مسئول موسسه فرهنگی شهید حاج حسین همدانی:

شهادت حاج قاسم انگیزه هسته‌های مقاومت را صدچندان کرد/ نباید اجازه دهیم تاریخ شفاهی مدافعین حرم تحریف شود

دوست‌پرست با بیان اینکه برخی از نویسندگانی که تفکر غربی دارند، قصد دارند نقش جبهه مقاومت را کمرنگ جلوه دهند، گفت: باید نویسنده‌های جهان اسلام پا در عرصه میدان بگذارند و اجازه ندهند که این اتفاق بیفتد.
کد خبر: ۴۶۱۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲ - 12June 2021

آماده‌باش در حوزه فرهنگی؛ نویسندگان غربی قصد دارند نقش جبهه مقاومت را کمرنگ جلوه دهندبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، بهرام دوست‌پرست مسئول موسسه فرهنگی شهید حاج حسین همدانی به‌عنوان یکی از نهاد‌های مشارکت‌کننده در دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم درباره این دوسالانه، اظهار داشت: جایزه شهید همدانی در حوزه کتاب‌های مدافعان حرم ازجمله رزمندگان و شهدای مدافع حرم و در حوزه‌های علمی، ادبی، شعر، خاطره و زندگینامه فعالیت می‌کند.

وی افزود: به لطف خداوند اولین دوره این دوسالانه در آبان سال ۱۳۹۸ انجام شد و نتایج خوبی را دربرداشت و حتی تعدادی کتاب از سوریه، عراق، لبنان علاوه بر آثار داخلی در کمیته‌های علمی بررسی شد و جوایزی به برترین این آثار اهدا شد.

مسئول موسسه فرهنگی شهید حاج حسین همدانی با اشاره به برگزاری دومین دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم، اظهار کرد: دومین دوسالانه قرار است در مهر ۱۴۰۰ برگزار شود. جلسات کارگروه مربوط به این دوسالانه تشکیل شده و کار‌ها با محوریت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تقسیم شده است و ان‌شاءالله پیش خواهد رفت و کتاب‌هایی که در حوزه‌های مختلف پیرامون رزمندگان و شهدای مدافع حرم به چاپ رسیده، در جشنواره شرکت داده می‌شوند.

وی در رابطه با عنوان دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم گفت: این جایزه به نام سردار همدانی مطرح است، سردار همدانی یکی از پیش‌قراولان و پیشگامان حادثه سوریه بودند که از دی‌ سال ۱۳۸۹ در سوریه حضور پیدا کردند و مهر سال ۱۳۹۴ به شهادت رسیدند. ایشان دستاورد‌های بسیار بزرگی در آنجا داشتند که ما این کار را بهانه کردیم و ان‌شاءالله به اسم سردار همدانی این دوسالانه ادامه پیدا کند و قطعاً خروجی آن در ابعاد مختلف فرهنگی، علمی، پژوهشی، سیاسی، نظامی خیلی خوب خواهد بود.

دوست‌پرست ضمن بیان اینکه دو سال است در موسسه فرهنگی شهید حاج حسین همدانی بر روی فرهنگ مدافعان حرم کار می‌کنیم، یادآور شد: حادثه سوریه، حادثه بسیار بزرگی است؛ ما قبلاً هسته‌های مقاومت را می‌شناختیم، می‌شنیدیم، ولی درک نمی‌کردیم که هسته‌های مقاومت به چه معناست؟ وقتی‌که حادثه سوریه رخ داد هسته‌های مقاومت را لمس کردیم. در این حادثه مسیحیان و ادیان دیگر هم در مقاومت حضور داشتند و نقش‌آفرینی می‌کردند که ظرفیت‌های بسیار بزرگی به‌غیر از رزمندگان ما، حزب‌الله لبنان، رزمندگان افغانی، نیجریه‌ای، پاکستانی و دیگر کشور‌ها توانستند معادلات جهانی را کلاً عوض کنند.

۹۰ درصد شهدای مدافع حرم متأهل هستند

وی به اهمیت نگارش در حوزه مدافعان حرم پرداخت و گفت: این کتاب‌ها بر جامعه خیلی تأثیر و ارزش دارد. طی این دو سال متوجه شدیم که چه ظرفیت‌های عجیبی در ایران هست و همان‌طوری که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند «جوان‌ها و رزمندگان معاصر ما از رزمندگان دفاع مقدس بهتر و موفق‌ترند»؛ این خیلی مهم است.

مسئول موسسه فرهنگی شهید حاج حسین همدانی افزود: نسل جدیدمان که جایگزین نسل قدیم هشت سال دفاع مقدس بودند، شاهکار کردند و به این نسل خیلی امیدوار شدیم. در کتاب‌های خاطرات شهدا و رزمندگان می‌بینیم که در عراق و سوریه چه حماسه‌هایی آفریدند که فقط بخش‌هایی از آن به قلم آمده است. ان‌شاءالله روزبه‌روز بتوانیم کتاب‌های جدیدتر و بهتری از رزمندگانی که در حادثه بزرگ سوریه و عراق حضور داشتند و معادلات جهانی را بر هم زدند در این جشنواره‌ها شرکت دهیم و مردم از این کتاب‌ها استفاده کنند و بهره ببرند.

تحریف و تضعیف جبهه مقاومت در عراق و سوریه در دستور کار دشمنان قرار گرفته است

دوست‌پرست متذکر شد: مردم سوریه و عراق دچار حادثه بودند، ولی آهسته‌آهسته دارند روبه‌جلو می‌روند و ما باید حواسمان باشد، تاریخ شفاهی مدافعین حرم تحریف نشود و این موضوع بسیار مهمی است. در حال حاضر برخی نویسندگان غربی یا نویسندگانی که تفکر غربی دارند، قصد دارند نقش جبهه مقاومت را کمرنگ جلوه دهند و زحمات رزمندگان جبهه مقاومت را تحریف و تضعیف کنند. اینجاست که باید نویسنده‌های جهان اسلام پا در عرصه میدان بگذارند و اجازه ندهند که این اتفاق بیفتد و این کتاب‌ها و این دستاورد‌ها می‌تواند جلوی کارشان را بگیرد.

وی با اشاره به اینکه موضوع مدافعان حرم در بخش داستان در مقایسه با تاریخ شفاهی خیلی جذاب‌تر است، بیان کرد: ما این مسئله را لمس کردیم و در صحبت‌هایی که در جشنواره‌ها با مخاطبین داشتیم متوجه شدیم که مردم روی این موضوع خیلی توجه دارند مثل کتاب «خداحافظ سالار» که بسیار جذاب است.

ترغیب نویسندگان به سمت نگارش در حوزه مقاومت نیازمند مشارکت تمامی نهاد‌های مسئول است

مسئول موسسه فرهنگی شهید حاج حسین همدانی ترغیب نویسندگان به سمت نگارش در حوزه مقاومت را نیازمند مشارکت تمامی نهاد‌های مسئول ازجمله سپاه و وزارت ارشاد و حتی تشکل‌های مردمی دانست و گفت: سال گذشته کتاب‌های خوبی دراین‌باره وارد بازار نشر شده و در اختیار مردم قرار گرفته است و مردم خیلی خوب استقبال کردند. بعد از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و افزایش استقبال مردم از کتاب‌های مدافعان حرم و مقاومت، نویسنده‌ها توجهشان نسبت به این موضوع بیشتر شد.

وی درعین‌حال متذکر شد: موضوع حمله داعش به سوریه و عراق را نباید دست‌ کم گرفت، هرچقدر از این حادثه دورتر می‌شویم به ابعاد پیچیده و بسیار مهمش داریم پی می‌بریم که اگر رزمندگان ما، چه مسلمان چه غیرمسلمان که با چه شرایط و با چه مظلومیتی در عرصه میدان که در عراق و سوریه هدف‌گذاری شده بود حضور پیدا کردند، نبودند خیلی مشکلات مخصوصاً برای انقلاب اسلامی و برای کشور ما پیش می‌آمد.

شاهکار رزمندگان جبهه مقاومت سال‌ها بعد بیشتر نمود پیدا خواهد کرد

دوست‌پرست با تأکید بر اینکه حماسه‌ای که رزمندگان جبهه مقاومت انجام داده‌اند، سال‌ها بعد بیشتر نمود پیدا خواهد کرد، تصریح کرد: سال‌های بعد آیندگان متوجه می‌شوند که این رزمندگان با دست‌خالی در برابر جهان ایستادند. کشور‌های عربی، اروپا و آمریکا با تمام ظرفیت وارد عمل شدند، ولی رزمندگان ما با شقی‌ترین و قوی‌ترین از حیث تجهیزات و خطرناک‌ترین انسان‌های روی زمین در طول تاریخ بشریت جنگیدند. ما در هشت سال دفاع مقدس با عراقی‌هایی مواجه می‌شدیم که با حجم آتشی که روی آن‌ها می‌ریختیم عقب‌نشینی می‌کردند و هیچ انگیزه‌ای نداشتند و فرار می‌کردند و سنگر‌ها را رها می‌کردند. خیلی آسان بود و سخت و پیچیده نبود، ولی پیچیده‌ترین و سخت‌ترین جنگی که تجربه شد در سوریه و عراق بود.

شهادت حاج قاسم سلیمانی انگیزه هسته‌های مقاومت را صدچندان کرد

وی خاطرنشان کرد: شهادت سلیمانی فتح بابی شد و الحمدالله ثمره خون شهید سلیمانی باعث شد که هسته‌های مقاومت انگیزه‌شان صدچندان شود و بسیار موفق و پویا ظاهر شوند که نتیجه آن جنگ دوازده‌روزه غزه بود و جهان اسلام باید به این حادثه بزرگ افتخار کند که حیفا و تلاویو زیر هزاران موشک قرار گرفت و ناله و عجز صهیونیست‌ها برآمد که پس‌لرزه‌های آن دارد ادامه پیدا می‌کند. در آینده‌ای نزدیک در اخباری که داریم مواجه خواهیم شد که شاید در ماه‌ها و سال‌های نزدیک سقوط صهیونیست را شاهد باشیم.

مسئول موسسه فرهنگی شهید حاج حسین همدانی با اشاره به اینکه شهید حاج حسین همدانی به‌عنوان یک فعال فرهنگی، از زمان جنگ و بعد از جنگ و تا آخرین روز‌های شهادتش بر امور فرهنگی مدیریت می‌کرد، اظهار کرد: ما تشکل‌های فرهنگی داریم که شامل مجموعه پیشکسوتان، فرماندهان و مسئولین پیشکسوت همدان می‌شود و مسئول این مجموعه سردار همدانی بودند. به خاطر دارم سه چهار هفته قبل از شهادتشان وقتی‌که از سوریه چند روزی به مرخصی می‌آمدند یک روز از مرخصی را برای ما و مباحث جلسه فرهنگی اختصاص می‌داد و پیرامون موزه دفاع مقدس، کتاب‌های دفاع مقدس و مدافعان حرم به بحث و بررسی و گفتگو و پیگیری امور می‌پرداخت. ایشان تا آخرین لحظه به‌عنوان یک محور و به‌عنوان یک فرماندهی با تفکر فرهنگی پیش می‌رفت.

وی در خصوص فعالیت‌های موسسه فرهنگی شهید حاج حسین همدانی، گفت: یک ماه پس از شهادت شهید همدانی بلافاصله ما فعالیت‌هایمان را با هدف‌گذاری دستاورد‌های شهید همدانی شروع کردیم. این دستاورد‌ها عبارت بودند از: تشکیل مؤسسه خیریه ثارالله، پشتیبانی از تشکل‌ها و مؤسسات فرهنگی دفاع مقدس در استان همدان و در منطقه غرب، پیگیری و پشتیبانی از گروه‌های جهادی و راهیان نور.

دوست‌پرست در خاتمه با ابراز امیدواری از برگزاری پرشور دومین دوره جایزه شهید همدانی که قرار است با محوریت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شود، اظهار کرد: از متولیان امر، سردار نائینی و همکاران ایشان و به‌خصوص همرزمان سردار همدانی، تقاضا دارم از جشنواره دوسالانه جایزه سردار همدانی پشتیبانی کنند تا یک کار فاخری در عرصه مدافعان حرم باشد و ان‌شاءالله بتوانیم هر دو سال یک‌بار تعداد کتاب‌های بسیار بهتر در سطح بین‌الملل داشته باشیم.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها