به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، حجتالاسلام «علیمحمدباقی» استاد حوزه علمیه در گفتوگویی اظهار داشت: نکته جالبی که در باید به آن توجه داشت آن است که نسبت به یک امامزاده (حضرت معصومه) از سوی امام معصوم زیارتنامهای بیان شده است که حکایت از جایگاه کریمه اهل بیت (ع) دارد.
وی گفت: شیخ صدوق به سند حسن سندی در حد صحیح از سعدبنسعد روایت کرده است: که از حضرت رضا (علیهالسلام) درباره فاطمه دختر موسی بن جعفر سؤال کرد، حضرت فرمود: هر که او را زیارت کند، برای او بهشت است و به سند معتبر دیگر، از فرزند آن حضرت، امام جواد (علیهالسلام) روایت شده: که هر که عمه مرا در قم زیارت کند، بهشت برای اوست.
پژوهشگر دینی افزود: همچنین علامه مجلسی از بعضی کتابهای زیارات، نقل کرده است که علی بن ابراهیم از پدرش، از سعد اشعری قمی، از حضرت رضا (علیهالسلام) روایت کرده است که آن حضرت فرمود:ای سعد، از ما نزد شما قبری هست؛ گفتم: فدایت شوم قبر فاطمه، دختر امام موسی (علیهالسلام) را میفرمایی؟ فرمود: «مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَّةُ» (هرکه او را زیارت کند، درحالیکه عارف به حقش باشد، بهشت برای اوست).
استاد مرکز تخصصی نماز در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به کرامات و لطف حضرت فاطمه معصومه (س) اظهار کرد: در فرازی از زیارتنامه کریمه اهل بیت (س) آمده است: «یَا فاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللّٰهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ» (ای فاطمه درباره بهشت برایم شفاعت کن، به درستی که برای تو نزد خدا مقامی از مقامات بلند است). بزرگترین کرمی که حضرت نسبت به ما دارند همین مسئله شفاعت است.
وی افزود: نکته بعدی که در مورد آن بانوی بزرگوار وجود دارد وصفی است که در مورد ایشان در زیارتنامه آمده به این شرح که: «السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فاطِمَةَ وَخَدِیجَةَ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَکاتُهُ» (سلام بر توای دختر رسول خدا، سلام بر توای دختر فاطمه و خدیجه، سلام بر توای دختر امیرمؤمنان، سلام بر توای دختر حسن و حسین، سلام بر توای دختر، ولی خدا، سلام بر توای خواهر، ولی خدا، سلام بر توای عمّه، ولی خدا، سلام و رحمت و برکات خدا بر توای دختر موسی بن جعفر) این وصف ادامه مییابد، اما نکته آنجاست که چرا اسامی تک به تک اهل بیت (ع) اشاره شده است. آیا کافی نبود که فقط گفته شود سلام بر تو دختر پیامبر (ص)؟ مسئله آن است که در این فراز از حضرت معصومه (س) صحبت میکنیم آن هم نه فقط با اکتفا به این وصف که دختر پیامبر است که اگر چنین بود کافی بود بیان شود که السلام علیک یا بنت رسول الله؛ در اینجا مرتباً تکرار میشود کهای دختر پیامبر،ای دختر فاطمه،ای دختر خدیجه،ای دختر موسی بن جعفر و… این تعابیر معنا دارد، بنت در اینجا فقط به معنای دختر نیست، این تکرر بدان معناست که حضرت از تمامی بزرگوارانی که نام برده شده است ارث برده است، او وارث جدش پیامبر، حضرت امیر و سایرین بوده و ابعاد معنوی و سیره آنان را به ارث برده است و این نکتهای است که در باب مقام رفیع کریمه اهل بیت (ع) باید بدان توجه داشت و دعا کرد که از افرادی باشیم که مورد شفاعت آن حضرت قرار میگیریم.
حجتالاسلام باقی گفت: از سوی دیگر در زیارتنامه از واژه (ولی) برای وصف ایشان استفاده شده است؛ چنانچه میفرماید: «السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ اللّٰهِ» (سلام بر توای دختر، ولی خدا، سلام بر توای خواهر، ولی خدا، سلام بر توای عمّه، ولی خدا)؛ این واژه نیز از مقام ولایت ویژه کریمه اهل بیت (ع) حکایت میکند و همین مقام ولایت است که به ایشان مقام شفاعت را عنایت میکند، به عبارت بهتر شفیع باید ولایت داشته باشد وگرنه بدون ولایت نمیتواند شفاعت کند.
وی در پایان با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) افزود: آن حضرت فرمود: «الا ان للجنة ثمانیة ابواب ثلاث منها الی قم فیها امراة هی من ولدی اسمها فاطمة بنت موسی، تدخل بشفاعتها شیعتی الجنة باجمعهم» (آگاه باشید بهشت هشت در دارد که سه در آن به سوی قم است. بانویی از فرزندان من در آنجا وفات میکند که نامش فاطمه دختر موسی است. همه شیعیان ما به شفاعت او وارد بهشت میشوند)؛ این روایت نیز دوچندان بر جایگاه و مقام آن حضرت تکیه دارد.
منبع: مهر
انتهای پیام/ ۹۱۱