اقدام هدایت شده وزارت خارجه آمریکا؛

سیاه بازی آمریکا برای مقصر جلوه دادن ایران در طولانی شدن مذاکرات

یک مقام وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به این نکته که لغو تحریم‌های ایران از سوی واشنگتن برای بازگشت به برجام امری ضروری است، تلاش کرد تا تهران را مقصر طولانی شدن مذاکرات وین نشان دهد.
کد خبر: ۴۵۴۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰ - 07May 2021

سیاه بازی آمریکا برای مقصر جلوه دان ایران در طولانی شدن مذاکراتبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، قرار است از امروز جمعه دور جدید مذاکرات مربوط به احیای برجام (بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌های ایران) انجام شود، اما پیش از آغاز این گفت‌وگو‌ها مقامات آمریکایی با انجام مصاحبه‌هایی سعی دارند تا ایران را مقصر طولانی شدن مذاکرات معرفی کنند.

در همین رابطه یک مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد رسیدن به توافقی برای بازگشت و پایبندی همزمان ایران و آمریکا به برجام طی چند هفته آتی ممکن است، اما این موضوع منوط به «تصمیم سیاسی» تهران است.

رویترز از قول این مقام آمریکایی که نامی از وی نبرده، می‌نویسد: «آیا امکان بازگشت دوجانبه ما (ایران و آمریکا) به تعهدات برجامی یا توافق روی این موضوع، طی چند هفته آینده ممکن است؟ بله ممکن است و تنها زمان آن را نشان خواهد داد؛ به این خاطر که نهایتا تحقق این موضوع منوط به تصمیم سیاسی ایران است».

وی اظهار داشت اگر ایران خواستار بیش از آنچه تعهدات برجامی آمریکا و کمتر از آنچه تعهدات خود ایران است، نباشد، توافق ممکن است.

این مقام با این‌حال تاکید کرد که «شکاف در مواضع دو کشور هنوز ادامه دارد».

وی در ادامه افزود: به دلیل مذاکره غیرمستقیم با ایران، این مذاکرات زمان‌بر است و انتقال پیام میان ایران و آمریکا از سوی سایر کشورها، برخی مواقع به سوء‌تفاهم می‌انجامد.

تاکنون سه دور مذاکرات هسته‌ای برای بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات هسته‌ای خود در قالب برجام انجام شده و قرار است از امروز -جمعه- چهارمین دور مذاکرات آغاز شود.

این دیپلمات آمریکایی همچنین در واکنش به انتشار خبر دستیابی به توافق برای آزادی زندانیان دو تابعیتی آن را «بی‌رحمیِ وصف‌نشدنی» خواند و گفت: «انتشار چنین اخباری بر زجر خانواده این زندانیان می‌افزاید».

وی تاکید کرد که ایالات متحده همچنان مستقل از مذاکرات برای احیای برجام، به صورت فشرده در حال تلاش برای آزادی این افراد است و می‌خواهد این افراد هر چه زودتر نزد خانواده‌هایشان بازگردند.

مقام آمریکایی گفته است تا انتخابات ریاست‌جمهوری خردادماه در ایران، امکان رسیدن به توافق وجود دارد، اما این موضوع بسته به تصمیم سیاسی ایران است.

وی درباره شرایط دستیابی به توافقی برای احیای برجام گفت: طرفین در حال ابداع توافقی تازه نیستند و اگر به متن برجام رجوع شود مشخص است که چه تمهیداتی از سوی دو طرف باید اندیشیده شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار