مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس:

موزه‌های استانی دفاع مقدس، قبله‌گاه برنامه‌های فرهنگی هستند

«جعفری» گفت: برای نسلی که زبان هنر و فرهنگ را می‌فهمد و یک نمادشناس کاربلد است، موزه‌ها خودشان رسانه و هنر مجسمی هستند که ظرفیت خلق می‌کنند و هر جا موزه‌ها ساخته شده‌اند، قطب‌نما و قبله‌ای برای جریان سازی ایجاد شده است.
کد خبر: ۴۶۱۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲ - 14June 2021

«علی‌اصغر جعفری» مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد، موزه‌های استانی دفاع مقدس را مرکز ثقل همه فعالیت‌های مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت خواند و اظهار داشت: تجلیل از پیشکسوتان و اقدامات فرهنگی در زمره مهم‌ترین برنامه‌ها هستند اما ساخت موزه به مثابه ساخت مسجد، یک اقدام اساسی و زیربنایی است.

وی افزود: در همه کشورهای جهان، مراکز فرهنگی شاخصی با صرف هزینه‌های بسیار برای محافظت از ماهیت جنگ‌های آن ملت ساخته شده است و این درحالی است که هیچ جنگی در قرون اخیر به اندازه دفاع مقدس، شاکله معرفتی و فرهنگی نداشته است. در این شرایط، چرا ما از ارزش‌های مجاهدت جامعه ایثارگران پاسداری نکنیم درحالی که جنگ ما، جنگ باورها بود و هیچ نزاع نظامی در تاریخ به اندازه این جهاد متعالی، برخوردار از جنبه‌های انسانی و الهی نبوده است؟

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی ضمن تشبیه مراکز فرهنگی دفاع مقدس با مساجد و بقاع متبرکه خاطرنشان کرد: برای برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) که پرفیض و برکت هستند، نیاز به وجود یک بنا برای گرامیداشت یاد شهدای عاشورا هستیم. بی ارزش دانستن موزه و اسراف انگاشتن هزینه برای ساخت آن مثل این است که ساخت مساجد را اقدامی کم ارزش بدانیم زیرا همانطور که مساجد و بقاع متبرکه به مثابه پایتخت برنامه‌های دینی مطرح هستند، موزه‌ها و مراکز فرهنگی دفاع مقدس در استان‌ها نیز همین رویکرد را در حوزه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس دارند.

وی ادامه داد: برای نسلی که زبان هنر و فرهنگ را می‌فهمد و یک نمادشناس کاربلد است، موزه‌ها خودشان رسانه و هنر مجسمی هستند که ظرفیت خلق می‌کنند. باید پیشکسوتان در موزه‌های دفاع مقدس روایتگری کنند، فیلم‌ها و مستندها در این فضا اکران شوند و همه برنامه‌های هنری نیز در همین بستر تعریف شود.

جعفری در پاسخ به این سؤال که چرا هزینه ساخت موزه‌ها، صرف برنامه‌های فرهنگی نمی‌شود، تصریح کرد: طرح این شبهات قیاس مع الفارق است؛ اگر بخواهیم قائل به این موضوع باشیم پس به پیروی از منطق و استدلال حاکم بر آن، هرگز نباید زمین‌های تمرین و استادیوم‌های ورزشی ساخت و هزینه ساخت این اماکن را فقط باید بر پرورش بازیکن متمرکز کرد. در این شرایط آیا اساساً یک بازیکن حرفه‌ای فوتبال تربیت خواهد شد؟ یقین بدانید که در این شرایط، هیچکس رغبتی به تماشای این ورزش محبوب علیرغم جذابیت‌های ذاتی آن نخواهد داشت چون اساساً مکانی برای تجمع و تماشا وجود ندارد.

وی تأکید کرد: بنا بر منطق استدلال نامتناسبی که در این باره مطرح می‌شود، هیچ‌گاه نباید سینما ساخت و بودجه ساخت آن را باید فقط متمرکز بر ساخت فیلم‌های فاخرتر هزینه کرد. در این شرایط حتی اگر بهترین فیلم‌ها هم تولید شوند، چون بستری برای اکران و نمایش وجود ندارد، حصول نتیجه مطلوب عملاً غیرممکن است.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی گفت: موزه دفاع مقدس تهران که در یکی از بهترین موقعیت‌های آمایش فرهنگی پایتخت بنا شده است، تا قبل از کرونا روزانه 2 تا 3 هزار نفر بازدیدکننده داشته ولذا پیش از این، بارها تأثیر ساخت موزه آزموده شده است بنابراین اهمیت و فایده این اقدام بر همگان روشن است و فقط امیدوار هستیم که طرح این شبهات ناشی از دلسوزی و دغدغه‎مندی باشد.

وی در انتها ابراز امیدواری کرد: پاسداشت هنر دینی در گرو ساخت مکان و تولید محتوا به صورت توأمان و همزمان است. هر جا موزه‌ها ساخته شده‌اند، هنر انقلابی رشد کرده است، پیشکسوتان مأمنی برای حضور پیدا کرده‌اند و قطب‌نما و قبله‌ای برای جریان سازی ایجادشده است و امیدوارم موزه دفاع مقدس خراسان رضوی که در قبله مشهدمقدس و قدمگاه امام رضا (ع) درحال ساخت است، هرچه زودتر ساخته شود تا زمینه جذب جوانان، مدیریت روایتگری و تعالی هنر انقلابی در این استان فراهم گردد چراکه خراسان همیشه در این حوزه پیشگام بوده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها