علی جنتی:

برخورد مناسب با پدیده های اجتماعی نیازمند شناخت صحیح آنهاست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برخورد مناسب با پدیده های اجتماعی نیازمند شناخت صحیح آنهاست. این رویکرد نوین مستلزم درک پدیده های اجتماعی و شناخت دقیق متغیرهاست.
کد خبر: ۴۶۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲ - 10May 2015

برخورد مناسب با پدیده های اجتماعی نیازمند شناخت صحیح آنهاست

به گزارش خبرنگار انتظامی دفاع پرس، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه هماندیشی دبیران ستاد برگزاری هفته ناجا اظهار داشت: موضوع افکار عمومی، یکی از مقولههای مهم و تأثیرگذار است که ناجا باید به آن توجه داشته باشد که خوشبختانه این نیرو، تاکنون پا به پای تحولات اجتماعی پیش رفته و با یک رویکرد نوین توانسته است نقش واقعی خود را در سطح جامعه بازیابی کند.
 
وی ادامه داد: این رویکرد نوین مستلزم درک پدیدههای اجتماعی و شناخت دقیق از متغیرهاست. که اگر این شناخت حاصل شود میتوان برخوردی مناسب با پدیدههای اجتماعی داشت.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اساس و پایهٔ افکار عمومی در نگرش انسانها استوار است، اظهار داشت: نگرش انسانها متأثر از عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است. افکار عمومی پدیدهٔ اجتماعی و روانی است که بازتاب کنش افراد در برابر حوادث است. اگر ما بخواهیم افکار عمومی را هدایت کنیم، باید به بسترهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی توجه لازم را داشته باشیم چراکه افکار عمومی حاصل یک شب فعالیت نیستند، بلکه برآمده در طول زمان میباشند.
 
وی با اشاره به نقش رسانهها در هدایت و جهتدهی افکار عمومی اظهار داشت: طی یک دههٔ اخیر، تحولات بنیادینی در رسانههای ما شکل گرفته است؛ بهنحویکه پیش از این رسانههای ما رسانههایی یکسویه بودند که افکار را به مخاطبین القا میکردند. این در شرایطی است که در حال حاضر در عصر اینترنت رسانهها از یکسوگری خارج شدهاند.
 
جنتی با بیان اینکه در عصر جدید، حکومتها نمیتوانند رسانهها را به کنترل خود در آورند، گفت: امروز کنترل رسانهها نه از نظر فنی امکانپذیر است و نه مبنای جغرافیایی اجازهٔ چنین کاری را میدهد و الزامات حقوقی ما نمیتواند جلوی ورود اطلاعات را بگیرد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شبکههای اجتماعی همچون وایبر و واتساپ گفت: این رسانهها امکان ارتباط چند سویه را برای مخاطبان خود فراهم کردهاند و با این رویکرد عملاً نمیتوان جلوی نشر اخبار، اطلاعات و شایعات را گرفت.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر، ۹ هزار کانال ماهوارهای تلویزیونی در جهان وجود دارد که بیش از نیمی از آنها در کشور ما قابل دریافت هستند. و از این تعداد ۱۷۰ شبکهٔ فارسیزبان برای مردم کشور ما تولیدات مختلفی را ارائه میکنند.
 
جنتی اظهار داشت: بر اساس آمار جهانی، هماکنون بیش از ۸۷۰ میلیون سایت مشغول به فعالیت هستند که این تعداد سایت، هر روز اطلاعات گستردهای را در اختیار مخاطبان خود قرار میدهند، که نمونهٔ بارز یکی از این سایتها، یوتیوب است که در هر دقیقه، سیصد ساعت فیلم روی آن بارگذاری میشود.
 
وی با اشاره بهضرورتهای تولید محتوا در فضای مجازی اظهار داشت: ما باید از این شبکهها کمال استفاده را برده و با تولید محتوای مناسب از فضای موجود کمال استفاده را ببریم. برای مثال، در استان قم چهارصد مرکز تحقیقاتی وجود دارد که هریک از اینها میتوانند با ایجاد یک سایت، فضای ذهنی مخاطبان را در اختیار خود قرار دهند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هماکنون برنامههای شبکههای شیعی از طریق ماهواره به خانههای مردم عربستان راه پیدا کرده است، گفت: از طریق این رویکرد و با بهکارگیری دقیق رسانه ما توانستیم فضایی را ایجاد کنیم که به خانههای مردم عربستان نفوذ کنیم درحالیکه پیش از این ورود یک کتاب از اهل شیعه به کشور عربستان ممنوع بود.
 
وی ادامه داد: تحولات جدیدی در حوزه شبکههای ماهوارهای در راه است، بهطوری که پیشبینی میشود تا دو سال آینده از طریق تلفنهای هوشمند و بدون استفاده از دیش ماهواره مردم میتوانند از شبکههای ماهوارهای استفاده کنند. بر اساس این پیشبینی که دور از تصور نیز نیست، از هماکنون ما باید برنامهریزیهای لازم را برای استفاده از این تکنولوژی داشته باشیم. چراکه بر اساس آمار، هماکنون میزان استفاده از ماهواره، روندی رو به رشد در جامعه داشته است.
 
جنتی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه استفاده از ماهواره ناجا موظف به اجرای قانون است و بر حسب قانون، استفاده از شبکههای ماهوارهای ممنوع اعلام شده؛ اما ما در این موضوع بازنگری داشته باشیم و بدانیم که برخوردهای صورت گرفته تاکنون چه میزان در کاهش و افزایش استفاده از ماهواره تأثیر داشته است.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار