دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

یمن و فلسطین؛ هم‌جهت و هم‌سو در جبهه مقاومت

با شروع موج حملات شدید بین فلسطین و رژیم اشغالگر قدس، یمن و جنبش انصارالله دفاع تمام قد خود را از محور مقاومت در منطقه اعلام کرده‌ تا نشان دهد فلسطین تنها نیست و در کنار کشور‌هایی مثل جمهوری اسلامی، یمن را نیز در کنار خود دارد.
کد خبر: ۴۵۷۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 23May 2021

یمن و فلسطین؛ هم‌جهت و هم‌سو در جبهه مقاومتبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، نزدیک به ۵ سال است که از تجاوز مزدوران سعودی به یمن می‌گذرد. عربستان با ائتلافی متشکل از ۱۷ کشور با مرگبارترین سلاح‌ها، کشور مسلمان‌نشین یمن را در چندسال اخیر به خاک و خون کشانده است. پیش‌تر نیز این کشور به علت شرایط جغرافیایی صعب العبورش مورد توجه تکفیری‌ها قرار گرفته بود تا جایی که بن‌لادن رهبر سابق گروه القاعده بیان کرده بود که در صورت مهاجرت از افغانستان یمن را به‌عنوان مقر خود انتخاب خواهند کرد. عربستان نیز در ادامه کمک‌های غیرانسانی خود به تکفیری‌ها تلاش کرد تا یمن را برای حکومت آنان فراهم سازد.

یمن موازنه قوا را در جنگ با سعودی تغییر داده است

چند وقتی می‌شود که موازنه قدرت در جنگ عربستان با یمن دچار تغییراتی جدی شده است تا جایی که امروز کفه ترازوی جنگ در این منطقه نیز به سود محور مقاومت سنگینی می‌کند.

تقریباً از اوایل سال ۲۰۱۵ عربستان رسماً به جنگ و اشغال یمن پرداخت؛ این جنگ نابرابر در ابتدا یک‌طرفه و از سوی متجاوزان سعودی دنبال می‌شد، اما رفته رفته و با حمایت‌های سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و اندک کشور‌های حامی، ارتش یمن و انصارالله توانستند پاسخ درخورِ حملات ریاض را به عربستان برگردانند.

حملات هوایی یمنی‌ها در قالب پهباد‌ها و موشک‌های بالستیک، تاثیرات زیادی نیز مبنی بر برتری آن‌ها در جنگ با عربستان بر افکار عمومی داشته و تا حد بسیاری توانسته است سعوی‌ها را نگران این موضوع کند.

حملات هوایی یمن از سال ۲۰۱۹ آغاز شد و تاکنون نیز ادامه داشته است. این اواخر، هم تعداد این حملات افرایش یافته و هم پی‌در‌پی شده است. این اهداف معمولاً شامل پایگاه‌های نظامی مهم شهر ریاض و فرودگاه‌های جنوب عربستان و یا تأسیسات نفتی مستقر در مناطق مختلف این کشور بوده است که توسط موشک‌های بالستیک و کروز و پهپاد‌های انتحاری از مدل‌های مختلف هدف قرار می‌گرفتند.

یمن که این رو‌زها بیشتر از همیشه به پیروزی در جنگ با سعودی‌ها نزدیک است از تمامی قوا و حمایت‌های مردمی و قبلیه‌ای برای مقابله با دشمن خود که حالا مرکب از چند جبهه شده‌اند، بهره گرفته است. این در حالی است که دشمنان آنان نیز تحت فشار جدی برای از دست دادن قلمرو خود در استان‌های اشغالی یمن هستند و کشوری، چون آمریکا که مهم‌ترین حامی عربستان در این جنگ بوده دیگر امیدی به پیروزی سعودی‌ها ندارد و دیگر خود را شریک آنان در جنگ با انصارالله نمی‌داند.

فلسطین جا پای یمن می‌گذارد

این روز‌ها یمن کشور دیگری را نیز در کنار خود می‌بیند که خیلی قبل‌تر از جنگ یمنی‌ها با دشمنان درگیر جنگ بوده است؛ فلسطین، کشوری که بیش از نیم قرن است توسط صهیونیست‌ها اشغال شده و در طی همه این سال‌ها درحال مقاومت و دفاع از خاک اشغالی خود بوده است.

جنایات رژیم اشغالگر قدس تقریباً زبانزد عام و خاص در سراسر جهان است. به طوری که کمتر کسی جنایات این رژیم و کشتار‌های دسته‌جمعی مظلومان فلسطینی را نشنیده باشد.

در رزو‌هایی که صهیونیست‌ها از پیشرفته‌ترین سلاح‌ها برای سلاخی و کشتن مردمان فلسطین استفاده می‌کردند، سلاح فلسطینی‌ها سنگ در دستانشان بود و بار‌ها با صحنه‌های شهادتشان تأثر جهانیان را برانگیخته‌اند، اما رفته رفته و با پیشرفت‌های هر روزه جبهه مقاومت در منطقه، فلسطین نیز وارد مرحله جدیدی در جنگ با اسرائیل شده است.

همزمان با پیشرفت‌های محور مقاومت در یمن با استفاده از موشک‌های بالستیک و پهباد‌های جنگی و هدف قراردادن مراکز حیاتی عربستان، فلسطین نیز روی جدیدی از قدرت جنگی خود را نشان صهیونیست‌ها داده است.

جبهه مقاومت فلسطین این بار حملات کوبنده و بی‌سابقه‌ای را راهی اراضی اشغالی کرده است. استفاده از صد‌ها موشک و راکت آن هم از نوع پیشرفته و تغییر تاکتیک جنگی مهم‌ترین ویژگی پاسخ‌های اخیر به حملات اسرائیلی‌ها بوده است.

موشک‌های پیشرفته مقاومت بلای جان صهیونیست‌ها

به گزارش اکثر منابع فلسطینی‌ها بیش از ۱۳۰ موشک به تل‌آویو و ۱۰۰ موشک به سمت بیرشوا شلیک کرده‌اند. سپس حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به وعده مان عمل کردیم... گردان‌های عزالدین قسام در پاسخ به حملات دشمن به ساختمان‌های مسکونی، بزرگ‌ترین حمله راکتی را با شلیک ۱۳۰ راکت به تل آویو و حومه‌اش آغاز کرده اند.»

تاکتیک جدید محور مقاومت تغییر میدان جنگ از مواضع نظامی و عملیاتی به مناطق شهری بوده است. اسرائیل تقریباً در تمامی حملات خود هم مناطق جنگی و هم غیرجنگی را مورد هدف قرار داده است و حتی در یکی از حملات خود نیز یک برج مسکونی را منهدم کرد.

نیرو‌های مقاومت پیش‌تر مناطقی را در جواب حملات اسرائیل مورد هدف قرار می‌دادند که از اهمیت کم‌تری برخوردار بود و عملاً خسارتی نیز در پی نداشت، اما این بار مقاومت مواضع شهری را وارد بازی خود کرد و دو شهر از مهم‌ترین شهر‌های صهیونیستی یعنی تل‌اویو و بیرشوا را مورد حمله قرار داده است هرچند که این حملات خسارت جانی چندانی در پی نداشته، اما خسارات زیادی به بار آورده است.

اشدود بزرگترین بندر اسرائیل نیز در پی به شهادت رسیدن شماری از فرماندهان حماس مورد حمله موشک‌های مقاومت قرار گرفته است

حمایت انصارالله از فلسطین‌

پر واضح است که امروز پیوند میان یمن و فلسطین یک پیوند ناگسستنی است؛ به گونه‌ای که حتی حدود و ثغور جغرافیایی را هم درنوردیده است؛ لذا در حال حاضر می‌توان از یمن به عنوان یکی از مستحکم‌ترین طرف‌ها در محور مقاومت یاد کرد. این مسأله را می‌توان در مواضع یمنی‌ها جستجو کرد؛ مواضعی که جملگی در حمایت از محور مقاومت و به ویژه مسأله فلسطین قابل مشاهده هستند.

در همین ارتباط، رهبر جنبش «أنصارالله» یمن بار‌ها و در مناسبت‌های مختلف برخلاف سران متمول کشور‌های عربی مواضع قاطعانه‌ای را در حمایت از فلسطینیان اتخاذ کرده است. وی ضمن تأکید بر لزوم آزادسازی قدس اشغالی تأکید کرده است که رژیم صهیونیستی بزرگترین و خطرناک‌ترین دشمن نه تنها برای فلسطینیان بلکه برای تمامی امت اسلامی محسوب می‌شود.

گزارش از: امیر قشقائی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها