درنگی در خاطرات آیت‌الله موحدی‌کرمانی؛

توصیف فضای حاکم بر جلسه مجلس خبرگان رهبری در روز ۱۴ خرداد ۶۸

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد فضای حاکم بر مجلس خبرگان گفت: «در فضای آن روز خبرگان از یک طرف حزن و غم و اندوه رحلت امام به شدت حاکم بود و از طرفی هم احساس مسئولیت، چون هنوز مشخص نبود چه کسی رهبر می‌شود.»
کد خبر: ۴۶۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۱ - 04June 2021

توصیف فضای حاکم بر جلسه مجلس خبرگان در ۱۴ خرداد ۶۸به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی از جمله علمای حاضر در جلسه ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ مجلس خبرگان رهبری بود. وی خاطرات خود از آن جلسه تاریخی را در گنجینه تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به یادگار گذاشته است که بخشی از آن از نظرتان می‌گذرد.

قرائت وصیت‌نامه امام (ره)

آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی درباره آغاز جلسه خبرگان در روز ۱۴ خرداد ۶۸ در بخشی از خاطرات خود اظهار داشت: در آن روز خبرگان رهبری از سراسر کشور دعوت شدند که به واسطه مسئله خطیر انتخاب رهبری در آن روز حضور پیدا کنند. ما هم که در تهران بودیم و به سمت مجلس خبرگان به راه افتادیم. مجلس با خواندن آیاتی از کلام‌الله مجید تشکیل شد و ظاهراً بنا بود که وصیتنامه امام را حاج احمد خمینی بخواند اما به دلیل اینکه وی گرفتار مصیبت پدر خود بود، نتوانست این کار را انجام دهد و در نتیجه رهبر معظم انقلاب اسلامی وصیتنامه را قرائت کردند.

وی افزود: قرائت وصیتنامه به این دلیل بود که در مجلس خبرگان مطرح شد ابتدا وصیت امام (ره) خوانده شود تا ببینیم شاید درمورد انتخاب رهبر، ایشان یک اشارات، تصحیحات و راهنمایی‌هایی داشته باشند. وصیتنامه تا ظهر خوانده شد و خبرگان با دقت هم گوش دادند. ناله خبرگان آن زمان بلند شد که در پایان وصیتنامه، جملات «من با قلبی شاد، دلی آرام و روحی مطمئن با شما خداحافظی می‌کنم.» شنیده شد که بعد از ایراد این جملات، صدای ضجه اعضای مجلس خبرگان بلند شد در هر حال این قسمت اول بود که صبح انجام شد.

وی فضای حاکم بر مجلس خبرگان را اینگونه روایت کرد: در فضای آن روز خبرگان، از یک طرف حزن و غم و اندوه رحلت امام (ره) به شدت حاکم بود و از طرفی هم احساس مسئولیت؛ چون هنوز مشخص نبود چه کسی رهبر می‌شود. مطلب کمی هم نبود که چه کسی می‌تواند خلاء بزرگ امام (ره) را پر کند؟ شورا می‌تواند یا فرد؟ اگر فرد می‌تواند، او چه کسی باید باشد؟ تک تک آحاد خبرگان همه‌شان این مسئولیت را احساس می‌کردند و بالاخره فضای احساس مسئولیت هم حاکم بود.

بحث پیرامون رهبری شورایی یا فردی

آیت‌الله موحدی‌کرمانی ادامه داد: آیت‌الله هاشمی گفت: «حالا راجع به شورای رهبری ببینیم آقایان چه نظری دارند؟ نظرشان این است که شورا چند نفره باشد؟ چه کسانی اعضای باشند؟ هر کس می‌خواهد، بیاید سخنرانی کند.»

وی ادامه داد: افراد نوبت می‌گرفتند و پشت تریبون می‌رفتند. یکی می‌گفت نظر من این است که مثلاً شورا پنج نفره باشد و اعضا هم این‌ افراد باشند. یکی از خبرگان، آیت‌الله گلپایگانی را در تک‌رهبری مطرح کرد نه شورایی. دیگرانی هم بودند. نوعاً هم در شورا اسم رهبر معظم انقلاب اسلامی را می‌بردند، احیاناً آیت‌الله هاشمی را نام می‌بردند، آیت‌الله مشکینی را نام می‌بردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: بعضی‌ها اجمالاً می‌آمدند و مطرح می‌کردند نظر ما این است که حتی بعضی‌ها گفتند به نظر من شورا هفت نفره باشد. بعد از آنکه تمام اینها که راجع به شورای رهبری بحث می‌کردند صحبت‌هایشان تمام شد، دیگر کسی داوطلب برای سخنرانی نبود، آیت‌الله هاشمی‌ ادامه داد «پس ما اول رأی می‌گیریم که ببینیم نظر خبرگان شورای رهبری هست یا تک رهبری؟ اکثریت قاطع بلند شدند و تک‌رهبری رای آورد که اصلاً شورا هم منتفی شد.»

آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله خامنه‌ای

آیت‌الله موحدی کرمانی درباره بحث انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای ادامه داد: بعد از آن، آیت‌الله هاشمی گفت «آقایان حالا پیشنهاد بدهند که چه کسی برای رهبری شایستگی دارد. بیایند و نظرشان را بگویند تا ببینیم نظرشان با تک‌رهبری که یک نفر باشد، چه کسی هست.»

وی درمورد یک صدا نام بردن از رهبر معظم انقلاب اسلامی توسط نمایندگان روایت کرد: این جمله را که آیت‌الله هاشمی گفت، از سمت راست مجلس یک نفر صدایش بلند شد و گفت: «آیت‌الله هاشمی، معلوم است چه کسی است و این دیگر نیازی به بحث ندارد: آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله خامنه‌ای!»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: عجیب بود. این الهام الهی بود این بود. از راست به چپ گفتند «آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله خامنه‌ای.» آیت‌الله هاشمی دید از راست به چپ همه دارند می‌گویند آیت‌الله خامنه‌ای، گفت پس رأی بگیریم.

تا خواست رأی بگیرد، آیت‌الله خامنه‌ای بلند شدند و گفتند: آیت‌الله هاشمی‌صبر کن. من حرف دارم. ایشان پشت تریبون تشریف آوردند و خلاصه صحبتشان مطلب این بود که «مسئله رهبری کار بسیار سنگینی هست و کار کوچکی نیست» سپس ایشان رفتند و نشستند.

آیت‌الله هاشمی اعلام رأی گیری کرد. خبرگان با اکثریت قاطع به آیت‌الله خامنه‌ای رأی دادند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها