انتقاد «یامین‌پور» و «حقی» از وضعیت بحرانی کاغذ/ چه کتاب‌هایی در صف انتشارند

دغدغه این روزهای فعالان عرصه نشر و کتاب، مساله «کاغذ» است و ناشران و نویسندگان از این موضوع گلایه‌ها دارند. آنها معتقدند نبود کاغذ مهم‌ترین «موانع تولید» صنعت نشر است.
کد خبر: ۴۵۹۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶ - 30May 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، این روزها موضوع کاغذ به یکی از دغدغه‌های اصلی اهالی نشر تبدیل شده است.

حقی: نبود کاغذ مهمترین «موانع تولید» صنعت نشر است

«محمد حقی» مدیر انتشارات کتابستان معرفت در صفحه شخصی خود نوشت: نزدیک به ۴۰ کتاب تجدید چاپی داریم و حدود ۳۸ عنوان چاپ اولی، ولی متاسفانه خبری از کاغذ با قیمت مناسب نیست.

وی در ادامه توضیح داد: ماجرا در ماه‌های آینده به شدت خراب‌تر خواهد شد و احتمالا خبری از تدبیر نیز نخواهد بود. نبود کاغذ مهم‌ترین «موانع تولید» صنعت نشر است.

 یامین‌پور: به خاطر کمبود کاغذ، وضع بازار نشر اسفبار است

از سوی دیگر «وحید یامین‌پور» یکی از پژوهشگران و نویسندگان کشورمان در واکنش به قیمت کاغذ نوشت: قیمت کاغذ در این چهار سال بیش از ۷۰۰ درصد رشد کرده و ناشران و کتابفروشی‌های زیادی تعطیل و ورشکسته شده‌اند. همین الان هم به خاطر کمبود کاغذ وضع بازار نشر اسفبار است.

این گزارش اضافه می‌کند، در حوزه نشر سالانه به ۴۰۰ هزار تن کاغذ نیازمندیم. تا سال ۱۳۹۷ حدود ۵۰ هزار تن توسط کارخانه‌ها تولید می‌شد، اما به دلیل عدم نظارت دولت بسیاری از تولیدات به سمت خام فروشی رفت. از سوی دیگر نظارت نداشتن دولت بر کارخانه‌ها و عدم حمایت از کارخانه‌هایی که تمایل به تولید کاغذ داشتند، موجب شد وضعیت به اینجا برسد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار