سخنگوی ستاد ملی کرونا:

آخرین وضعیت واکسیناسیون در کشور/ بیش از ۸۰ درصد واکسن‌های دنیا را ۶ کشور در اختیار گرفته‌اند

رئیسی گفت: بیش از ۸۰ درصد واکسن‌های دنیا را شش کشور در اختیار گرفته‌اند؛ سهم کشورهای فقیر تا الان ۲۵ عدد تزریق بوده است.
کد خبر: ۴۶۱۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳ - 14June 2021

آخرین وضعیت واکسیناسیون در کشور/ بیش از ۸۰ درصد واکسن‌های دنیا را شش کشور در اختیار گرفته‌اندبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی کرونا و معاون وزیر بهداشت صبح امروز در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره پویش مدافعان و سفیران سلامت توضیحاتی در خصوص واکسیناسیون کرونا ارائه داد و اظهار داشت: در واکسن کرونا فاز اول ما واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان بود که انجام شد، در فاز دوم گروه های سنی ۸۰ سال به بالا، ۷۵ تا ۸۰ سال و ۷۰ تا ۷۵ سال را هدف قرار دادیم که در استان تهران که بزرگترین استان ماست بالای ۸۰ درصد این واکسیناسیون اتفاق افتاده که کار بسیار ارزشمندی است.

وی ادامه داد: در این بین برای گروه های جانبازان بالای ۵۰ درصد و گروه های کوچکتر واکسیناسیون صورت گرفت.

رئیسی در ادامه در خصوص خللی که در واکسیناسیون رخ داده است، گفت: قرار بود یک محموله واکسن به دستمان برسد که به دلایل نامعلوم که البته از نظر ما معلوم است این اتفاق نیفتاد، یکی از دلایلش میزان تقاضای بالای واکسن است که با عرضه همخوانی ندارد. دنیا نیاز به واکسن زیادی دارد و بیش از ۸۰ درصد واکسن‌های دنیا را شش کشور در اختیار گرفته اند. سهم کشورهای فقیر تا الان ۲۵ عدد تزریق بوده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: واضح است که اگر ما با اطمینان می گوییم که تا پایان سال، همه ۷۰ درصد جمعیت کشور یک دور واکسن را دریافت خواهند کرد با استناد به پتانسیل تولید داخل است. از هفته آینده که مجوزهای لازم صادر شود واکسن تولید داخل وارد بازار می شود.

وی ادامه داد: تا پایان همین خرداد که چند روز دیگر است این مجوزها صادر می شود و یک میلیون دوز آماده داریم. در تیرماه سه میلیون دوز واکسن در اختیار خواهیم داشت و در مرداد تولید داخل بالای هفت میلیون دوز خواهد بود. از شهریور تولید داخل به بعد بالای ۱۰ میلیون دوز می رسد. گروه هدف ما ۵۵ میلیون جمعیت کشور است که بالای ۷۰ میلیون دُز واکسن تا پایان سال دستمان است.

رئیسی اظهار کرد: این میزان واکسن جدای از واکسن هایی است که خریداری شده است. آبان سال گذشته ۱۶ میلیون و ۸۰۰ دز واکسن از سبد کواکس خریداری کردیم که تا کنون حدود دو میلیون دوز دستمان رسیده است و بقیه را بدعهدی شده و هنوز دستمان نرسیده است. با سایر کشورها هم برای خرید واکسن قرار داد بستیم ولی اولویت کشورها با واکسیناسیون مردم خودشان است. ما مورد داشتیم که واکسن در فرودگاه داشته می آمده اما دادستانی خودشان جلوی خروجش را گرفته است.

وی گفت: اینکه برخی دوستان می گویند ما سه ماهه همه را واکسن می زنیم جوری آن را می گویند که انگار قرار است دست همه مردم یک بستنی بدهند. یا کسی که می گوید کرونا را سه ماهه جمع می کنیم، اینطوری نیست کرونا و کشورهای بزرگی را به زانو درآورده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه در خصوص دوز دوم واکسن برخی از شهروندان که معطل مانده اند، بیان کرد: مردم نگران دُز دوم واکسن نباشند. اسپوتنیک رو توزیع کرده ایم و سینوفارم نیز از شنبه توزیع می شود. سینوفارم تا هشت هفته بعد از دُز اول ایرادی ندارد که تزریق شود.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن دیگری در دُز دوم گفت: این مسئله در دستور کار ما نیست و اگر ثابت شود که این کار کارایی دارد شاید در آینده آن را انجام دهیم.

رئیسی در پایان گفت: پنج واکسن ساز داخلی به سرعت کارشان را پیش می‌برند. ما یک بحث واکسن داریم و یک بحث واکسیناسیون که در بخش اول مسئله ما تولید است که انجام شده و مطمئن باشید از سال آینده در بحث کرونا حداقل به واکسن خارجی نیاز نداریم. در ارتباط با واکسیناسیون و زیرساخت های آن نیز ظرفیتی داریم تا ۵۰۰ هزار دوز واکسن در روز تزریق کنیم و در هفته های آینده وضعیت واکسیناسیون بسیار مطلوب می شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها