مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

ناملایمات برای هنرمندان انقلابی ادامه دارد/ نسبت به شرایط جامعه بی‌تفاوت نیستیم

شجاعی طباطبایی با بیان اینکه ناملایمات برای هنرمندان انقلابی ادامه دارد، گفت: هنرمند انقلاب نسبت به جریانات روز سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه بی‌تفاوت نیست.
کد خبر: ۴۵۷۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳ - 22May 2021

«سید مسعود شجاعی‌طباطبایی» مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به ویژگی‌های هنر انقلاب اسلامی، اظهار داشت: کارها و آثار هنری هنرمند انقلاب باید جریان‌ساز و متناسب با اهداف انقلاب باشد و بتواند به‌معنی واقعی کلمه در جامعه تاثیر خود را بگذارد.

وی با تاکید بر اینکه مبانی هنر انقلاب از سوی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی مبتنی بر قرآن و شریعت بیان شده است که باید به آن توجه داشت، گفت: ما در کشوری هستیم که درگیر یک‌سری از اتفاقات جدی از روزهای آغازین شکل‌گیری انقلاب بوده‌ایم که تا به امروز ادامه دارد و این اتفاقات، اتفاقاتی است که شرایط سختی را به‌وجود آورده است. هنرمند انقلاب، این سختی‌ها را درک می‌کند و متناسب با آن‌ها پیش می‌رود و به مطالبات مردم و اتفاقات مهم می‌پردازد.

این هنرمند و گرافیست مطرح ادامه داد: وقتی شخصیت برجسته و مهمی همانند حاج «قاسم سلیمانی» به شهادت می‌رسد، کسی که از ابتدای انقلاب تا امروز دغدغه مردم و کشور را داشت و تا پایان عمر با دشمن معاند جنگید و در آخر نیز در همین مسیر به شهادت رسید باید مورد توجه هنرمند انقلاب باشد. ما شخصیت‌های زیادی همانند ایشان داریم لذا هنرمند انقلابی به شهدا و آرمان آن‌ها باید توجه ویژه‌ای داشته باشد.

شجاعی طباطبایی هنرمند انقلاب را هنرمندی معرفی کرد که نسبت به جریانات روز سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه بی‌تفاوت نباشد و توجه داشته باشد و در پاسخ به اینکه آیا هنوز می‌توان شهید آوینی را به‌عنوان هنرمند تراز انقلاب معرفی کرد، گفت: به‌طور قطع شهید آوینی هنرمند تراز انقلاب است، چراکه ایشان در زمانه خودش خیلی جلوتر از دیگران بود و هم‌اکنون نیز آثار و نگاهشان در عرصه‌های هنر و رسانه، مفاهیمی را مطرح کرده است که در هر مقطعی قابل بررسی و استفاده و کاربردی است.

وی شهید آوینی را یک هنرمند پیش‌رو دانست و تاکید کرد: شهید آوینی در یک مقطع و شرایط سخت فعالیت‌های هنری داشت و تحت یک‌سری ناملایمات جدی قرار گرفت؛ البته این ناملایمات همچنان برای هنرمندان و فرزندان انقلاب وجود دارد که البته طبیعی است چنین مشکلاتی وجود داشته باشد و هنرمند انقلاب اگر بخواهد شهید آوینی را به‌عنوان یک اندیشمند الگو قرار دهد باید بداند ناملایمت‌ها بخشی از اتفاقاتی است که برای هنرمندان این مسیر وجود خواهد داشت.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری تصریح کرد: شهید آوینی در مسیر هنری خود در هیچ مقطعی دست از کار و فعالیت بر نداشت و به این معنا نیز الگو است. بنابراین ایشان در زمان و مکان جاری است و هنوز خیلی از ایشان و ایده‌هایش عقب هستیم چراکه مباحث عمیق دینی را در قالب هنر مطرح کرده‌اند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار