فتح خرمشهر، فتح خون/ رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بافق در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

همه رزمندگان آماده اجازه عملیات توسط فرمانده کل قوا بودند

«دهقان‌زاده بافقی» گفت: از بسیج، سپاه، ارتش و جهاد همه و همه آماده و گوش به فرمان بودند تا اجازه عملیات توسط فرمانده کل قوا صادر شود.
کد خبر: ۴۵۸۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳ - 24May 2021

«محمدرضا دهقانزاده بافقی» رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان بافق در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در یزد ضمن گرامیداشت سالگرد عملیات بیت المقدس روز مقاومت، ایثار و پیروزی اظهار داشت: عملیات بیت المقدس بیست روز بعد از عملیات بزرگ فتح المبین در جنوب کشور انجام شد و رزمندگان اسلام پس از پیروزی بزرگی که در عملیات فتح المبین بدست آوردند، خود را آماده کردند تا یک ضربه کاری دیگری بر رژیم بعث عراق وارد کنند.

وی با بیان اینکه رزمندگان اسلام گوش به فرمان امام راحل (ره) بودند افزود: از بسیج، سپاه، ارتش و جهاد همه و همه آماده و گوش به فرمان بودند تا اجازه عملیات توسط فرمانده کل قوا صادر شود.

دهقانزاده با بیان اینکه منطقه عملیات شناسایی شده و امکانات تدارکاتی و لجستیکی و تسلیحاتی مورد نیاز هم فراهم شد افزود: مقررشد عملیات در جنوب کشور انجام شود لذا غرب اهواز و غرب رود کارون هدف عملیات بود. سه قرارگاه می‌بایست عملیات را آغاز می‌کردند. در تاریخ ۶۱/۲/۱۰ عملیات با رمز یا علی ابن ابیطالب (ع) آغاز شد.

محمدرضا دهقانزاده با بیان اینکه وسعت منطقه عملیات حدود پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع بود خاطرنشان کرد: از محور شمال قرارگاه قدس، از جنوب رودخانه کرخه با حمله به مواضع دشمن می‌بایست سرپل مناسبی را تصرف و دشمن را مشغول می‌کرد. محور میانی قرارگاه فتح باید از رودخانه کارون عبور کرده و به سمت جاده اهواز-خرمشهر پیش روی کنند و در محور جنوبی و جناح چپ قرار فتح، قرارگاه نصر بعد از عبور از رود کارون به سمت جاده و مرز پیش روی می‌کرد، ولی در جبهه شمالی دشمن مقاومت کرده و استحکامات زیادی داشت و پیش روی چندانی حاصل نشد.

وی ادامه داد: مرحله دوم عملیات مجددا قرارگاه قدس شروع به پیش روی کرد و توانست شهر هویزه و پادگان حمید را تصرف و تعدادی از نیرو‌های دشمن را اسیر کند. قرارگاه فتح و نصر نیز با تصرف جاده اهواز خرمشهر به سمت مرز و شمال خرمشهر پیش روی کردند و تلفات زیادی به دشمن وارد کردند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بافق تصریح کرد: در مرحله سوم قرارگاه نصر به سمت خرمشهر پیش روی کرد و دشمن نیز مقاومت سرسختانه‌ای از خود نشان می‌داد. اول خرداد تلاش برای آزادسازی خرمشهر شروع شد با حمله سریع رزمندگان اسلام دشمن غافلگیر شد و تعداد زیادی از نیرو‌ها و افسران بلند پایه دشمن پا به فرار گذاشتند. ارتباط نیرو‌های دشمن در خرمشهر قطع شد و این باعث سردرگمی دشمن و فرار آن‌ها شد.

وی با بیان اینکه روز دوم خرداد شهر خرمشهر توسط رزمندگان محاصره شد و بیش از ۲۸۰۰ نفر از نیرو‌های دشمن اسیر شدند افزود: دشمن بین شلمچه و نهر عرایض که مقاومت می‌کردند تلفات سنگینی متحمل شد. پاتک‌های سنگین دشمن نیز کارساز نبود و تعداد زیادی از نیرو‌های دشمن داخل شهر به محاصر درآمدند. تیز پروازان نیروی هوایی با بمباران ادوات دشمن و انهدام پل شناوری که بر روی اروند قرارداده بودند کمک زیادی به رزمندگانی که در حال نبرد بودند کردند.

دهقانزاده در ادامه سخنان خود بابیان اینکه روز سوم خرداد دلاوران رزمنده از سمت جاده شلمچه و نهر خین با درهم کوبیدن دشمن به شهر وارد شدند و کوچه به کوچه و محله به محله پیشروی و شهر را پاکسازی می‌کردند تشریح کرد: باتوجه به اینکه نیرو‌های دشمن که داخل شهر بودند دیگر تاب مقاومت نداشتند دسته دسته اسیر می‌شدند و رزمندگان با آب وغذا و جیر جنگی خود از آن‌ها پذیرایی می‌کردند تا اینکه ساعت ۲ بعدازظهر سوم خرداد شهر خرمشهر کاملا از لوث دشمن بعثی پاک شد و پرچم پرافتخار ایران بر فراز مسجد جامع خرمشهر به اهتزاز درآمد و رزمندگان در آن مسجد نماز شکر به جا آوردند.

وی با اشاره به اینکه در این عملیات بیش از ۱۹ هزار نفر اسیر و حدود ۱۵ هزار نفر از نیرو‌های دشمن کشته و زخمی شدند ادامه داد: شهر خرمشهر که با مقاومت جانانه نیرو‌های مردمی و رزمنده مقابل چندین تیپ و لشکر دشمن ۳۵ روز مقاومت کرد بود و نهایت ۴ آبان سال ۵۹ به اشغال دشمن درآمده بود. پس از ۵۷۸ روز اشغال در عملیات بزرگ بیت المقدس آزاد شد و دشمن با توجه تعداد زیاد تیپ و لشکر‌های قدرتمندی که در خرمشهر داشت و استحکامات و موانع متعدد ساخته شده و قراردادن تله‌های انفجاری و میادین مین و کاشتن داروالوار و تیراهن و حتی ماشین‌های مردم به صورت عمودی و قراردادن تله‌های متعدد انفجاری بین آن‌ها نتوانست جلوی پیشروی رزمندگان را سد کند و شکست خفت باری را متحمل شد.

محمدرضا دهقانزاده بافقی با بیان اینکه در این عملیات بیش از پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر از خاک میهن و شهر هویزه پادگان حمید و چندین روستا و جاده اهواز خرمشهر و جاده شلمچه بصره آزاد شد و شهر اهواز، سوسنگرد، بستان، حمیدیه و جاده آبادان-اهواز نیز از دید و تیر دشمن خارج شد بیان کرد: در مجموع خسارت و تلفات بسیار سنگینی به دشمن بعثی عراق وارد شد، کشور‌های عربی به خاطر این شکست رژیم بعث کمک‌های مالی فراوانی بعد از عملیات به رژیم عراق کردند.

وی با بیان اینکه در این عملیات تعداد زیادی از رزمندگان اسلام هم به شهادت رسیدند اذعان داشت: رزمندگان استان یزد و شهرستان بافق نیز در لشکر ۲۵ کربلا و لشکر ۱۷ علی‌بن‌ابیطالب (ع) و لشکر ۳۱ عاشورا و لشکر ۱۴ امام حسین (ع) در این عملیات شرکت کردند و تعدادی از این عزیزان نیز به شهادت رسیدند.

دهقانزاده با اشاره به شهدای شهرستان بافق در آزادسازی خرمشهر ادامه داد:شهید سید «احمد طیبی»، شهید سید «احمد حسینی باقرآبادی»، شهید «محمدرضا پورسلطانی»، شهید «فضل الله عسکری»، شهید «اکبرسالاری»، شهید «یزدان احمدیه»، شهید «علی فلاح شمس الدین» و شهید «محمود مرتضایی» از جمله شهدای این عملیات شهرستان بافق هستند که یادشان را گرامی می‌داریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار