تخت روانچی: تحریم‌های یکجانبه جنایت علیه بشریت هستند

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، اقدات قهریه یکجانبه همچون تحریم را غیرقانونی، غیراخلاقی، ضد انسانی و مصداق جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت دانست.
کد خبر: ۴۶۰۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴ - 04June 2021

تخت روانچی: تحریم‌های یکجانبه جنایت علیه بشریت هستندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، مجید تخت‌روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نشست مجازی بررسی آثار اقدامات یکجانبه بر مردم کشور‌های هدف که به ابتکار ایران و ۹ کشور دیگر برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: اقدامات قهریه یکجانبه اعم از تحریم‌ها، غیرقانونی، غیراخلاقی و ضد انسانی است. آن‌ها به صراحت نقض قوانین بین‌المللی و همچنین حقوق ابتدایی بشری است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که تحت ضربه شدید کرونا قرار گرفت، برای سال‌ها تحت تحریم‌های طولانی مدت بوده است. این اقدامات غیرقانونی، بانک‌ها و موسسات مالی را از تجارت و تراکنش مالی با ایران بازداشته است.

تخت‌روانچی اضافه کرد: ما از کشور‌های غربی می‌شنویم که معافیت‌هایی درنظر گرفته شده است که در واقع آن‌ها فقط در کاغذ هستند.

پیامد‌های چنین تحریم‌هایی به طرز شدیدی حق سلامت ایرانی‌ها، دسترسی آن‌ها به دارو‌های ضروری، تجهیزات پزشکی، تولیدات دارویی و درمانی را مورد تهدید قرار داده است.

وی تصریح کرد: تحریم‌های یکجانبه آمریکا، اشخاص ایرانی را که تحت تاثیر بیماری و شرایط درمانی هستند، بیشتر می‌رنجاند. در نتیجه آن، تعداد سالانه جان‌باختن زنان، کودکن و مردم بی‌گناه افزایش یافته است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه در عمل، تحریم‌ها اقشار آسیب‌پذیر را بیش از دیگران هدف گرفته است، گفت: تحریم‌ها تامین دارو‌ها و نیاز‌های درمانی را برای بیماران به ویژه بیماران سرطانی، پروانه‌ای و آن‌هایی که شیمی درمانی می‌شوند، دشوار کرده است.

تخت‌روانچی با قرائت اظهارات یکی از بیماران ایرانی که به دلیل تحریم نتوانسته درمان لازم را دریافت کند و روز به روز بیماری او شدیدتر شده است، گفت: به خطر انداختن سلامتی دیگران به خاطر اهداف سیاسی، تنها غیرقانونی نیستند بلکه جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است که نیازمند پاسخ بین‌المللی است.

وی خاطرنشان کرد: ما از نظر اخلاقی مسئولیت داریم که در برابر تحریم بایستیم و بخواهیم که فوری برداشته شوند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها