نویسنده کتاب مطرح کرد؛

«طوقی» روایتی از تاثیر جنگ تحمیلی بر رویکرد روانی کودکان و نوجوانان

آریانفر گفت: کتاب «طوقی» به صورت غیر مستقیم فشار‌های روحی و روانی را مطرح می‌کند که برای کودکان و نوجوانان در مناطق جنگی به وجود آمده بود، باور‌های آنان و تجربه شان از جنگ و مشکلات خانواده‌ها و شهادت افرادی که از نزدیکان آن‌ها هستند، همگی مواردی است که در قالب یک داستان بیان شده و به مخاطب ارائه شده.
کد خبر: ۴۵۶۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷ - 16May 2021

«طوقی» روایتی از تاثیر جنگ تحمیلی بر رویکرد روانی کودکان و نوجوانان

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، محمدرضا آریانفر نویسنده کتاب در گفت‌وگویی پیرامون کتاب «طوقی» اظهار داشت: کتاب «طوقی» رمانی جذاب است که بخشی از زندگی یک نوجوان در اوج رویداد‌های هشت سال دفاع مقدس را بیان می‌کند، وقایعی که خود نویسنده با تمام وجود آن‌ها را درک کرده است.

وی در همین راستا ادامه داد: کتاب «طوقی» داستان زندگی نوجوانی را روایت می‌کند که در خرمشهر زندگی می‌کند و شاهد بمباران‌ها و رویداد‌های جنگ تحمیلی بوده، او وقایعی را تجربه می‌کند که برایش بسیار سخت و دشوار است از شهادت هم سن و سال‌های خود تا بمباران‌های هوایی و روز‌های دشوار جنگ تحمیلی که یک به یک پشت سر می‌گذارد و در نهایت خاتمه جنگ را می‌بیند.

آریانفر پیرامون مضمون کتاب «طوقی» بیان کرد: کتاب «طوقی» به‌صورت غیر مستقیم فشار‌های روحی و روانی را مطرح می‌کند که برای کودکان و نوجوانان در مناطق جنگی به وجود آمده بود، باور‌های آنان و تجربه‌شان از جنگ و مشکلات خانواده‌ها و شهادت افرادی که از نزدیکان آن‌ها هستند، همگی مواردی است که در قالب یک داستان بیان شده و به مخاطب ارائه شده.

وی در همین راستا اظهار کرد: کتاب «طوقی» رمانی با داستان‌های مهیج برای مخاطب و نگاهی متفاوت به جنگ تحمیلی دارد. داستان‌هایی که بخشی از آن با دفاع مقدس گره خورده و بخش دیگر آن حکایت از افکاری است که در بین کودکان و نوجوانان در زمان جنگ وجود داشته است.

وی به شیوه نگارش کتاب «طوقی» اشاره و بیان کرد: کتاب «طوقی» به‌صورت رمان نوشته شده و از جذابیت بسیاری برخوردار است در این کتاب گره‌هایی گنجانده شده که بتواند مخاطب را به ترغیب ادامه داستان تشویق کند هر یک از این گره‌ها در بخشی از کتاب قرار گرفته و به‌عنوان موتور محرک مخاطب را برای جستجوی بیشتر ادامه داستانی حرکت می‌دهد، من تلاش کردم ضمن ترسیم فضای زندگی کودکان در طول دفاع مقدس و افرادی که در مناطق مرزی و ویژه بمباران‌ها قرار گرفته‌اند تأثیر جنگ بر روان کودکان و نوجوانان را نیز مطرح کنم.

آریانفر به بخش‌های دیگری از کتاب «طوقی» اشاره کرد و افزود: در بخشی از کتاب «طوقی» نوجوان قهرمان داستان با یک پری دریایی که در کارون زندگی می‌کند آشنا می‌شود این موضوع از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است و به داستان طراوت و ویژگی خاصی ارائه می‌کند.

این نویسنده به علت نام‌گذاری کتاب «طوقی» اشاره و اظهار کرد: طوقی نام یک کبوتراست که ارتباط خاصی با شخصیت نخست داستان پیدا می‌کند از سوی دیگر در همسایگی‌شان مرد آتش نشانی زندگی می‌کند که تعدادی کبوتر دارد، اما مشغله‌های متعدد کاری این آتش‌نشان باعث می‌شود رسیدگی لازم به اینکه کبوتر‌ها انجام نشود به همین دلیل قهرمان داستان ما وظیفه نگهداری از آن‌ها را برای مدتی بر عهده می‌گیرد پس از مدتی آتش نشان از سوی مردم محله و به‌اشتباه به‌عنوان ستون پنجم شناخته می‌شود و این امر دردسر‌های فراوانی برای او به دنبال دارد در این راستا برای مدتی کوتاه زندانی شده و همین حبس سبب می‌شود تا او احساس واقعی کبوتر‌ها از زندانی بودن در یک منطقه را به‌خوبی درک کند لذا پس از آزادی به آزاد کردن کبوتر‌های دربند می‌پردازد به همین خاطر من نام کتاب را «طوقی» گذاشتم، کبوتری که ارتباط بسیار صمیمی با شخصیت نخست داستان برقرار کرده بود.

آریانفر توجه به هشت سال دفاع مقدس و تأثیر آن بر روی کودکان را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: این کتاب تلاش دارد تا تأثیر جنگ بر روی کودکان را مطرح کند نگرانی‌ها، استرس‌ها و فشار‌های عصبی روحی و روانی، دیدن شهادت نزدیکان موضوعاتی بود که در کتاب «طوقی» مورد بررسی قرار گرفته است.

این نویسنده کتاب به جذاب‌ترین بخش کتاب «طوقی» اشاره و بیان کرد: کتاب «طوقی» سراسر درس است و خاطراتی جذاب و ارزنده را به مخاطب خود تقدیم می‌کند، اما در بخشی از کتاب پیرامون شیوه زندگی این نوجوان سخنانی به میان آمده است که در ادامه می‌خوانید:

او یتیم است و عمویش سرپرستی او را برعهده گرفته از سوی دیگر با توجه به فضای جنگ و سخنانی که در مورد ستون پنجم مطرح شده است کنجکاوی این نوجوان برای شناسایی ستون پنجم جلب می‌شود او نیز همانند بسیاری به دنبال این است که چه کسی به دشمن اطلاعات می‌دهد تا بمباران‌ها این‌قدر هدفمند شکل بگیرد و به عبارت دیگر ستون پنجم چه کسانی هستند؟ کنجکاوی‌ها و جستجوی او سبب می‌شود تا بالاخره متوجه شود کسی که ستون پنجم است عمویش محسوب می‌شود این امر یک کشاکش سخت در درون این نوجوان را ایجاد می‌کند از یک سو عمویش سرپرست است و از سوی دیگر او کسی است که به‌عنوان ستون پنجم بسیاری از اطلاعات را به دشمن می‌دهد این موضوع فکر شخصیت نخست داستان را بسیار به خود جلب می‌کند.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار