در نشریه خط حزب‌الله مطرح شد؛

راهکار رهبر معظم انقلاب اسلامی برای پیاده‌سازی دستورات قرآن در جامعه

در قرآن کریم هزاران دستور زندگی وجود دارد که قابلیت عملی شدن دارند. در این مورد «دولت‌ها»، «قدرت‌های مسلط بر کشور» و «مدیران جامعه» درمورد فراهم کردن ظرفیت عملی کردن دستورات قرآن در جامعه، مسئولیت سنگین‌تری برعهده دارند.
کد خبر: ۴۵۵۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۱ - 19May 2021

راهکار رهبر معظم انقلاب برای پیاده‌سازی دستورات قرآن در جامعهبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، شماره ۲۸۷ نشریه خط حزب‌الله چندی پیش منتشر شد. این نشریه که به صاحب امتیازی بنیاد حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای هر هفته منتشر می‌شود، حول محور جامعه مؤمن و انقلابی به انتشار بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این راستا می‌پردازد.

شماره ۲۸۷ این هفته نامه با نام «پایان شب صهیون»، در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، مصادف با روز جهانی قدس، منتشر شد.

در این هفته نامه در ابتدای سخن، به تعریف اصل ماجرای اشغال فلسطین و هدف غربی‌ها از ایجاد دولت صهیونیست پرداخت و پس از آن به بیان راهکار‌های مقابله با این توطئه تاریخی و راه حل مسئله فلسطین برای رهایی از این اشغال اشاره کرد.

خط حزب‌الله، این شماره خود را به روح مطهر شهید مدافع حرم علی اصغر شیردل تقدیم کرده است. این شهید بزرگوار، روز ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ در منطقه «تدمر» سوریه به شهادت رسید.

از آنجا که در ماه مبارک رمضان هستیم، خط حزب‌الله از هر فرصتی برای یادآوری عمل به قرآن و تکیه به این ریسمان محکم الهی استفاده می‌کند. شماره ۲۸۷ خط حزب‌الله، گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درمورد عمل به قرآن برای وصول به زندگی سعادتمندانه را ارائه کرده است. این راه‌ها، از قرار زیرند:

دستورات قرآن، تأمین‌ کننده سعادت دنیوی و اخروی

با قرآن باید مأنوس و همراه شد. مفاهیم قرآن، تنها برای افزودن به اطلاعات عمومی نیستند بلکه راه حل‌هایی را برای بهبود زندگی فردی و اجتماعی و نقشه راهی برای ادامه راه و دستیابی به سعادت بشری ارائه می‌کنند.

همانطور که اطلاعات قرآنی‌مان را باید تقویت کنیم، باید طوری برنامه ریزی کنیم که قرآن و دستورات آن سرلوحه زندگی فردی و اجتماعی ما قرار بگیرد.

عمل به نکات و دستورات قرآن، علاوه بر دستیابی به سعادت اخروی، سعادت دنیوی را که همان بهره‌مندی از انواع نعمت‌های الهی است را هم تأمین می‌کند.

به کمک قرآن و عمل به دستورات آن می‌توان به عزت، رفاه، دانش، قدرت، وحدت، انسجام و سبک زندگی که امور دنیوی هستند، دست پیداکرد.

علاوه بر دست یازیدن به امور مادی و دنیوی، بوسیله «عمل به قرآن» و «فرایض آن» می‌توان به آخرت که حیات معنوی وحقیقی است، دست یافت.

آموختن قرائت قرآن، اولین قدم برای عمل به قرآن است

اولین قدم برای عمل به قرآن، آموختن متن قرآن است و اینکه یاد بگیریم چگونه آن را از رو بخوانیم. زمان رژیم پهلوی، مردم آشنایی کامل با نحوه صحیح قرائت قرآن نداشتند و افراد کمی سواد قرائت قرآن از رو داشتند، اما امروزه قرآن در جامعه ما غریبه نیست و مردم سعی می‌کنند نحوه قرائت آن را یاد بگیرند و حتی به فرزندانشان هم یا شخصاً قرائت قرآن را آموزش می‌دهند و یا آنها را در کلاس قرآن ثبت نام می‌کنند که این امر روز به روز باید افزایش پیدا کند.

جامعه اسلامی باید قرآنی فکر کند تا بتواند به دستورات قرآن عمل کند

قرآن، مفاهیمی دارد که در حقیقت سازنده زندگی مقتدرانه و باعزت امت اسلامی است. برای اینکه به این مفاهیم عمل شود، این مفاهیم در ابتدا باید به چهارچوب فکری مسلم جامعه اسلامی و مسلمانان تبدیل شوند اما جامه اسلامی در این مرحله نتوانسته است موفق شود و در این مرحله که بتواند قرآنی فکر کند و سپس عمل کند، گرفتار است. جامعه اسلامی باید قرآنی فکر کند تا بتواند به دستورات قرآن عمل کند.

هم راهکار‌های مبارزه با ظلم و هم راه‌های دستیابی به رفاه، هر دو در قرآن آمده‌اند

وقتی قرآن را تلاوت می‌کنیم و با آن انس می‌گیریم، در ابتدا تلاش کنیم هر «دستور»، «هدایت» و «نصیحت» که در پی دارد را در وجود خودمان تقویت کنیم، سعی کنیم به آن عمل کنیم و آن را به عمل خود نزدیک کنیم. هرگاه در عملمان، به دستورات و احکام قرآن متعهد شدیم، آنگاه جامعه، آرام آرام به سمت قرآنی شدن پیش می‌رود.

حیات امت‌ها و ملت‌ها در آشـــنایی با معارف قرآن و عمل به احکام قرآنی است. انسان‌ها اگر طالب عدالت و از ظلم بیزارهستند، بدانند که راه مبارزه بـــا ظلم در قرآن آمده است.

آنها اگـــر طالب علم هستند و به وســـیله «معرفت»، «آگاهی» و «علم» می‌خواهند به زندگی‌شان رونق ببخشند و راحتی و رفاه را برای خودشان تأمین کنند، راه آن به وسیله قرآن نشان داده می‌شود.

اگر به دستورات قرآن عمل شود، جوامع از تمام مشکلات خود رهایی می‌یابند. در قرآن، هزاران دستور زندگی وجود دارد که قابلیت عملی شدن دارند. در این مورد «دولت‌ها»، «قدرت‌های مسلط بر کشور» و «مدیران جامعه» درمورد فراهم کردن ظرفیت عملی کردن دستورات قرآن در جامعه، مسئولیت سنگین‌تری برعهده دارند.

یک نگرانی و اخطاری که درمورد قرآن وجود دارد و پیامبر (ص) هم خود به آن اشاره می‌کنند این است که «قرآن در جامعه‌ای تلاوت شود که ظاهر آن محترم شمرده می‌شود، اما به احکام آن عمل نمی‌شود و به بهانه «جدایی دین از سیاست»، حکومت را از قرآن جدا کنند.»

عدم تمسک به قرآن موجب تسلط کافران بر جوامع اسلامی می‌شود

راه و روش صحیح زندگی در عمل به قرآن و دستورات آن است. عقب‌ماندگی کشور‌های اسلامی و اینکه کفار بر آنها مسلط شده‌اند، به خاطر عدم تمسک به قرآن در آن کشور‌ها است.

مشکل بزرگ مسلمانان کشور‌های دنیا این است که از قرآن دوری می‌کنند. تنها راه حل عزت‌مندی جوامع اسلامی، بازگشت به قرآن است. خداوند قرآن را تنها برای این نازل نکرده است که در گوشه‌ای آن را تلاوت کنیم بلکه برای عمل به احکام و قوانین آن، قرآن را برای ما فرستاده است. اگر ملتی بتواند خود را از طریق انس با قرآن در فضایی قرآنی قرار دهد، می‌تواند مشکلات خود را حل کند.

«جمهوری اسلامی ایران»، یک نظام منطبق بر قرآن

آنچه امـــروز به نـــام «حکومت اســـلامی» در ایران برپا اســـت، یـــک نظـــام منطبق بر قرآن اســـت. این ادعای بزرگی اســـت. ادعای ما این اســـت کـــه چارچوب حاکمیت قرآن و اسلام را در این کشـــور به وجود آورده‌ایم و به سمت کامل کردن این نظام و صد درصد اسلامی کردن آن حرکت می‌کنیم.

حاکمیت «اسلام» و «قرآن»، آماده سازی زمینه برای ظهور حضرت مهدی (عج)

ما هنگامی می‌توانیم خود را منتظر حقیقی به حساب بیاوریم که زمینه را برای ظهور حضرت مهدی (عج) فراهم کنیم و آن، عبارت است از عمل به احکام اسلامی و حاکمیت اسلام و قرآن.

نخستین قدم برای حاکمیت اسلام و نزدیک شدن ملل مسلمان به عهد ظهور توسط ملت ایران برداشته شده است و آن، ایجاد حاکمیت قرآن است.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها