رئیس سازمان سینمایی در جمع خبرنگاران تشریح کرد؛

پاسخی به مدعیان زاید بودن جشنواره‌ها/ انتظار از رئیس‌جمهور آینده

انتظامی پیوستن جشنواره جهانی فیلم فجر به فهرست جشنواره‌های مورد تأیید فیاپف را پاسخی به مدعیان زاید بودن جشنواره‌های سینمایی توصیف کرد.
کد خبر: ۴۵۹۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۷ - 31May 2021

پاسخی به مدعیان زاید بودن جشنواره‌ها/ انتظار از رئیس‌جمهور آیندهبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی عصر امروز دوشنبه ۱۰ خردادماه در حاشیه بازدید از پردیس سیمایی چارسو، محل برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، در جمع خبرنگاران درباره برگزاری این رویداد سینمایی اظهار داشت: برگزاری این جشنواره اعتبار سینمای ایران و حرکتی رو به جلو محسوب می‌شود. درباره برگزاری جشنواره‌ها این حرف و سخن هست که در شرایط کرونایی چرا باید جشنواره برگزار شود؟ خوشبختانه امروز این حرف‌ها کمتر مطرح می‌شود. طی یکسال گذشته هر پنج جشنواره سازمان سینمایی برگزار شد. طبیعی است که وقتی با پدیده عالم‌گیری از جنس کرونا مواجه می‌شویم، یک راهکار این باشد که همه فعالیت‌ها را تعطیل و کاملاً منفعلانه رفتار کنیم، اما راه دیگر این است که ما زیست کرونایی را به‌عنوان یک واقعیت بپذیریم و در سیاست‌گذاری‌ها مسیری را انتخاب کنیم که به اهداف جشنواره‌ها برسیم و در عین حال اقتضائات کرونا را هم رعایت کنیم.

وی ادامه داد: مستحضرید که هر جشنواره چند پایه دارد. یکی از این پایه‌ها رقابت و پایه‌های دیگر، نمایش و آموزش است. در جشنواره‌هایی مانند فیلم کوتاه تهران و یا همین جشنواره جهانی پایه دیگر، بازار است. از این منظر این رویدادها منهای جنبه‌های هنری و سینمایی باید بتوانند در بخش بازار به اقتصاد سینما کمک کنند تا در حوزه اکران بین‌المللی هم بیشتر موردتوجه قرار بگیرند. اگر جشنواره‌ها تعطیل شوند این ظرفیت‌ها از بین می‌رود. در حالی که ما نسبت به سینمای ایران مسئول هستیم.

انتظامی ادامه داد: خوشبختانه آماری که امروز عسگرپور دبیر جشنواره در زمینه برگزاری جلسات میان پخش‌کنندگان و صاحبان آثار در سینمای ایران با طرف‌های خارجی اتفاقات خوبی رقم خورده است که امیدوارم این شرایط به اقتصاد سینمای ایران کمک کند.

رئیس سازمان سینمایی درباره کیفیت آثار حاضر در جشنواره سی‌وهشتم گفت: شما اگر مروری بر فهرست نام‌ها و آثار حاضر در جشنواره داشته باشید، خواهید دید که رشد در این زمینه مشهود است. مطمئن هستم شرایط در دوره‌های بعد بسیار بهتر هم خواهد بود.

وی درباره انتظارات از رئیس جمهور آینده در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم هم گفت: فرهنگ از آن حوزه‌هایی است که همه فعالان، سیاست‌گذاران و مجریان باید نسبت به آن توجه ویژه داشته باشند. در همه حوزه‌ها از کتاب تا سینما، باید این توجه به حوزه فرهنگ وجود داشته باشد تا شاهد رشد جوانان باشیم.

انتظامی درباره ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر در فهرست رویدادهای مورد تأیید فیاپف هم گفت: توجه فیاپف نتیجه تلاش سینماگران ایرانی و مسئولان جشنواره بوده است. طبیعی است که آن‌ها شاخص‌ها و ملاک‌هایی برای این تأیید داشته‌اند. باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. خیلی از رویدادهای سینمایی جهان امروز در این فهرست حضور ندارند.

وی افزود: این اتفاق انعکاسی از جایگاه سینمای ایران به‌عنوان یک سینمای الهام‌بخش در منطقه است. وقتی از دیپلماسی فرهنگی صحبت می‌کنیم که موجب قدرت نرم برای کشور می‌شود، باید متوجه این ظرفیت‌ها باشیم. به‌خصوص که این اتفاق اثبات می‌کند، کسانی که مدعی زاید بودن برگزاری جشنواره‌ها بودند و آن‌ها را فاقد کارایی لازم می‌دانستند، به‌خطا افتاده بودند. باید تلاش کنیم استانداردهای جشنواره را از آنچه اکنون است بالاتر ببریم. از ابتدای حضور بنده در سازمان سینمایی این انگیزه و هدف در دوستان ما بوده است تا هر دوره از جشنواره بهتر از دوره قبل باشد.

رئیس سازمان سینمایی درباره حضور فیلم‌های ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی و بازنمایی تصویری که از ایران ارائه می‌دهند هم گفت: اتفاقاً باید بازنمایی از جامعه ایرانی در سینمای ایران یک بازنمایی جامع و واقعی باشد. ما فیلم‌های امیدبخش بسیاری داریم. باید مشوق‌هایی برای این آثار در نظر گرفته شود تا جریان حضور در عرصه‌های بین‌المللی به همین سمت و سو برود.

حسین انتظامی در پایان در پاسخ به سوالی درباره دلیل فروش انحصاری بلیت‌های جشنواره جهانی در سایت «سینماتیکت» گفت: مسئولان جشنواره احتمالاً در میان متقاضیان بلیت‌فروشی دست به انتخاب زده‌اند. در زمینه بلیت‌فروشی در اکران عمومی انحصار از بین رفته و نزدیک به یکسال و نیم است که با طراحی سامانه سمفا این اتفاق رخ داده است. درباره جشنواره اما احتمالاً به دلیل حجم بالای بلیت، تدبیر متفاوتی اندیشیده شده است که درباره جزییات آن ستاد جشنواره می‌تواند توضیح بدهد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها