تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

آل سعود به‌دنبال خروج آبرومندانه از باتلاق یمن است/ یمنی‌ها میدان جنگ را به نفع خود تغییر دادند

امانی با بیان اینکه آل سعود به‌دنبال خروج آبرومندانه از باتلاق جنگ یمن است، گفت: سعودی‌ها تصور می‌کردند که می‌توانند در مدت زمان کوتاه اهداف خود را در یمن محقق سازند، اما ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اجازه تحقق اهداف آن‌‌ها را ندادند.
کد خبر: ۴۵۶۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۲ - 15May 2021

آل سعود به‌دنبال خروج آبرومندانه از باتلاق جنگ یمن است/ یمنی‌ها علیرغم میل سعودی‌ها میدان جنگ را به نفع خود تغییر دادند«مجتبی امانی» تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، درباره وضعیت جنگ عربستان و یمن اظهار داشت: حمله سعودی‌ها به یمن بر اثر یک سوءتفاهم در نظم آل سعود بود؛ چون تصور می‌کردند با راه‌اندازی جنگ می‌توانند یمن را به اشغال دائمی خود دربیاورند یا یک نظام دست‌نشانده خود را بر این کشور حاکم کنند.

وی با اشاره به اینکه عربستانی‌ها فکر می‌کردند، می‌توانند یمن را در عرض یک هفته به اشغال خود درآوردند، بیان کرد: تقریبا شش سال است که عربستان سعودی جنگ علیه یمن را با تشکیل ائتلافی آغاز کرده است، اما تاکنون هیچ‌کدام از دستاوردها و اهداف ادعایی آنها محقق نشده است و سعودی‌ها نیازمند کمک‌ کشورهایی هستند تا بتوانند به شکل نسبتاً آبرومندی آن‌ها را از باتلاق یمن خارج کنند.

امانی افزود: راهکاری که سعودی‌ها به دنبال آن بودند، استفاده از فشار نظامی علیه ارتش و کمیته مردمی یمن بود تا آن‌ها را مجبور کنند که حکومت مورد قبول سعودی‌ها به رسمیت بشناسند؛ اما برخلاف انتظار سعودی‌ها مردم یمن هم با تقویت توان دفاعی خود توانستند در برابر حملات سعودی‌ها مقاومت کنند و پا را فراتر گذاشتند و با شیوه‌هایی که دنبال کردند، عمق خاک سعودی را مورد هدف قرار دادند.

وی تصریح کرد: شرایط به‌وجود آماده موجب شد که ائتلاف مورد ادعای سعودی‌ها علیه مردم یمن به نوعی با شکست مواجه شود و کم کم کشورهایی که در ابتدا خود را همراه با ائتلاف می‌دانستند از آن خارج شوند. سعودی‌ها در مانور سیاسی اولیه خود اسم چندین کشور را به‌عنوان هم‌پیمان برای خود ذکر کردند؛ کشورهایی نظیر پاکستان، ترکیه و دیگر کشورهای همسایه، اما در نهایت ورق به گونه‌ای علیه سعودی‌ها برگشت.

انتهای پیام/ ۴۱۱

نظر شما
پربیننده ها