حضور حداکثری، اقتدار ملی/ کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

شورای نگهبان سلامت انتخابات را پاسداری کرده است

کوشکی گفت: شورای نگهبان باعث شده انتخابات‌ها در کشور در حوزه سلامت آرا رعایت شود یعنی ما شاهد دست بردن در آرای مردم نباشیم؛ همچنین این شورا سلامت انتخابات را پاسداری کرده است.
کد خبر: ۴۵۸۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 16June 2021

شورای نگهبان سلامت انتخابات را پاسداری کرده است«محمدصادق کوشکی» کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، درباره نقش شورای نگهبان در صیانت از انقلاب، اظهار داشت: شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی دو وظیفه دارد؛ یکی بررسی قوانین است که قوانینی برخلاف قانون اساسی و اسلام تصویب نشود؛ همچنین قوانین مصوبه مجلس منطبق بر اسلام و قانون اساسی باشد و دیگری نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و خبرگان رهبری است. این دو عرصه را قانون اساسی تعیین کرده وظایف و شورای نگهبان در این دو عرصه خلاصه می‌شود.

وی ادامه داد: مواردی که بیان کردم، وظایفی بود که قانون اساسی برای شورای نگهبان معین کرده است و طبیعتاً افت و خیز‌هایی وجود دارد. خود شورای نگهبان هم این ادعا را ندارد که در همه این موارد کامل موفق بوده، اما می‌توان گفت وجود شورای نگهبان باعث شده انتخابات‌ها در کشور در حوزه سلامت آرا رعایت شود؛ یعنی ما شاهد دست بردن در آرای مردم در مقیاس قابل توجه نباشیم و این که سلامت انتخابات را پاسداری کرده و در حوزه‌ای که قوانین مجلس خلاف اسلام نباشد تا جایی که امکان داشته تلاش کردند.

این فعال سیاسی در خصوص شاخص‌های انقلاب اسلامی برای انتخاب اصلح نیز گفت: ملاک ما امام و رهبری انقلاب هستند که ملاک‌های مفصلی را بیان کردند. اگر بخواهیم برای انتخابات ریاست جمهوری ببینیم شاخصه‌های یک رئیس جمهور اصلح چیست، باید مراجعه کرد و هر کسی حق ندارد در این رابطه شاخص معرفی کند؛ لذا در نظام ولایت فقیه ولی فقیه جمع‌بندی می‌کند و این موضوع مرتب از سوی امام و رهبری بیان شده است.

وی ادامه داد: وظیفه امام و رهبری بیان کردن این شاخص‌هاست؛ اینکه جامعه شاخص‌ها را درست تطبیق داده باشد باید در رضایتمندی مردم مشاهده کنیم. اگر مردم از دولت‌ها و روسای جمهور راضی هستند، یعنی آن شاخص‌ها درست تشخیص داده شده و اگر از عملکرد دولت‌هاناراضی هستند، یعنی شاخص‌ها را درست تشخیص ندادند.

کوشکی در پایان در خصوص نقش رسانه‌ها در تشریح و تبیین اصول انقلاب برای انتخاب اصلح نیز گفت: قدم اول این است که رسانه‌ها اهداف و آرمان‌های انقلاب و شاخصه‌های مورد نظر امام و رهبری را خود به خوبی بشناسند و وقتی خود آن‌ها به خوبی شناختند، آن زمان می‌توانند به زبان رسا و قانع‌کننده برای مردم توضیح دهند تا مردم از این طریق بتوانند شاخص‌ها را بشناسند و بر اساس آن شاخص‌ها انتخاب کنند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار