کتاب «جستار‌های پیرامون فلسطین» به زبان ترکی استانبولی منتشر می‌شود

کتاب «جستار‌های پیرامون فلسطین» اثر زهرا مصطفوی توسط اسماعیل بندی دریا، نویسنده و مترجم آثار متعدد فارسی به زبان ترکی استانبولی منتشر می‌شود.
کد خبر: ۴۵۵۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷ - 09May 2021

کتاب «جستار‌های پیرامون فلسطین» به زبان ترکی استانبولی منتشر می‌شودبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، به مناسبت روز جهانی قدس، نشست مجازی «بررسی آثار تألیف و ترجمه شده به زبان ترکی استانبولی در حوزه قدس و مسأله فلسطین» به همت وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول برگزار شد.

کوروش مقتدری، وابسته فرهنگی کشورمان در استانبول در سخنانی، بر اهمیت مسئله فلسطین تأکید کرد و اظهار داشت: قدس، نخستین قبله مسلمانان جهان است که از سال ۱۹۴۸ میلادی در چنگال صهیونیسم اسیر شده است. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، موضوع فلسطین و لزوم حمایت از مردم مظلوم فلسطین، همواره مورد توجه بنیانگذار جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری، دولت و ملت و نیز نخبگان سیاسی کشورمان قرار داشته است؛ به طوری که بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) برای جلب توجه جامعه جهانی در رابطه با سرنوشت قدس و نجات فلسطین از چنگال رژیم جنایتکار صهیونیستی در سال ۱۳۵۸ شمسی، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس» نامگذاری کردند.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) در این نامگذاری، زمینه همبستگی مسلمانان و تمامی آزادگان جهان در حمایت از حقوق قانونی و انسانی ملت فلسطین را فراهم و روز قدس را نه تنها روز فلسطین بلکه روز اسلام معرفی کردند.

مقتدری افزود: تاکنون آثاری در زمینه فلسطین و قدس از زبان‌های مختلف از جمله زبان فارسی به زبان ترکی استانبولی ترجمه و آثار قابل توجهی نیز در این حوزه توسط نویسندگان ترک به رشته تحریر در آمده و از سوی برخی از ناشران ترکیه منتشر شده است.

اسماعیل بندی دریا، نویسنده و مترجم آثار متعدد فارسی به زبان ترکی استانبولی نیز در سخنان خود، اظهار داشت: تا کنون ترجمه بیش از ۳۰۰ اثر را از زبان فارسی به ترکی انجام دادم و در حال حاضر، ترجمه کتاب «جستار‌های پیرامون فلسطین» اثر زهرا مصطفوی رو به پایان است.

وی ادامه داد: به زودی این اثر به زبان ترکی استانبولی منتشر خواهد شد. کتاب «جستار‌های پیرامون فلسطین» در ارتباط با آرمان فلسطین و موضوع قدس شریف است.

مترجم کتاب فلسطین از دیدگاه امام خمینی (ره) به زبان ترکی استانبولی تأکید کرد: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، مطرح شدن مسئله فلسطین به عنوان مسئله اصلی جهان اسلام توسط حضرت امام خمینی (ره) باعث شد ادبیات این حوزه گسترش یابد و آثار زیادی در این حوزه به نگارش درآید. ترجمه این آثار به زبان ترکی یک اولویت مهم در راستای معرفی آرمان فلسطین و حمایت از قدس شریف است.

مقاومت محور اصلی مبانی فکری امام خمینی (ره) است

آیدین آلتای، نویسنده و پژوهشگر ترک سخنران دیگر این نشست بود که در خصوص وضعیت چاپ کتاب در حوزه فلسطین به بیان نکاتی پرداخت.

وی اظهار داشت: کتاب‌هایی که در خصوص مسئله فلسطین تألیف شده‌اند را مطالعه کردم. همچنین، نظرات امام خمینی (ره) را با دقت مطالعه کردم. مقاومت، محور اصلی گفتمان امام خمینی (ره) است.

آلتای افزود: ضرورت دشمن شناسی باعث شد تا ایشان آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری کنند.

این نویسنده و پژوهشگر ترک تأکید کرد: وظیفه اصلی ما تألیف و ترجمه آثار ارزشی در خصوص فلسطین و معرفی آنها به مخاطبان است. اگر این وظیفه خود را انجام ندهیم، نمی‌توانیم با مخاطبان ارتباط برقرار کنیم. چند روز پیش کتابی با عنوان ستاره صبح امید شامل سخنانی از مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره فلسطین را به زبان ترکی استانبولی ترجمه و منتشر کرده‌ام.

آخرین سخنران نشست، اُندر ترکلی مدیر انتشارات «انسوز و فتا» ترکیه بود که در خصوص آثار تألیف و ترجمه شده به زبان ترکی استانبولی در حوزه قدس و فلسطین نکاتی را بیان کرد.

ترکلی اظهار داشت: با بررسی که بنده انجام دادم، متوجه شدم که حدود ۱۵۰ کتاب در حوزه فلسطین و قدس به زبان ترکی استانبولی منتشر شده است.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار