حضور حداکثری، اقتدار ملی/ یادداشت

با برنامه بیایید؛ مردم از وعده و وعید خسته‌اند

افرادی که برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری کردند، باید این موضوع را مد نظر قرار دهند که دیگر مردم از وعده و وعید خسته‌اند و تنها برنامه‌های متقن و عملی است که آن‌ها را ترغیب به انتخاب می‌کند.
کد خبر: ۴۵۷۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 19May 2021

با برنامه بیایید؛ مردم از وعده و وعید خسته‌اندگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس‌ـ میثم خاکپور؛ بالاخره بزر‌گترین رویداد ملی کشور آغاز شد؛ در این میان طیف وسیعی از افراد از جناح‌های مختلف حضور داشتند اما همه آنها یک نقطه اشتراک با هم داشتند که آن نارضایتی از وضع موجود بود و این موضوع حتی در مواردی در بین افرادی هم که در دولت فعلی مشغول به فعالیت بوده و در ایجاد شرایط موجود بی‌تأثیر نبودند هم مشهود بود.

همگان متفق‌القول بر این موضوع اصرار داشتند که دیگر شعار‌هایی از جنس تدبیر و کلید‌ها نتوانسته حتی به داد معیشت مردم هم برسد، چه رسد به افزایش سطح رفاه جامعه.

از گریه بر وضع مردم تا هجمه بر بی‌تدبیری و بی‌عملی

در این میان برخی از اظهارات چهره‌های شاخص که خود را آماده ارائه خدمت به مردم در جایگاه رئیس جمهور دیده‌اند جالب توجه است:

یکی از راه سخت پیش روی دوره آتی ریاست جمهوری سخن به‌میان می‌آورد و می‌گوید که می‌دانم چه شرایط سختی پیشِ روی رئیس جمهوری آینده است. اما نمی‌شد راه عافیت پیش گرفت. به مردم هم نمی‌توانم وعده‌های ناممکن دروغین بدهم. ما به خون شهدا و هم‌وطنانی که اسیر فقر و رنج و کولبری و سوخت‌بری و تبعیض‌اند مدیونیم. آینده را باید با هم بسازیم.

آن دیگری از گله‌مندی مردم از وضع موجود سخن به‌میان می‌آورد و عنوان می‌کند که برداشت من این است که مردم دارای مشکلات عدیده ناشی از سوء مدیریت از عملکرد کارگزاران نظام و دولت و بی‌عدالتی‌ها هستند، زیرا سوءتدبیر‌ها و بی‌عملی‌ها سفره آنان را هر روز کوچک‌تر شده کرده درحالی که منابع غنی که خداوند به کشور عطا کرده که با آن می‌توانیم مشکلات را به حداقل برسانیم.

داوطلبی هم انتخابات پیش رو را انتخابی سرنوشت‌ساز دانسته و اذعان می‌کند که در آستانه انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز برای کشور هستیم و حتماً تصمیمی که برای چهارسال آینده گرفته می‌شود نمی‌تواند بی‌تأثیر از تصویری باشد که در ۸ سال گذشته رخ داده است... ۸ سالی که گذشت برخی راه‌های غلط و پرهزینه ارائه شد که فشار آن بر مردم آمد و نه تنها فشاری را کم نکرد بلکه مضاعف کرد. باید این انتخابات پرشور و بی‌اضطراب باشد یعنی این عرصه باید عرصه اقناع باشد و نه اغواء و... رقابت‌ها باید ناظر به مسائل واقعی کشور باشد و به آن‌ها پاسخ داده شود.

از نقد نردبان‌سازی محرومیت ملت تا تداوم خیانت به کشور با تداوم تورم

چهره دیگری گریزی به آسیب‌شناسی وضع موجود زد و عنوان کرد که عده‌ای اداره کشور را از مسیر حکمت و عقل خارج کردند و با سوار شدن به موج احساسات و پناه بردن به مسیر‌های انحرافی و یا فراموشی آرمان‌های امام، هزینه‌های گزافی برای زندگی مردم ایجاد کردند و با صدای بلند، همبستگی ملت را مخدوش نمودند... هر کسی وعده بهشت در این شرایط پیچیده کشور می‌دهد خلاف می‌گوید. باید اول آتش جهنم اختلاف و لجبازی و افراطی‌گری و کارنابلدی را خاموش کرد. حل مشکلات کشور با هوس‌های پوپولیستی و نردبان‌سازی از محرومیت ملت حل نمی‌شود، بلکه کشور برای تحققِ پیشرفتِ اقتصادیِ شتابان و مردمی، به همبستگی ملی در داخل، تعامل هوشمندانه با غرب، همکاری سازنده و پویا با شرق، و هماهنگی برادرانه با همسایگان نیاز دارد؛ و این امر احتیاج به علم و دانش و تجربه دارد.

برخی هم مواضع تندتری را نسبت به وضع موجود و حتی انتقاد از افرادی‌که در این دوره ثبت‌نام کرده عنوان کرده و می‌گوید اقتصاد ایران از فلسفه باقی دولتمردان آسیب جدی دیده است. اقتصاد علم است، ولی نه علم به اقتصاد دارند نه به هشدار اقتصاددانان توجه می‌کنند. در ۹۲ گفتم کلید‌های بی‌خاصیت، کاری نمی‌کنند... آمده‌ایم سپر شویم نه اینکه ملت را سپر کنیم. ما تغییر را از خود و خانواده‌های خود آغاز می‌کنیم. ما آمده ایم که صادقانه با مردم صحبت کنیم. پنجاه سال است که تورم داریم ادامه این وضعیت خیانت است. برنامه‌هایی داریم که جلو این روند‌های منفی را بگیریم و معیشت مردم را بهبود ببخشیم ... یک عده اینجا آمدند و زدند زیر گریه و یک عده گفتند نه چکش و نه کلید. شما‌ها عامل بدبختی ملت بودید. ما اینجا تراژدی و نمایشنامه کمدی دیدیم. گویی این‌ها هیچ دخالتی در ایجاد شرایط امروز نداشته‌اند.

چهره شاخص دیگری هم با اشاره به این‌که بانیان و شرکای وضع موجود نمی‌توانند تغییر دهنده اوضاع باشند بیان کرد که در حوزه دستگاه اجرا است که بستر‌های فسادزا از ریشه خشکانده می‌شود و تبدیل ناکارآمدی‌ها به کارآمدی‌ها باعث می‌شود ناهنجاری‌های اقتصادی نداشته باشیم و حل مسائل اجتماعی می‌تواند از مشکلات بکاهد. اگر امور در جای خود به درستی انجام شود دغدغه مردم کاسته می‌شود. از این رو دستگاه اجرایی را اهم می‌دانیم.

مردم از وعده و وعید خسته‌اند

همه و همه حرف‌های زیبا و گوش‌نواز، اما به‌نظر می‌رسد مردم دیگر از شعار و جبهه‌گیری‌ها و تخریب رقبا برای رسیدن به صندلی خسته‌اند و تنها منتظر برنامه‌هایی هستند که بتواند تغییری در وضع موجود و به‌ویژه معیشت آن‌ها ایجاد کند.

در این هیاهویی که در جریان رقابت‌های انتخاباتی صورت می‌پذیرد می‌بایست به فرمایشات اخیر امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان فصل‌الخطاب در این در این فعالیت‌ها مدنظر قرار گیرد که فرمودند «برخی اظهارات ممکن است از سر دلسوزی باشد، اما نباید منجر به دلسرد کردن مردم از مشارکت در انتخابات شود.»

این فرمایشات بدان معنی است که با وجودی‌که مسئولان دولت می‌بایست نسبت به وضع موجود کشور پاسخگو باشند و پیگیری‌های لازم نیز در این خصوص انجام شود، اما این بدان معنی نیست که کاندیدایی برای اثبات خود به نفی و تخریب رقیب بپردازد و باید تلاش کند تا با برنامه‌ای متقن، شرایط را سنجیده و با احصاء مشکلات اصلی کشور زمینه را برای خروج از این وضعیت مهیا کند.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار