به گزارش گروه اخبار داخلی دفاعپرس، محمد دهقان عضو حقوقدان شورای نگهبان با حضور در سیمای جمهوری اسلامی ایران درباره بررسی روند احراز صلاحیتهای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد.
اهم محورهای سخنان عضو حقوقدان شورای نگهبان به این شرح است:
* ما با پرونده سرو کار داریم و از زمانی که موضوع انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد اداره انتخابات افرادی که اعلام نامزدی میکنند را رصد میکند و برایش پرونده تشکیل و از دستگاهها استعلام میشود و هیاتهای استعلامی نظرات کارشناسی را جمع بندی میکنند و به اعضای شورای نگهبان میدهند و در آنجا مدیر و مدبر بودن بررسی میشود و مجموع شرایط فرد سنجیده میشود.
* اینکه پرونه فرد را در معرض مردم قرار دهیم با ذات اسلام ساز و کار نیست و قانون اساسی این کار را نپذیرفته و مرجعی گذشته که اینها این کار را انجام دهند.
* روند رسیدگی کاملا چارچوب دار هست و گزارشها مطرح میشود، ولی شرایط سنگینی است و جدای از شرایط عمومی معمولا اکثر این افراد شرایط عمومی را دارند، ولی عمدتا در شرایط اختصاصی بحث داریم، ولی ورود سیاسی و مصلحت سنجی نداریم و در پرونده هرکس باید کف صلاحیت را داشته باشد، نه اینکه بگوییم از این جناح دو نفر و از فلان جناح چند نفر را داشته باشیم.
* هر داوطلب باید حداقل ۷ رای بیاورد تا ثابت شود کف صلاحیت را دارد. برخی شاید کف صلاحیت را داشتند و ۵ یا ۶ رای آورده اند و دوستانی که جزو این ۷ نفر نیستند نگویند مگر ما مدیر و مدبر نیستیم، چون درباره برخی حتی دوبار رای گیری شده، ولی فرد ۷ رای را نیاورده است. بقیه هم ممکن است صلاحیت داشته باشند، ولی رای کافی را در شورای نگهبان نیاورده اند.
* ممکن است یک نفر در دورههای قبلی ریاست جمهوری تایید شده باشد، ولی یک پرونده مفتوح برایش درست شده است که ممکن است پس از تایید صلاحیت این فرد محکوم شود و حیثیت فرد و کشور دچار مشکل شود. در این پرونده اگر فرد تبرئه شود و مشکل برطرف شود و آن دستگاهی که گزارش مشکل کرده بود، گزارش میدهد که آن مشکل سابق برطرف شده است.
* ما مجموع مسائل را نگاه میکنیم و اشکالی ندارد فرزند مسئولین خارج از کشور درس بخوانند، ولی در اسناد بالادستی تحصیل مسئولین در خارج از کشور نفی شده است و اینکه طوری متبادر شود که یک پای من در داخل و یک پایم در خارج از کشور است ممکن است اثرگذار باشد. ولی صرفا اینکه فرد در خارج از کشور درس خوانده یا اقامت داشته علت تامه رد صلاحیت نیست.
* تا وقتی رای گیری تمام نشد خودمان نمیدانستیم چند نفر تایید میشوند و اینکه از قبل بسته باشیم که چند نفر میشود درست نیست. سختگیری شورای نگهبان هم هست و با حساسیت بیشتر نگاه کرده است. کسی نمیتواند ادعا کند فلانی به فلانی رای داده یا نداده است.
* برخی افراد قبلا نامزد شده اند و برای شورای نگهبان تدبیرشان برای اداره کشور اثبات نشد و به ۷ رای نرسیدند. این افراد در این مدت مسئولیتهایی داشته و فعالیتهایی داشته و برنامههای خود را به اعضای شورای نگهبان ارائه داده و صلاحیت و تدبیرشان برای شورای نگهبان احراز شده است و این غیر طبیعی نیست. این تفاوت با کسی دارد که یک دفعه در زمان ثبت نام بدون برنامه ثبت نام کند.
* الان کسانی میتوانند ثبت نام کنند که شرایطی داشته باشند که این افراد زیاد نیستند و میتوانند با شورای نگهبان ارتباط داشته باشند و این فضا فراهم هست.
* مصلحتسنجی به معنایی که برخی در رسانهها میگویند را نمیدانیم و ما صلاحیتهای فرد را بررسی میکنیم و بیش از این کاری نمیتوانیم انجام دهیم و اگر مصالح بالاتری باشد باید به شورای نگهبان ابلاغ شود.
* نامزدها اگر تابعیت مضاعف داشته باشند قطعا رد صلاحیت میشوند، ولی بحث این است که فردی فرزندش اقامت قانونی یا غیر قانونی گرفته است. به صرف این، شورای نگهبان رد صلاحیت نمیکند.
* ما در نظراتمان اختلاف داشتیم، ولی جز مواردی معدود چالش نداشتیم. مواردی بوده که اختلاف نداشتیم و فردی ۱۲ رای منفی آورده است. جاهایی اختلاف به آن معنا بوده و چالش داشته ایم و طبیعی هست که افرادی مطرح میشوند که سابقه زیادی دارند و مورد احترام هستند، ولی درباره اینکه این فرد شرایط عمومی و اختصاصی را داشته باشد چالشهایی بوجود میآید. دوسه بار برای برخی رای میگرفتیم که کمک به احراز شود و کسانی که احراز شده بودند را دوباره رای گیری نکردیم.
انتهای پیام/ 112