ما کمک کند این است که چگونه با این کتاب تعامل داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی افزود: اگر جایگاه قرآن را می‌خواهیم درک کنیم، مفسر این جایگاه‌ امیرالمومنین (ع) است. اینکه قرآن شفا، دارو و درمان است در این کتاب آمده است و امام علی (ع) نیز به آن اشاره داشته‌اند اما شفاگری قرآن در بیان علی (ع) متفاوت است.

صالحی تصریح کرد: قرآن بزرگترین دردهای انسان را دعوا می‌کند که امام علی (ع) کفر، نفاق، انحراف و گمراهی را دردهایی می‌دانند که درمانش قرآن است.

وی خاطرنشان کرد: کتاب‌ها و تعالیم چندجوراند و دانش افزا و حکمتی هستند اما نماد ظاهری قرآن با ذهن و باطن انسان ارتباط می‌گیرد و امیرالمومنین تفسیرهای خاصی از قرآن دارند و می‌آموزد چگونه با قرآن ارتباط داشته باشيم.

وزیر فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی محبت و دوست داشتن قرآن، تلاوت احسن قرآن، تعلم و تفقه، پاسخ گرفتن مشکلات روحی و فکری از قرآن و عمل به قرآن را از جمله نگاه ویژه امیرالمومنین (ع) نسبت به قرآن دانست.

صالحی به فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد و افزود: فعالیت‌های قرآنی باید در مسیر امام علی (ع) باشد. نمایشگاه قرآن کریم سنتی بود که همواره برگزار می‌شد و امسال در شرایط جدیدی رقم می‌خورد.

وی تاکید کرد: اینکه در این شرایط بتوانیم شرایط تعلم و تفقد و درک قرآنی را داشته باشیم مهم است؛ این نمایشگاه فرصت‌های زیادی برای سال‌های بعد خواهد بود. امیدواریم نمایشگاه مجازی قرآن کریم فرصتی برای اعتلای جامعه اسلامی و بشری برای نزدیک شدن به قرآن باشد.

فقهی‌زاده: به‌دنبال توسعه بینش قرآنی هستیم

عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان‌اینکه قرآن دربرگیرنده بیان الهی است که در ۲۳ سال بر پیامبر (ص) نازل شده است، اظهار داشت: قرآن تضمین کننده خوبی‌ها در دنیا و آخرت است.

وی افزود: ما در اقدامات خرد و کلان معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به‌دنبال توسعه صحیح بینشن قرآنی در جامعه و توسعه اخلاق مبتنی بر آخرین وحی‌نامه الهی هستیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بخش‌های نمایشگاهی و محتوایی این نمایشگاه اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه آموزش و پژوهش‌های مجازی و کودک و نوجوان خدمات شایسته‌ای را به علاقه‌مندان خواهیم داد.

بهمنی: خوانش قرآن با نگاه به زیست امروز و آینده بشر

سپس بهمنی رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی گفت: در شرایط چالش‌های امروز راه‌حل‌های قرآنی باید به‌سمت خوانش قرآن با نگاه به زیست امروز و آینده شرایط بشری برود.

وی افزود: رویکرد تمدنی خوانش قرآن کریم الزاماتی دارد که مهم‌ترین آنها شبکه‌سازی اندیشمندان، به کار بستن هوش مصنوعی برای قرآن پژوهشی و دیپلماسی قرآنی است؛ اولین نمایشگاه مجازی قران کریم در این راستا قدم برداشته است.

میرزایی: جریان قرآنی جمهوری اسلامی ایران بر مرجعیت قران تاکید دارد

در ادامه نشست حجت‌الاسلام احمدعلی میرزایی پژوهشگر قرآن کریم به تببین اهمیت پرداختن به قرآن کریم از طریق جمهوری اسلامی ایران پرداخت و افزود: هنوز ما با وضعیت تمدنی قابل قبولی در سطح جهان اسلام روبرو نیستیم.

این پژوهشگر قرآنی تصریح کرد: بازگشت به اسلام و جستجوی از درون طرح اسلامی راه حل برون رفت از مشکلات عقب‌ماندگی تمدنی است.

این پژوهشگر قرآنی تصریح کرد: قرآن، عقل، عقلانیت و سنت به معنای درست، سه عنصری هستند که در کنار هم شبکه‌ای کارامد با ویژگی مرجعیت قرآن کریم را تشکیل داده‌اند که جمهوری اسلامی ایران پرچمدار آن است و مرجعیت قرآن را پیش می‌برد.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار