فتح خرمشهر، فتح خون/ فرمانده تیپ مهندسی رزمی جهاد خراسان:

وقتی لشکر بولدوزرهای جهاد، فاتح دژ بعثی‌ها شد

«امیریان» گفت: هیچ‌گاه آن لحظه را فراموش نمی‌کنم که از حرکت هم‌زمان لشکر بولدوزرها و خودروهای تاکتیکی سنگین، زمین زیر پای بعثی‌ها شروع به لرزیدن کرد و کار به جایی رسید که همگی با مشاهده این لشکر زرهی که با سرعت به سمت دژ مرزی حرکت می‌کردند، پا به فرار گذاشتند.
کد خبر: ۴۵۷۴۰۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴ - 20May 2021

«محسن امیریان» فرمانده تیپ مهندسی رزمی ثامن‌الائمه (ع) جهاد خراسان و پیشکسوت دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد، فتح خرمشهر را نقطه عطف تاریخ دفاع مقدس خواند و اظهار داشت: عملیات رزمندگان ما در جبهه نیسان، مقدمه عملیات بیت المقدس بود و هم‌زمان در محور دیگری، رزمندگان ارتش قرار بود تا از کارون عبور کنند که این مهم با موفقیت به انجام رسید.

وی افزود: عملیات بیت المقدس و آزادسازی قدس از این جهت به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ دفاع مقدس مطرح می‌شود که می‌توان آن را نقطه اوج یکپارچگی و اتحاد رسته‌های مختلف عملیاتی نیروهای مسلح در زمانه خود دانست؛ تا جایی که شهید رضوی، شهید صیاد‌شیرازی و ‌رحیم صفوی مشترکاً در سنگر فرماندهی روی نقشه‌ها به تبادل نظر می‌پرداختند و همه متمرکز بر این هدف بودند که عملیات بیت المقدس به سرانجام برسد و خرمشهر آزاد شود.

این پیشکسوت دفاع مقدس ادامه داد: هیچکس در موقعیت خطیر دفاع مقدس متوجه این مسئله نبود که برادر همرزم و هم‎سنگرش ارتشی یا سپاهی یا بسیجی است و اساساً به نظرم تفکیک رسته‌ها و شبهاتی که در سال‌های گذشته مطرح شده است، مشخصاً ماهیت خارجی دارد زیرا یقیناً هیچ رزمنده‌ای را پیدا نمی‌کنید که تجربه حضور در خطوط مقدم را داشته باشد و دم از خدای ناکرده برتری سوابق جهادی یک رسته بزند.

لشکر بولدوزرهای جهاد سازندگی، فاتح دژ مرزی بعثی‌ها

فرمانده تیپ مهندسی رزمی ثامن‌الائمه (ع) جهاد خراسان ضمن روایت خاطره‎ای از آغاز مرحله اول عملیات بیت المقدس خاطرنشان کرد: بر مبنای طرح مرحله اول عملیات قرار بود که فتح سرزمینی تا دژ مرزی محقق شود و این درحالی بود که بعثی‌ها تمام تمرکز خود را بر تجهیز و استقرار سنگرهای دفاعی این منطقه قرار داده بودند. مقرر شد که رزمندگان جهاد سازندگی با همه تجهیزات و ادوات به محض اینکه به رزم فراخوانده بشوند، خاکریزها را بردارند و راه را برای پیشروی نیروها هموار کنند. در واقع دستور آغاز به رزم ما زمان محور بود و سه برادر پاسدار هم به صورت محرمانه معین شدند که هر زمان دستور از طریق این سه نفر به ما ابلاغ شد، ما باید راه را باز می‌کردیم.

وی ادامه داد: عملیات بیت المقدس 30 دقیقه بامداد روز دهم اردیبهشت آغاز شد اما نکته نگران کننده برای ما این بود که گرچه در آن شب صدای درگیری و آتش سنگین بعثی‌ها را می‌شنیدیم اما حتی تا 2 ساعت بعد از آغاز عملیات هم خبری از برادران ابلاغ کننده پیام نشد ولذا تکلیف ما هم این بود که صبر کنیم تا اینکه یکی از تکاوران ارتشی خود را به ما رساند و اطلاع داد که هر سه برادر پاسداری که قرار بود واسط دستور آغاز به رزم جهادگران مهندسی رزمی باشند، به شهادت رسیده‌اند و پیام آغاز عملیات شما صادر شده است.

فرمانده پیشکسوت جهاد خراسان گفت: به محض ابلاغ این پیام، دستور دادم که همه ادوات و ماشین‌های سنگین به طور هم‌زمان و با نهایت سرعت وارد عمل شوند و هیچ‌گاه این لحظه را فراموش نمی‌کنم که از حرکت هم‌زمان این ارتش از بولدوزرها و خودروهای تاکتیکی سنگین، زمین زیر پای بعثی‌ها شروع به لرزیدن کرد و کار به جایی رسید که همگی با مشاهده این لشکر زرهی که با سرعت به سمت دژ مرزی حرکت می‌کردند، پا به فرار گذاشتند.

وقتی لشکر بولدوزرهای جهاد، فاتح دژ بعثی‌ها شد

وی ابراز داشت: زمانی که ما برادران رزمنده بسیجی را با بولدوزرها به داخل دژ فرستادیم، مشاهده کردیم که بعثی‌ها همه تجهیزات و ادوات خود را رها کرده و گریخته بودند ولذا اولین نماز صبح عملیات بیت المقدس را در دژی که تا لحظاتی قبل بعثی‌ها در آن استقرار داشتند، اقامه کردیم. جالب است بدانید که اساساً تصرف دژ، هدف عملیات در شب‌های آینده بود اما با یاری خداوند و به مدد جانفشانی های رزمندگان، این هدف زودتر از برنامه حاصل شد.

امیریان تصریح کرد: به محض تصرف دژ، رزمندگان جهاد سازندگی بدون استراحت مشغول اجرای پروژه بزرگ خاکریز شلمچه شدند که علیرغم موفقیت اعجاب آمیز پروژه، بخشی از آن به دلیل آتش سنگین دشمن در حدود 7 متر ناتمام ماند و اساساً عمده آمار شهدا و مجروحین ما در آن منطقه هم از همان قسمت بود.

شلیک مداوم تانک‌های بعثی، شکل خاکریزها را تغییر می‌داد

وی تأکید کرد: با طلوع آفتاب، موج دوم درگیری‌ها به مراتب شدیدتر از شب گذشته آغاز شد و در یک نمونه به شما بگویم که تراکم آتش بعثی‌ها و شلیک تانک‌هایشان به ‌اندازه‌ای بود که خاکریزهای ما در اثر اصابت گلوله‌های تانک تغییر شکل می‌داد و تقریباً سلسله انفجارها در هیچ لحظه‌ای قطع نمی‌شد.

فرمانده تیپ مهندسی رزمی ثامن الائمه جهاد خراسان با بیان اینکه گستره درگیری‌ها در جریان فتح خرمشهر در تاریخ دفاع مقدس کم سابقه بود، اظهار داشت: من پیش از انقلاب، دوره خدمت سربازی را گذرانده بودم و با سوابقی هم که در مهندسی رزمی داشتم، آشنایی مناسبی با تاکتیک‌های رزمی و مهارت جنگی پیدا کرده بودم و بر این اساس، به صراحت ادعا می‌کنم که مانور جنگی بعثی‌ها در عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر تا پیش از آن زمان بی سابقه بود و حجم آتشی که علیه رزمندگان ما به کار گرفته شد، حتی در طول تاریخ دفاع مقدس کم نظیر بود.

وی ادامه داد: بارها در دفاع مقدس پیش می‌آمد که به خاطر فشردگی کارها و کمبود همیشگی وقت، بالغ بر 4 روز امکان خوابیدن نداشتیم و بسیاری از فرماندهان شرایط بسیار وخیم‎تری را هم تجربه می‌کردند. کار به جایی می‌رسید که روز پنجم، ایستاده می‌خوابیدیم اما هیچکس از این شرایط ناراضی نبود زیرا فضای فرهنگی جنگ و روحیه ایثارگری رزمندگان ایجاب می‌کرد که جسممان را در خدمت روحمان قرار دهیم و از قدرت فیزیکی برای پیگیری نبرد اندیشه‌ها استفاده کنیم.

امیریان در پایان خاطرنشان کرد: در ادامه همین درگیری‌ها بود که به همراه رزمندگان دیگر به دشت‌های پیرامونی خرمشهر رسیدیم، از گمرک وارد شهر شدیم، شهرک بعثت و پل نو را هم پشت سر گذاشتیم و در روز سوم خرداد، آن فتح عظیم حاصل شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار