فتح خرمشهر، فتح خون/ خاطراتی از شهدای خراسانی در عملیات «بیت‌المقدس»؛

از خودسازی رزمنده تخریبچی تا مقاومت تیربارچی تا لحظه شهادت

«در عملیات بیت‌المقدس وقتی نیروهای عراقی خواستند به ما پاتک بزنند حسین رحیمی شجاعانه با تیربار جلوی دشمن ایستاد و حتی وقتی از ناحیه پا بر اثر اصابت گلوله مجروح شد باز هم به رزم مقاومت خود ادامه داد تا اینکه به شهادت رسید.»
کد خبر: ۴۵۸۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰ - 26May 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، عملیات «بیت‌المقدس» به عنوان یکی از مهمترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس به فرماندهی مشترک سپاه و ارتش و با هدف آزادسازی خرمشهر در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ آغاز و در سوم خرداد پایان یافت.

خرمشهر پس از ۵۷۸ روز اشغال، در سوم خرداد از چنگال دژخیمان بعثی آزاد شد. با آزادی خرمشهر، ایران توانست بیشتر اراضی اشغال‌شده از سوی عراق در ابتدای جنگ را بازپس بگیرد؛ بر همین اساس عملیات «بیت‌المقدس» نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس شناخته می‌شود و به همین دلیل شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نامگذاری کرد.

به پاس مجاهدت‌های رزمندگان اسلام در عملیات بیت‌المقدس، خاطراتی از فرماندهان شهید خراسانی دفاع مقدس از این عملیات را در ادامه می‌خوانیم.

از خودسازی رزمنده تخریبچی تا مقاومت تیربارچی تا لحظه شهادت

مبارزه با نفس
سردار شهید مهدی میرزایی روایت می‌کند: با توجه به نیروی کمی که داشتیم نمی‌توانستیم مأموریت محوله را انجام دهیم و لذا این تصمیم گرفتیم تا از بعضی مجروحینی که زخم‌هایشان سطحی بود برای ادامه کار استفاده کنیم.

یکی از نیروهای بسیجی تخریبچی در عملیات بیت‌المقدس مجروح شده بود. به آنها گفتم جراحت شما سطحی است و نیرو هم کم داریم تا زمانی که بیهوش نشدید سعی کنید حتی اگر دو ساعت هم شده در خط بمانید و مأموریت‌ خود را انجام دهید بعد من می‌آیم و شما را می‌برم.

در همین حین یکی از نیروهای بسیجی مرا کنار کشید و گفت اگر ما مجروح شدیم و نتوانستیم معبر بزنیم می‌توانیم خودمان را روی مین بیندازیم و حداقل یک مین را منفجر کنیم بعد شهید بشویم.

شما را به خدا ببینید نیروها با چه روحیه‌ای وارد جنگ شده‌اند خیلی حرف است. اگر می‌خواست ریا کند می‌آمد جلوی بچه‌ها این حرف را می‌زد دیگر نیازی نبود که من را کناری بکشد و این حرف را بزند، یا اگر می‌خواست اطاعت نکند که نمی‌آمد این حرف را بزند این روحیه به ما می‌فهماند که ایشان با تمام مسایل نفسانی‌اش مبارزه کرده و فقط برای رضای خدا می‌جنگد.

از خودسازی رزمنده تخریبچی تا مقاومت تیربارچی تا لحظه شهادت

خوشحالی برای حضور در عملیات
محسن خورشیدزاده روایت می‌کند: دو روز به عملیات بیت‌المقدس مانده بود که دیدم آقا رجبعلی آهنی ناراحت هستند. از یکی از فرماندهان گروهانش سوال کردم که چرا ایشان اینقدر ناراحت است؟ در جواب گفت از ستاد به او خبر داده‌اند که گردان شما خط‌شکن نخواهد بود و بنا نیست که گردان شما وارد عملیات بشود.

بعد از یک روز دیدم آقا آهنی خوشحال از ستاد برگشت و گفت موافقت شده که گردان ما خط‌شکن باشد. اتفاقاً گردان شهید آهنی اولین گردانی بود که در دهم اردیبهشت ۱۳۶۱ برای اجرای عملیات بیت‌المقدس وارد عمل شد.

از خودسازی رزمنده تخریبچی تا مقاومت تیربارچی تا لحظه شهادت 

مقاومت تا آخر
همرزم شهید اسماعیل رحیمی روایت می‌کند: در عملیات بیت‌المقدس وقتی نیروهای عراقی خواستند به ما پاتک بزنند حسین شجاعانه با تیربار جلوی دشمن ایستاد و تعداد زیادی از آنها را به هلاکت رساند. حتی وقتی از ناحیه پا در اثر اصابت گلوله کالیبر ۵۰ یا ۷۵ مجروح شد باز هم به رزم خود ادامه داد و لحظه‌ای از پای نایستاد تا اینکه در همانجا بر اثر اصابت گلوله کالیبر دیگری به فیض عظیم شهادت نائل آمد و اینگونه شد که در نهایت شجاعت تا آخرین لحظه در برابر دشمن مقاومت کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار