حمایت مراجع و علما از مرجعیت امام خمینی در سال ۱۳۴۲ + سند

در اعلامیه‌ای که اواسط تیر ۱۳۴۲ و زمان مذاکرات دولت با مراجع و علما منتشر شد، مرجعیت امام (ره) به طور صریح مورد تأیید قرار گرفت.
کد خبر: ۴۶۰۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱ - 03June 2021

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مرجعیت امام خمینی (ره) از ابتدای سال ۱۳۴۲ عملا میان مردم و تعداد زیادی از علما و بزرگان حوزه تثبیت شده بود. ساواک نیز در گزارش‌های خود به این موضوع اشاره می‌کرد.

در گزارش چهلم واقعه فیضیه آمده است: «موقعیت آیت‌الله خمینی با سرعت رو به توسعه رفته و در حال حاضر نیز همچنان رو به ترقی است و نامبرده به سوی مرجعیت تقلید شیعیان پیش می‌رود.»

علت عمده مرجعیت امام از نظر ساواک سمبل واجد صلاحیت مخالفین رژیم بوده است.

بعد از مصاحبه اسدالله علم، نخست‌وزیر و تهدید او مبنی بر محاکمه امام در دادگاه‌های نظامی و بی‌توجهی نمایندگان دولت در مذاکره با علما به این امر مهم، عده‌ای از مبارزین و علما به این نتیجه رسیدند که بهتر است مرجعیت امام رسما مورد تأیید سایر مراجع تقلید قرار بگیرد تا دولت بهانه‌ای در مورد عدم شناخت موضوع نداشته باشد.

به علاوه این اقدام می‌توانست هم جنبه تبلیغاتی در داخل و خارج از کشور داشته باشد و هم وسیله‌ای برای فشار بیشتر به دولت برای آزادی امام شود.

مقامات رژیم شاه سعی داشتند بگویند «مقامات مذهبی اقدامات [امام] خمینی را تأیید نمی‌کنند؛ اما در پاسخ قرار شد کلیه روحانیون درجه اول ایران در شهر‌های مختلف با صدور اعلامیه‌هایی حمایت خود را از [امام] خمینی و اقدامات او تأیید کنند و در کشور‌های اسلامی دیگر همین اقدامات از طرف رهبران مذهبی انجام شود.»

سند حمایت مراجع و علما از مرجعیت امام خمینی در سال ۱۳۴۲

در اعلامیه‌ای که اواسط تیر ۱۳۴۲ و زمان مذاکرات دولت با مراجع و علما منتشر شد، مرجعیت امام به طور صریح مورد تأیید قرار گرفت. آیت‌الله میلانی (ره) در پاسخ به سؤال راجع به مقام و شخصیت حضرت امام نوشت:

«حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین آیت‌الله روح‌الله خمینی از مفاخر عالم اسلام و یکی از مراجع تقلید هستند. موقعیت دینی و شخصیت اسلامی ایشان بر کسی پوشیده نیست. متعجبم چرا چنین سئوالی می‌شود.»

آیت‌الله نجفی (ره) نوشت: «(امام خمینی) یکی از مراجع عالم تشیع، از اساطین روحانیت اسلام و مفاخر عالم تشیع هستند.»

بی‌توجهی سران هیئت حاکمه به خواسته مراجع و تداوم اقدامات سرکوبگرانه و تشدید خفقان باعث شد که فتوای آیت‌الله خویی که محتوای آن «مأمورین و کارکنان دولت را از انجام کار‌های دولتی منع کرده است.» است، دوباره چاپ شود و تعدادی از مراجع و علما تصمیم به مصاحبه مطبوعاتی با حضور نمایندگان خبرگزاری‌های داخلی و خارجی و نمایندگان مطبوعاتی سفارتخانه‌ها گرفتند و اعلامیه‌ای که درمورد وقایع ۱۵ خرداد و خواسته‌های روحانیون است را تهیه کنند و به زبان انگلیسی در اختیار آنان قرار دهند.

سند حمایت مراجع و علما از مرجعیت امام خمینی در سال ۱۳۴۲

گزارش هفتگی اداره بررسی‌های ساواک در ۱۳۴۲/۰۵/۱۲ وضعیت سیاسی کشور را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و چند مسئله مهم از جمله تأیید مرجعیت امام را به مثابه مسائل روز مطرح کرد:

«اخیرا اعلامیه دیگری نیز صادر شد که طی آن آیات عظام شریعتمداری، میلانی، مرعشی نجفی و آملی، مقام علمی و مرجعیت آیت‌الله خمینی را تأیید کرده‌اند.»

آیت الله شریعتمداری در اعلامیه خود می‌گوید: «مطابق مفهوم اصل دوم متمم قانون اساسی، علمای طراز اول مصونیت دارند و حبس و تبعید آنان مخالف قانون است. زیرا آنان در قوانین مصوبه مجلسین از نظر موافقت یا مخالفت با شرع حق رد و قبول دارند. در جایی که وکلا مصونیت داشته باشند، آیا ممکن است حکام شرع که به طور قانونی حاکم بر مجلسین هستند، مصون نباشند.»

همچنین گزارش کاردار سفارت ایران در عراق حاکی از آن است که تبلیغات مخالفین دولت ایران در کشور عراق به شدت ادامه دارد اما نماینده آیت‌الله حکیم با مشاهده این ملاقات از قول آیت‌الله حکیم اظهار داشت که «اگر به نحوی احترام روحانیت اعاده و معلوم شود که دولت شاهنشاهی پشتیبان روحانیت است و بین دولت و روحانیون جدایی نیست، موجب امتنان روحانیون و تسکین افکار می‌شود.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار