با ۶۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری؛

طرح‌های ملی مناطق آزاد به بهره‌برداری رسید

بهره‌برداری از طرح‌های ملی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با ارزش سرمایه‌گذاری ۶۲۰۰ میلیارد تومان با دستور رئیس جمهوری آغاز شد.
کد خبر: ۴۵۶۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵ - 13May 2021

طرح‌های ملی مناطق آزاد با 6200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسیدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌‎پرس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری در شصت و هفتمین هفته پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، فرمان افتتاح رسمی ۹۴ پروژه عمرانی، تولیدی و زیرساختی را در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی سلفچگان، ارس، اروند، چابهار، قشم و پیام در استان البرز صادر کرد.

برای اجرای این طرح‌ها در مجموع شش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و با بهره‌برداری از آن‌ها برای دو هزار و ۹۴۳ نفر اشتغال پایدار و مستقیم ایجاد می‌شود.

بر اساس این گزارش، در منطقه آزاد تجاری ارس ۳۸ پروژه زیربنایی و صنعتی با ارزش سرمایه گذاری یک هزار و ۷۸۴ میلیارد تومان و ۳.۷ میلیون دلار و اشتغال‌زایی برای ۴۹۸ نفر به بهره برداری رسید.

این طرح‌ها شامل پنج واحد الیاف کائولن، روغن مایع و شکلات و فرآورده های کاکائویی، ۲۱ واحد صنعتی تولیدکننده انواع محصولات سلولزی، سرامیکی، لوازم برقی، مواد غذایی، پوشاک، مواد شوینده و شیمیایی، هفت واحد کشاورزی تولیدکننده شیلات، صیفی‌جات، گل و دام و طیور و پنج پروژه عمرانی و فرهنگی توسعه زیرساخت های صنعتی، ورزشی و انبارداری است.

همچنین در منطقه آزاد اروند نیز هشت طرح تولیدی و زیربنایی به ارزش سرمایه‌گذاری یک هزار و ۴۴۲ میلیارد تومان و ۱.۶ میلیون یورو در بخش خصوصی به بهره‌برداری می رسد.

پست برق ۴۰۰ مگاواتی و واحد جداسازی هوا (اکسیژن پلان) در شرکت فولاد جهان‌آرا، واحد تولیدی قطعات و ملزومات انواع دستگاه های خودپرداخت (پایانه فروش آنلاین)، مرکز نوآوری اروند تک، یک مجتمع تجاری و یک سردخانه دو مداره و واحد صنعتی تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی و کلید مینیاتوری، لوازم بهداشتی (عطر و ادکلن) طرح‌هایی است که در منطقه‌آزاد اروند به بهره‌برداری می رسد.

امروز همچنین ۳۱ پروژه تولیدی، تجاری و خدماتی در منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار به بهره برداری می‌رسد که ارزش سرمایه گذاری  این طرح‌ها یک هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان است و برای ۶۵۷ نفر شغل ایجاد می‌کند.

پروژه آماده سازی اراضی یک هزار و ۲۰۰ هکتاری پتروشیمی نگین مکران، ۲۸ واحد انبار و خدمات عمومی و اختصاصی، مجتمع تجاری رویال سنتر مکران و آغاز به کار شبکه تلفن همراه مکران تِل از جمله مهم ترین پروژه های قابل افتتاح در چابهار است.

در منطقه آزاد قشم نیز افتتاح ۱۰ طرح شیلاتی، بهداشتی، گردشگری و زیربنایی در دستور کار قرار دارد که ارزش سرمایه گذاری آنها ۴۱۸ میلیارد تومان و ۲۱ میلیون دلار است که به طور کامل توسط بخش خصوصی تامین شده و برای ۶۰۶ نفر فرصت شغلی ایجاد می‌کند.

مهم‌ترین این پروژه ها مجتمع پرورش ماهی در قفس با ظرفیت نهایی پنج هزار تن در سال و بهره برداری از شش واحد تولیدی پرورش ماهی و میگو است که در مجموع هشت هزار تن ماهی و سه هزار و ۶۸۰ تن میگو در سال تولید خواهد کرد و دیوتی فری شاپ فرودگاه، ۲ واحد تولیدی لوازم آرایشی و بهداشتی و فاز اول مجموعه اقامتی هتل سارینا در قشم  هم امروز به بهره‌برداری خواهد رسید.

همچنین در مناطق ویژه اقتصادی پیام چهار طرح تولیدی و نیروگاهی با ارزش سرمایه گذاری ۱۹۵ میلیارد تومان و ۱.۵ میلیون دلار و هفت میلیون یورو توسط بخش خصوصی افتتاح خواهد شد که شامل واحدهای تولیدکننده تجهیزات پزشکی، آرایشی بهداشتی، دارویی و غذایی، تجهیزات جانبی لوازم خانگی و نیروگاه تولید برق کوچک می شود و برای ۱۲۵ نفر اشتغال به همراه دارد.

در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان هم سه طرح تولیدی و نوآوری از جمله واحدهای تولیدکننده انواع تجهیزات فلزی آشپزخانه، پالایش قیر، ضدیخ، گریس، نخ دندان و مسواک با حجم سرمایه گذاری ۹۵ میلیارد تومان و ۷۰۰ هزار یورو با اشتغال‌زایی ۱۶۵ نفر به بهره برداری می‌رسد.  

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار