نهمین و دهمین شماره ماهنامه کتاب‌خوان منتشر شد

نهمین و دهمین شماره ماهنامه کتاب‌خوان با مرور مهم‌ترین اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی در دو ماه نخست سال ۱۴۰۰ منتشر شد.
کد خبر: ۴۵۹۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰ - 30May 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نهمین و دهمین شماره ماهنامه کتاب‌خوان ویژه فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰، با هدف شفاف‌سازی فعالیت‌ها، اطلاع‌رسانی مناسب و دسترسی عموم مردم، نخبگان و مخاطبان به اخبار و برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی کشور توسط اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد منتشر شد.

بخش «رویداد» در این شماره با گزارش چهل و هشتمین جلسه هیئت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شده است.

در این جلسه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم مدل سازی برای فعالیت کتابخانه‌های عمومی در فضای مجازی، با توجه به شیوع ویروس کرونا تأکید کرد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری نهاد و معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف خرید نشریات برای کتابخانه های عمومی، انتشار فراخوان پنجمین دوسالانه بین المللی «کارتون کتاب»، افتتاح کتابخانه مرکزی شیروان در خراسان شمالی، برگزاری ۴۵ دوره آموزشی ویژه کارکنان نهاد کتابخانه های عمومی کشور با همکاری مجتمع فنی تهران، انتشار یازدهمین جلد از کتاب «هدهد سفید»، پاسخ نهاد کتابخانه های عمومی کشور به نماینده مجلس در خصوص بررسی تخلفات نهاد در کمیسیون اصل نود مجلس، تجهیز کتابخانه های مرکزی کشور به دستگاه ضدعفونی کننده کتاب و برگزاری نشست کتابخوان «ارتباطات و کتاب» به مناسبت هفته ارتباطات و روابط عمومی در همدان از اقدامات حائز اهمیت نهاد در دو ماه نخست سال ۱۴۰۰ بود، که در این بخش مرور شده است.

بخش «فرهنگی» ماهنامه کتاب‌خوان در این شماره با یادداشت علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ویژه برنامه ملی «عطر سخن سعدی» به مناسبت روز بزرگداشت سعدی شیرازی به میزبانی محفل ادبی قند پارسی استان فارس، آغاز می شود. در ادامه این بخش گزارشی از ارسال چهل و چهارمین بسته نورسیده ها به کتابخانه های عمومی کشور، معرفی منابع طرح کتابخوان فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰، عصر شعر «لاله های دشت برچی» به مناسبت گرامیداشت شهدای دانش آموز افغانستان، به عنوان مهم ترین برنامه های فرهنگی در دو ماه نخست سال جاری، آمده است.

ماهنامه کتاب‌خوان در بخش پژوهش با گزارش و سخنرانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با عنوان «کتابخانه های عمومی ایران و تجربه مشارکت در مدیریت مسائل اجتماعی» در همایش مجازی بین المللی «نقش کتابخانه های عمومی در توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور ایران با تأکید بر تجربیات کشورهای اروپایی» آغاز شده است. اتمام نخستین مرحله طرح «مأموریت من» و برگزاری مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» نیز از دیگر اقدامات پژوهشی نهاد در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ بوده است.

گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت دانش بنیان فرآیند بنیان معماری، داور مسابقه «طراحی کتابخانه عشایری»، استادیار معماری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی و نیز یادداشت معاون شهردار تهران در خصوص برگزاری مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» بخش پایانی این شماره از ماهنامه کتاب‌خوان است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها