دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

فرصت بی‌بدیل ماه رمضان برای خودسازی و بندگی از دیدگاه امام خمینی (ره)

ماه مبارک رمضان ماهی است که اوج بندگی در آن متبلور است و بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز همواره هنگام فرا رسیدن این ماه بر احیای فضائل اخلاقی، دعوت به اصلاح درون و خودسازی تاکید داشتند.
کد خبر: ۴۵۴۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۰ - 02May 2021

فرصت بی‌بدیل ماه رمضان برای خودسازی و بندگی از دیدگاه امام خمینی (ره)به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، اهمیت ماه مبارک رمضان به گونه‌ای است که می‌توان در کلام ائمه معصومین (ع) و بزرگانی چون امام خمینی (ره) آن را مشاهده کرد؛ بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز همواره هنگام فرارسیدن ماه رمضان بر احیای فضائل اخلاقی، دعوت به اصلاح درون و خودسازی، تاکید داشتند که در ذیل به بخشی از بیانات گهربار امام خمینی (ره) در خصوص فضائل ماه مبارک رمضان پرداخته‌ایم.

_ از همه بالاتر این است که انسان خودش را اصلاح کند در ماه رمضان، ما محتاج به اصلاح هستیم، محتاج به تهذیب نفس هستیم، تا آن دم آخر ما محتاجیم. پیغمبر‌ها هم محتاجند؛ انبیاى بزرگ هم محتاجند، منتها آن‌ها احتیاج خودشان را فهمیده‌اند و دنبالش عمل کرده‌اند و ما از باب اینکه حجاب داریم نتوانستیم بفهمیم و به تکالیف خودمان عمل نکردیم. امیدوارم که ان‌شااللّه این ماه مبارک رمضان به همه شما مبارک باشد و مبارک بودن به این است که بنا بر این بگذارید که به تکالیف خدا عمل کنید.

_ در این ماه مبارک دعا کنید که خداى تبارک و تعالى شما را موفق کند به اینکه در این خدمتى که‏ متکفل او هستید، مطابق رضاى او عمل کنید. از خدا بخواهید که ما را از عنایت خودش محروم نفرماید.

_ در این ماه مبارک خودتان را تقویت کنید به قوّت‌هاى روحانى؛ در یک حدیثى است که پیغمبر اکرم فرمودند که ماه رمضان آمد، اقبال کرد، آمد. در ضمنش مى‏‌فرمایند که دُعیتُم الى ضیافَةِ‌اللَّه. ضیافت‌هاى خدا با ضیافت‌هاى مردم این است فرقش که وقتى شما را یک اشخاصى دعوت بکنند به یک میهمانى، وقتى بروید در آن میهمانى به حسب فراخور حال، یک چیزهایى براى خوردنى و یک چیزهایى براى تفریح و این چیزهاست. ضیافت خدا در ماه رمضان یک شعبه‏اش روزه است، آن‏ ضیافت خداست؛ یک شعبه‌اش روزه است و یک امر مهم‌اش که مائده غیبى و آسمانى است، قرآن است. شما دعوت شده‌اید به میهمانى خدا و شما در ماه رمضان میهمان خدا هستید؛ میهماندار شما، شما را وادار کرده است به اینکه روزه بگیرید. این راه‌هایى که به دنیا باز است و شهوات است، این‌ها را سدش کنید تا مهیا بشوید براى لیلة القدر.

_ این ماه مبارک با آن همه برکاتی که دارد، ما نمی‌توانیم از عهده شکر یکی‌اش براییم، ولی باید کوشش کنیم که در این ماه مبارک رمضان که بر ما گذشت، اگر حالی پیدا شد، این حال را تا ماه رمضان دیگر نگه داریم و اگر حالی پیدا نشد متأسف باشیم و کوشش کنیم که پیدا کنیم. این هیاهو‌ها همه رفتنی است، تمام شدنی است، آنچه که هست آنی است که پیش خود ماست، آن باقی است و با ماست و ما باید کوشش کنیم که باطن خودمان را اصلاح کنیم.

_ در این ماه فرق داشته باشیم با سایر ماه‌های و دنبال این باشیم که ان‌شاءالله «لیلة القدر» را دریابیم، برکات «لیلة القدر» را که قرآن در آن نازل شده است، همه سعادت عالم در آن شب نازل شده است و از این جهت، از همه شب‌های عالم بالاتر است، این را بتوانیم ادراک بکنیم، درک بکنیم، خداوند ان‌شاءالله، شما‌ها را توفیق بدهد که با سلامت و سعادت وارد در «ضیافة‌الله» بشوید و از آن مائده‌های آسمانی که قرآن و ادعیه است ان‌شاءالله همه‌مان مستفیض بشویم و با یک روح سالمی وارد بشویم و «لیلة القدر» را هم دریابیم.

_ اگر همین ماه مبارک رمضان مسلمین خودشان را طور جمعی به ضیافت خدا وارد کرده بودند و تزکیه کرده بودند، تصفیه کرده بودند خودشان را، ممکن نبود زیر بار ظلم بروند. زیر بار ظلم رفتن مثل ـ ظلم ـ ظلم کردن، هر دواش از ناحیه عدم تزکیه است؛ قَدْ اَفْلَحَ مَنْ تَزَکّی، در نماز عید، این سوره را مستحب است بخوانند. امر به تزکیه و ذکر الله، ذکر اسم الله: قَدْ اَفْلَحَ مَنْ تَزَکّی و ذَکَرَ اسْمُ رَبِهِ فَصَلّی. تزکیه، ذکر اسم الله و صلوه، این‌ها مراتبی است، اگر ما به این رسیده بودیم، نه حال انفعالی پیدا می‌کردیم برای پذیرش ظلم و نه ظالم بودیم. همه از این است که تزکیه نشدیم.

_ ماه مبارک به منزله یک ساعتی است که کوکش بکنند و خودکار تا مدتی که این کوک است باشد. این ماه مبارک باید این جور باشد که مردم را تا ماه مبارک دیگر حفظ کند، بعد ماه مبارک دیگر بیاید از سر گرفته بشود و این برای این است که باید ما در این ضیافت وارد شده باشیم و من امیدوارم که وارد شده باشیم.

_ من از عموم مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و می‌تواند تعیین‌کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد به عنوان «روز قدس» انتخاب، و طی مراسمی همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار