روند داوری مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» تشریح شد

مدیرعامل شرکت فب‌لب ایران به تشریح مراحل مختلف داوری مسابقه ملی «طراحی کتاب‌خانه عشایری» پرداخت.
کد خبر: ۴۶۲۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵ - 15June 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» به منظور ارائه طراحی کتاب‌خانه‌ای قابل حمل برای خدمات‌رسانی به مردم شریف عشایر کشور، به همت نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور و با مشارکت فب‌لب( لابراتوار طراحی و ساخت دیجیتال) ایران، برگزار شد و پس از طی مراحل داوری، برگزیدگان خود را شناخت.

یحیی نوریان، مدیرعامل شرکت فب‌لب ایران طی گفت‌وگویی در تشریح روند داوری آثار این مسابقه ملی اظهار داشت: موضوع داوری مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» از انتخاب داوران در فراخوان و اعلام اسامی آنها آغاز شد و در ادامه با ارائه گزارش‌هایی به داوران از روند برگزاری تا پایان مهلت دریافت آثار، کار داوری آغاز شد.

وی افزود: از مجموع ۴۲۴ ثبت نام برای مسابقه ۱۷۲ اثر به دبیرخانه ارائه شد و از این میان آثاری که پارامترهای مورد نظر مسابقه را رعایت نکرده بودند حذف شدند و در نهایت با ۱۴۲ اثر وارد مرحله داوری شدیم. در مرحله نخست داوری از مجموع این ۱۴۲ اثر ۲۵ اثر به دلیل کیفیت پایین، فاقد وجاهت حضور در مرحله داوری بودند حذف شدند و به این ترتیب با ۱۱۷ اثر به مرحله دوم داوری این مسابقه ملی رسیدیم.

مدیرعامل شرکت فب‌لب ایران با اشاره به برگزاری این مسابقه در دوران شیوع بیماری کرونا، درباره نحوه داوری‌ها توضیح داد: با توجه به برگزاری این مسابقه در دوران کرونا، روند برگزاری این مسابقه بطور کامل به صورت آنلاین انجام شد و به دلیل اینکه آثار هم به صورت آنلاین از شرکت کنندگان دریافت شد، این امکان فراهم بود که داوری آثار نیز به صورت آنلاین انجام شود. بر این اساس داوران در این مرحله ۱۱۷ اثر را به صورت آنلاین و از مسیر پارامترهای ۸ گانه ارائه شده در فراخوان جشنواره بررسی و ارزیابی کردند.

نوریان درباره این معیارها نیز گفت: «نوآوری در طراحی و ساخت پذیری»، «قابل حمل بودن با وسائل نقلیه مرسوم»، «امکان حمل و نگه‌داری ۲۵۰۰ تا ۴ هزار کتاب و اقلام فرهنگی»، «طراحی درست مکانیزم احتمالی باز و بسته شوندگی طرح»، «فضاسازی کالبدی و پیرامونی ۴۰ تا ۶۰ مترمربعی»، «امکانات چندرسانه‌ای» و «امکان ارائه خدمات دولت الکترونیک» معیارهای ۸گانه‌ مورد نظر ما در این مسابقه بودند که داوران بر اساس این معیارها به ارائه نمره‌های کمی و کیفی به آثار پرداختند.

وی یادآور شد: در کنار روند نمره‌دهی کمی و کیفی، داوران امکان استفاده از امتیازی به نام «کارت طلایی» بهره‌مند بودند که بر این اساس اجازه داشتند یک یا دو اثر را که ویژگی بسیار خاصی را در آن مشاهده کرده‌اند را از مسیر قضاوت‌های دیگر داوران محفوظ نگه دارند و به مرحله بعدی ببرند که در نهایت در پایان این مرحله از داوری ۲۸ اثر به مرحله بعدی داوری، یعنی داوری برمبنای بحث و گفتگو، راه یافتند.

مدیرعامل شرکت فب‌لب ایران با اشاره به برگزاری جلسه ارزیابی مشورتی داوران در ۲۰ خرداد گفت: در این مرحله داوری به صورت مشورتی و نه صرفا به صورت نمره‌دهی آنلاین برگزار شد و با بررسی مجدد و حذف‌هایی که در این مرحله صورت گرفت، داوران به ۱۵ اثر رسیدند و در ادامه با ارزیابی نهایی خود به یک لیست هشت تایی از آثار دست پیدا کردند و بالاخره در مرحله نهایی داوری با بحث و بررسی و رای گیری محرمانه از آثار ارائه شده در این لیست، سه اثر برگزیده و پنج اثر شایسته تقدیر معرفی شدند.

نوریان تصریح کرد: نتیجه نهایی توسط داوران تایید و بیانیه نهایی توسط این عزیزان صادر شد که طی آن با تشریح روند داوری، معیارها کلان ارزیابی و هم نوع نگاه خود به این مسابقه را توضیح داده‌اند. با توجه به اینکه برگزاری این مسابقه یک موضوع جدید و نوآورانه بود، داوران نیز در بیانیه خود اشاره کردند که هیچ کدام از آثار رسالی واجد تمام کیفیات مورد نظر پروژه نبوده. چراکه هر یک از شرکت کنندگان به یک یا چند جنبه بیشتر توجه داشتند، اما نهایتا داوران با جمع‌بندی تمام معیارها آثار برگزیده را انتخاب و معرفی کردند.

وی یادآور شد: طبیعتا از آنجایی که در هر مسابقه تعداد بسیار کمی از کل آثار ارائه شده به عنوان برگزیده انتخاب می‌شوند و آثار بسیاری از روند داوری حذف می‌شوند، طبیعی است که برخی از شرکت کنندگان سوالات و یا ابهاماتی درباره روند داوری داشته باشند و ما نیز انتظار آن را داشتیم. به همین دلیل دبیرخانه طی فرایندی شروع به بررسی و پاسخ به ابهامات درخواست کنندگان کرد و آثار مختلفی مرور شد که خوشبختانه در این بررسی‌ها به هیچ مغایرتی نرسیدیم و نتایج توسط داوران مجددا تایید شد و هم با اعلام عمومی و هم اعلام اختصاصی به خود برندگان، نتایج نهایی را اعلام کردیم.

نوریان همچنین درباره برگزاری مراسم پایانی مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» گفت: در حال حاضر در تلاش هستیم که با یک برنامه‌ریزی مناسب و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم تقدیر از برگزیدگان این مسابقه ملی را به صورت حضوری برگزار کنیم که به محض رسیدن به نتیجه اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد. همچنین بر اساس پیش‌بینی قبلی تلاش داریم نمونک‌های آثار برگزیده مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» در بخش جنبی اختتامیه به نمایش بگذاریم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها