مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

موزه دفاع مقدس خراسان رضوی کانون ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است

سردار «یوسفعلی‌زاده» گفت: نیمی از برنامه‌های ابلاغی بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس برای اداره‌کل استانی باید با تکیه به مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس عملیاتی شود که نشان می‌دهد این مرکز در نقطه کانونی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت قرار دارد.
کد خبر: ۴۵۵۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰ - 08May 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‎زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در دیدار با حجت‌الاسلام «محمدحسن مهدوی مهر» رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با تأکید بر لزوم نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار تصویری با پیشکسوتان در هفته دفاع مقدس تأکید داشتند که باید از تحریف و مورد غفلت قرار گرفتن ارزش‌های دفاع مقدس جلوگیری کرد لذا در سال گذشته به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، برنامه‌های فراوانی در سطح استان عملیاتی شد و تلاش داریم تا این راه در چهل و یکمین سالگرد هم استمرار داشته باشد.

وی افزود: تحریف، انحراف و تغافل سه خطر عمده‌ای است که فرهنگ و معارف دفاع مقدس را تهدید می‌کند و دستگاه‌های متولی امر فرهنگ باید با همکاری و هم‌افزایی، جامعه را از گزند این آسیب‌ها مصون نگاه دارند که در این راستا، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، تمام توان خود را به کار گرفته تا این پرچم در اهتزاز باقی بماند و دغدغه ترویج مکتب دفاع مقدس در جامعه برای همه نهادهای ذی‌ربط محسوس و ملموس شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در تشریح برنامه‌های این اداره‌کل در سال جاری تصریح کرد:  ۱۰۰ عنوان برنامه از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای اداره کل استانی ابلاغ شده که نیمی از این برنامه‌ها باید با تکیه به مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس عملیاتی شود که نشان دهنده نقش تعیین‌کننده این مرکز در حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس است.

یوسفعلی‎زاده با تجلیل از تلاش‌های اثرگذار آستان قدس رضوی در زمینه ترویج فرهنگ دفاع مقدس در جامعه خاطرنشان کرد: آستان قدس رضوی در میدان‌های دفاع از ارزش‌ها و همراهی با آرمان‌های انقلاب و امام، همواره پیشتاز و جلودار بوده ‌و با وجود تلاش‌های مؤثر فعلی، این ظرفیت در بدنه اثرگذار، گسترده و فاخر آستان قدس رضوی وجود دارد که در قالب برنامه‌های فرهنگی در حرم مطهر و سایر نقاط، به طور تخصصی در حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس وارد عمل شود.

وی ادامه داد: مفاهمه‌های تخصصی و پژوهشی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در پروژه دانشنامه دفاع مقدس می‌تواند سرمنشأ خیرات و برکات بسیاری باشد و لذا سطح همکاری‌ها در این حوزه می‌تواند گسترش پیدا کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در انتهای سخنان خود ابراز امیدواری کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی به صراحت می‌فرمایند که فضیلت زنده نگه‌داشتن یاد شهدا، کمتر از شهادت نیست لذا ما علاقه‌مندیم که این تعاملات، زمینه را برای تقویت همکاری‌ها فراهم کند و برنامه‌های نیمه‌تمام فرهنگی به برکت این هم‌افزایی‌ به سرانجام برسد.

مردم، روایت دفاع مقدس را به گوش جان می‌شنوند

در ادامه این دیدار رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نیز ضمن ارائه گزارشی از اقدامات و برنامه‌های این سازمان برای نشر فرهنگ ایثار و شهادت در فضای جامعه گفت: اگر امروز شاهد هستیم که یک سازمان مستقل بنام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس وجود دارد که به طور متمرکز در حوزه گرامیداشت پیشکسوتان عرصه‌های عزت و شرف و جلوگیری از تحریف معارف جبهه‌های حق علیه باطل تلاش می‌کند، باید این نعمت را یکی از برکات حاکمیت ولی فقیه و نظام جمهوری اسلامی در کشور دانست.

مهدوی‌مهر با بیان اینکه فرهنگ دفاع مقدس، فرهنگ عزت و اقتدار است، ابراز داشت: ملت ما در برابر هجمه همه جانبه و ناجوانمردانه رژیم بعث به پا خواست و پس از قرن‌ها وادادگی و سرسپردگی شاهان قاجار و پهلوی، این بار اراده کرد که با تهاجم دشمنان مقابله کند و در برابر آن بایستد.

وی با تأکید بر اینکه «باید برنامه‌های فرهنگی مرتبط با دفاع مقدس، مردم پایه و با مشارکت همگانی آحاد جامعه باشد»، متذکر شد: باید مشارکت مردم در زمینه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تقویت شود. ملت ما به فرهنگ و جوانان ما به تاریخ دفاع مقدس علاقه‌مندند و روایت جانفشانی‌های پیشکسوتان دفاع مقدس را به گوش جان می‌شنوند لذا اگر فراخوان‌های عمومی با هدف جلب مشارکت‎های مردم در برنامه‌های فرهنگی مرتبط با هشت سال دفاع مقدس صورت بگیرد، بدون شک شاهد استقبال گسترده مردم در مقیاس استانی و حتی ملی خواهیم بود.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی متذکر شد: دفاع مقدس مؤثرترین دستمایه ما برای مقابله با تهدیدات دشمن در جنگ نرم فرهنگی است و وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی برای فرهنگ دفاع مقدس از تعبیر «گنج تمام‌نشدنی» استفاده می‌کنند، به این معناست که باید با طراحی و اجرای برنامه‌های فاخر و اثرگذار، این میراث بزرگ را برای جوانان و نسل‌های آینده‌ساز ایران اسلامی حفظ کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار