مقام تل‌آویو:

سال‌هاست «اسراییل» با برخی کشورهای عربی روابط محرمانه دارد

«هداس هندلسمن» سفیر رژیم صهیونیستی در مجارستان، گفت که روابط محرمانه تل‌آویو با برخی کشورهای عربی یک سابقه طولانی دارد.
کد خبر: ۴۶۰۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵ - 03June 2021

مقام تل‌آویو: سال‌هاست که با برخی کشورهای عربی روابط محرمانه داشتیمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سفیر رژیم صهیونیستی در مجارستان در یک مصاحبه ضمن تکرار اتهام‌زنی‌های بی‌اساس این رژیم علیه ایران، درباره بهبود روابط تل‌آویو با ریاض و استفاده این رژیم از حریم هوایی عربستان سعودی صحبت کرد.

او در مصاحبه با روزنامه مجارستانی «پُرتفُلیو» (portfolio) درباره برنامه هسته‌ای ایران، روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشور‌های عربی و روند عادی سازی روابط و مواضع دولت آمریکا در قبال برجام و حمایت واشنگتن از تل‌آویو حرف زد.

سفیر تنها دارنده سلاح اتمی در منطقه غرب آسیا، در این مصاحبه بار‌ها و بدون ارائه هر گونه سند مدعی شد که ایران در تلاش برای دستیابی به این سلاح است.

روزنامه مجارستانی از او سوال کرد که جنگ ۱۲ روزه اخیر رژیم صهیونیستی با مقاومت فلسطین در نوار غزه چه تاثیری بر روابط تل‌آویو با کشور‌های عربی خواهد داشت؛ کشور‌هایی که با این رژیم روابط دیپلماتیک برقرار کردند؟

این رسانه همچنین سوال کرد: «به طور خاص، (جنگ ۱۲ روزه با نوار غزه) چه تاثیری بر روابط با بحرین و امارات متحده عربی دارد و در موضوع روابط اسرائیل و عربستان سعودی چه پیشرفتی حاصل شده است؟»

سفیر رژیم صهیونیستی در مجارستان در پاسخ به این سوال به اتهام‌زنی شدید علیه حماس روی آورد و مقاومت فلسطین را «تروریست» خواند.

به ادعای او، «هدف بسیار حساب شده حماس این است که میان اسرائیل و کشور‌های عربی اصطکاک و اختلاف ایجاد کند و حمایت مردم عادی این کشور‌ها را به دست آورد. در این درگیری (جنگ ۱۲ روزه) چیز خارق العاده‌ای حادث نشد اگرچه حماس سعی کرد که راکت‌هایش را در نزدکی مناطق پرجمعیت از قبیل مدارس یا بیمارستان‌ها مستقر کند.»

سفیر تل‌آویو در بوداپست گفت: «روابط با این کشور‌های عربی برای اسرائیل بسیار مهم است علت اصلی آن هم به دو دلیل است: اول، شما باید بدانید که این روابط از هیچ به دست نیامد و قبلا هم وجود داشت، اما محرمانه و زیر میز قرار داشت. از حالا به بعد و با توجه به اعلام علنی نیت اسرائیل و کشور‌های عربی خاص برای عادی سازی روابط، دیگر هیچ مانعی وجود ندارد. (دلیل) دوم، برقراری یک رابطه سازنده میان اسرائیل و کشور‌های عربی یک سناریوی برد-برد برای همه طرف‌هاست.»

وی با تاکید بر «منافع مشترک» رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های عربی مدعی شد: «به نظر من کشور‌های عربی دیگر نمی‌خواهند گروگان‌های فلسطینیان باقی بمانند. البته آن‌ها از فلسطینیان حمایت می‌کنند، اما مساله بر این است که این حمایت تا چه حد باشد. منافع مشترک منجر به بهبود روابط با کشور‌های (عربی حاشیه) خلیج (فارس) شد.»

سفیر رژیم صهیونیستی در مجارستان درباره روابط این رژیم با عربستان سعودی هم اظهارنظر کرد.

او گفت: «در رابطه با عربستان سعودی، من نمی‌دانم که روابط دوجانبه چگونه توسعه خواهد یافت، اما می‌توان فرض کرد که ایجاد روابط حسنه اخیر با امارات متحده عربی و بحرین بدون حمایت عربستان سعودی انجام نمی‌شد. البته قطعا این فرایند (بهبود روابط تل‌آویو و ریاض) زمان خواهد برد، اما این واقعیت که هواپیما‌های اسرائیلی اکنون اجازه پرداز بر فراز سرزمین سعودی را دارند، یک تحول بزرگ است. تقویت همکاری با امارات متحده عربی و بحرین، همچنین در نتیجه یک منفعت مشترک دیگر هم بوده است و آن، تهدیدی است که از ناحیه ایران برای کل منطقه و فراتر از آن وجود دارد».

روزنامه «پُرتفُلیو» سوال کرد: «دولت ترامپ نقشی کلیدی در کمک به سارائیل برای عادی سازی روابطش با برخی کشور‌های خاص عربی ایفا کرده است. دونالد ترامپ حالا در کاخ سفید مستقر نیست. شما چه آینده‌ای را برای روابط آمریکا و اسرائیل پیشبینی می‌کنید؟»

یاکوف هداس هندلسمن در پاسخ به این سوال بر تداوم حمایت هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا از رژیم صهیونیستی تاکید کرد و جو بایدن را «دوست واقعی اسرائیل» خواند.

سفیر تل‌آویو در بوداپست گفت: «به نظر من فرایندی که دولت ترامپ کلید زد، یک فرمول پیروزی و برنده بود و من فکر می‌کنم که دولت جدید آمریکا هم به این موضوع آگاه است. برای مثال اگرچه جو بایدن قصد خود را برای بازبینی توافق دولت ترامپ و امارات متحده عربی در رابطه با فروش جت‌های جنگنده اف-۳۵ اعلام کرده بود، اما تغییری در این توافق ایجاد نشد.»

وی افزود: «من از این موضوع آگاهی دارم که برخی اغییرات خاص در ایالات متحده در جریان است، اما به اعتقاد من، حمایت از و دوستی با اسرائیل، یک موضوع فراحزبی است. اگر شما رئیس‌جمهور بایدن را در نظر بگیرید، او یک دوست واقعی اسرائیل است و این موضوع را در بساری از اوقات طی بیش از ۴۰ سال اخیر نشان داده است. البته که تعداد معدودی از سیاستمداران دموکرات هستند که خواهان تجدیدنظر و ارزایبی مجدد در روابط آمریکا و اسرائیل هستند، اما اکثر قانونگذاران در حزب دموکرات از اسرائیل حمایت می‌کنند.»

روزنامه مجارستانی در ادامه این مصاحبه از سفیر تل‌آویو در مجارستان که سابقه سفارت در آلمان را هم دارد، درباره مذاکرات در وین برای احیای برجام سوال کرد و نظر او را در این باره جویا شد.

یاکوف هداس هندلسمن مدعی شد: «ما (مقام‌های رژیم صهیونیستی) این نظر را داریم که توافق ۲۰۱۵ (برجام) یک توافق بد است و دلیل اصلی این اعتقاد آن است که این توافق همه ابعاد مرتبط با تولید یکسلاح اتمی را پوشش نمی‌دهد.»

سفیر تنها دارنده سلاح اتمی در منطقه غرب آسیا افزود: «برای مثال آن‌ها فراموش کردند که به موضوع موشک‌ها که سکوی پرتابی برایبمب‌های اتمی هستند، بپردازند. ایران هنوز در حال توسعه موشک‌هایی است که هیچ توجیهی برای آن‌ها به جز برای حمل کردن کلاهک اتمی وجود ندارد.»

به ادعای این مقام رژیم صهیونیستی، «توافق (برجام) تنها باعث تاخیر در تولید سلاح اتمی است، اما باعث پایان دادن قطعی به این روند نیست.»

هندلسمن همچنین گفت: «من می‌توانم به شما بگویم که همه احزاب صهیونیست در اسرائیل فارغ از اینکه جزو طیف سیاسی چپ یا راست باشند، با این توافق (برجام) مخالف هستند چرا که توافق موثری نیست. با این توصیفات، چه ارزشی دارد که احیا شود؟».

سفیر رژیم صهیونیستی در مجارستان سپس ادعای نخ نمای مقام‌های این رژیم علیه ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور را تکرار کرد و در ادعایی گزاف گفت: «مشخص است که ایران به مفاد توافق (برجام) احترام نمی‌گذارد... و عامدانه به بند‌های غروب (انقضای برخی تعهدات و محدودیت‌های برجامی) پایبندی نشان نمی‌دهد.»

وی همچنین ادعا کرد: «باید این را بفهمید که اگرچه شاید این موضوع برای دیگر کشور‌ها یک بازی ساده دیپلماتیک باشد، اما برای ما یک موضوع موجودیتی است برای همین ما شفاف گفته‌ایم که ما به ایران اجازه دستیابی به سلاح اتمی را نخواهیم داد».

سفیر رژیم اشغالگر قدس افزود: «البته ما این را متوجه هستیم که کشور‌های غربی از قبیل ایالات متحده و آلمان هم در این باره نگرانی دارند و اهداف ما مشترک است، اما روش‌های پیشنهاد شده برای رسیدن به هدف مشترکمان، متفاوت است.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار