حضور حداکثری، اقتدار ملی/ یادداشت

مشارکت مردم در انتخابات، نشان‌دهنده‌ اقتدار ملی

رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند، درواقع برای اقتدار کشورشان، برای حفظ کشورشان، برای امنیّت خودشان و آینده‌ی کشور و سرنوشت کشور دارند تلاش می‌کنند.
کد خبر: ۴۶۱۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ - 14June 2021

مشارکت مردم در انتخابات، نشان‌دهنده‌ اقتدار ملیگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس ـ حسن علایی فعال؛ بدون اغراق باید اذعان کرد که هرگاه رهبر عزیز انقلاب (مدظله‌العالی) درباره موضوعی لب به سخن می‌گشایند جان کلام را تمام و کمال و با در نظر گرفتن همه جوانب بیان می‌کنند و پس‌ از آن به نظر می‌رسد که دیگر هیچ مطلب قابل‌اعتنایی در آن‌باره وجود ندارد که گفته شود.

موضوع انتخابات از جمله موضوعاتی است که در هنگامه آن؛ قبل، حین و بعد از برگزاری، مطالب مهم و مبسوطی از جانب ایشان بیان می‌شود که با نگاه اجمالی به سرفصل‌های آن، چند محور اساسی به‌دست می‌آید که با امعان نظر به آن‌ها می‌توان به منشوری از زمینه‌های تحقق مردم سالاری دینی دست یافت.

اولین موضوع و محور در بیانات مقام معظم رهبری درباره انتخابات، نَفس انتخابات و حضور مردم در این رویداد سیاسی، اجتماعی است. ایشان دراین‌باره می‌فرمایند: «انتخابات به معنای واقعی کلمه یک فرصت مهم است... انتخابات انصافاً یک فرصت بی‌نظیر است؛ یعنی یک فرصت بی‌بدیلی است؛ هیچ‌چیز دیگری جای انتخابات را برای کشور و استحکام پایه‌های اقتدار کشور نمی‌گیرد. انتخابات حضور مردم است و وقتی مردم حاضر باشند، نظام را هیچ قدرتی نمی‌تواند تکان بدهد. مظهر مهمّ حضور مردم هم انتخابات است؛ بنابراین کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند، درواقع برای اقتدار کشورشان، برای حفظ کشورشان، برای امنیّت خودشان و آینده‌ی کشور و سرنوشت کشور دارند تلاش می‌کنند.» (۱)

ایشان با توجه به اهمیت انتخابات در ابعاد داخلی و خارجی و این‌که نگاه دوست و دشمن به رویداد‌ها و رخداد‌های داخلی ایران اسلامی به‌عنوان یک کشور قدرتمند و تأثیرگذار در معادلات جهانی می‌فرمایند: «انتخابات در کشور خیلی دارای اهمّیّت است، هم از جنبه‌ی داخلی، هم از جنبه‌ی وجهه‌ی خارجی.

از جنبه‌ی داخلی، انتخابات درواقع یک نوسازی در کشور است؛ وقتی انتخابات انجام می‌گیرد یعنی یک افراد تازه‌نَفَسی وارد میدان می‌شوند، وارد کار می‌شوند، و در دستگاه اجرای کشور یک نوسازی‌ای به‌وجود می‌آید که این خیلی چیز مهمّی است؛ کأنّه یک نَفَس تازه‌ای به دستگاه اجرائی داده خواهد شد. خب کار دستگاه اجرائی خیلی سنگین است که بعد هم اشاره می‌کنم و ان‌شاءالله می‌گوییم؛ بنابراین یک مجموعه‌ی تازه‌نَفَس و پُرانگیزه وارد کار می‌شوند، و این برای کشور خیلی چیز مبارک و خوبی است.

از جهت وجهه‌ی خارجی هم انتخابات و حضور مردم و مشارکت مردم، نشان‌دهنده‌ی اقتدار ملّی است. این را همه باید بدانیم و اذعان کنیم که بله، امکانات دفاعی و قدرت‌های دیپلماسی و امثال این‌ها به کشور اقتدار می‌دهد، در این شکّی نیست، امّا بیش از همه‌ی این‌ها مردم یک کشورند، ملّت‌اند که اقتدار می‌دهند. وقتی همه احساس کنند در دنیا ـ دشمن و دوست ـ که این ملّت هوشیار است، بیدار است، سرِ پا است، عازم است، پُرانگیزه است، این کشور یک اقتداری، یک هیبتی در چشم همه پیدا می‌کند؛ چه دوست و چه دشمن؛ بنابراین حضور مردم موجب اقتدار کشور خواهد شد؛ و انتخابات، مظهر حضور مردم است؛ اجتماعات انقلابی، مظهر حضور مردم است و از همه مهم‌تر البتّه انتخابات است.» (۲)

نکته مهم دیگر این است که با توجه به اهمیت انتخابات؛ به‌ویژه انتخابات ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ که مورد اذعان همگان است، دشمنان خارجی و معارضین داخلی درصدند که به انحای مختلف و شیوه‌های گوناگون مردم را نسبت به حضور در پای صندوق‌های رأی دلسرد و ناامید کنند. البته این نوع مواجهه با حضور مردم اقدام همیشگی دشمنان و بدخواهان نظام بوده است، اما شواهد و دلایلی حکایت از آن دارد که برنامه‌ریزی دشمن برای این دوره از انتخابات وسیع‌تر و با کمیت و کیفیت بیشتری است.

«و من این را هم عرض بکنم -این‌ها دیگر اطّلاعات ما است- ملّت عزیز هم بدانند که دستگاه‌های جاسوسی و سرویس‌های اطّلاعاتیِ کشور‌هایی و از همه بدتر کشور آمریکا و همچنین رژیم صهیونیستی از چندی پیش و نه امروز دارند تلاش می‌کنند که انتخابات آخر خرداد را بی‌رونق کنند؛ یا برگزارکنندگان را متهم می‌کنند [و می‌گویند] «انتخابات مهندسی‌شده» - درواقع برگزارکنندگان انتخابات را دارند متّهم می‌کنند یا شورای محترم نگهبان را متهم می‌کنند - یا مردم را دلسرد می‌کنند [و می‌گویند] «رأی شما اثری ندارد، در بهبود اوضاع تأثیری نمی‌گذارد؛ چرا بیخودی خودتان را خسته می‌کنید!». با شدّت تمام از این کار‌ها دارند می‌کنند و از فضای مجازی هم حدّاکثر استفاده را دارند می‌کنند.» (۳)

نکته بسیار حائز اهمیت در بیانات مقام معظم رهبری درباره انتخابات که به نظر می‌رسد بر سایر مطالب رجحان دارد و در اولویت قرار می‌گیرد، حضور و مشارکت حداکثری است. بر اساس آمار موجود و در مقایسه با سایر کشورها، نظام جمهوری اسلامی ایران رکورددار حضور و مشارکت مردم در انتخابات است و این مهم یکی از مؤلفه‌های اصلی اقتدار نظام اسلامی است که مایه دلگرمی دوستان و ناامیدی دشمنان شده است.

«خب بنده قبلاً مکرّر راجع به «ایران قوی» صحبت کرده‌ام؛ یعنی ما باید تلاش کنیم کشور را قوی کنیم. خب، کشوری و ملّتی که می‌بیند دشمنی‌های دشمنان و زیاده‌خواهان و مستکبران را، راه‌کار و علاجش این است که خودش را قوی کند. این قوّت کشور و «ایران قوی» یک شعار عمومی است، این را همه قبول دارند؛ آن‌کسی که بنده را هم قبول ندارد، شعار «ایران قوی» را قبول دارد.

مسلّماً ایران قوی بهتر از ایران ضعیف و ناتوان و توسری‌خور است؛ ایران قوی، ایران عزیز و دارای عزّت. خب حالا این قوّت را چه کسی به ایران می‌بخشد؟ همان‌طور که عرض کردیم، ملّت؛ ملّت هستند که این قوّت را به کشور می‌بخشند و حضور ملّت و مشارکتشان هم اصل مشارکتشان، اندازه‌ی مشارکتشان مسلّماً در این قوّت ملّی تأثیر دارد. (۴)

به تعبیر معظم له مشارکت حداکثری از مؤلفه‌های اصلی اقتدار نظام اسلامی است که در پرتو آن می‌شود به پیشرفت در سایر زمینه‌ها ازجمله اقتصادی، علمی، فرهنگی، سیاسی و... امید داشت. درواقع در سایه اقتدار و قدرتمندی کشور است که دولتمردان و سایر مسئولین می‌توانند از فرصت‌های موجود برای پیشرفت کشور استفاده کنند و حضور حداکثری در انتخابات و انتخاب فرد مطلوب تضمین‌کننده ایرانی مقتدر و آباد است.

منابع:

۱- سخنرانی تلویزیونی خطاب به ملت ایران در نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
۲- سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران در اوّلین روز سال ۱۴۰۰
۳-همان
۴-همان

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها