محمد فراهانی:

مداحان اسناد بالادستی مداحی قابل استناد ندارند/ سنت‌های حسنه مداحی در عزاداری‌ها رعایت شود

رئیس سازمان بسیج مداحان گفت: یکی از محدودیت‌ها، نبود اسناد بالادستی مداحی قابل استناد است که البته با همکاری شورای عالی تشکل های جامعه مداحی در تلاش هستیم در همین زمینه سند عترت را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسانیم که در آن جنبه‌های راهبردی مداحی مشخص شده است.
کد خبر: ۴۶۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷ - 13May 2015

مداحان اسناد بالادستی مداحی قابل استناد ندارند/ سنت‌های حسنه مداحی در عزاداری‌ها رعایت شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، محمد فراهانی رئیس سازمان بسیج مداحان کشور درباره تاکید و توصیههای رهبر معظم انقلاب در دیداری که با جامعه مداحان کشور داشتند، گفت: در این دیدار مقام معظم رهبری یک بار دیگر جامعه مداحی و هیئتی کشور را به جهت ورود با دقت و ظریف خود به مسئله مداحی متحیر کردند؛ از طرفی با عنایتهای پدرانه نسبت به مداحان، برنامههای مبنایی و راهبردی بهعنوان نقشه راه جامعه مداحان تصویر کردند که باید مداحان با استفاده این موارد در راه تعالی قدم بردارند.

وی در خصوص مشکلات و آسیبهای جامعه مداحان و ذاکرین نیز عنوان کرد: در حال حاضر اگر بخواهیم جامعه مداحان را مورد بحث و بررسی قرار دهیم، یکی از محدودیتها، نبود اسناد بالادستی مداحی قابل استناد است، که البته با همکاری شورای عالی تشکل های جامعه مداحی و ستایشگری در تلاش هستیم در همین زمینه سند عترت را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسانیم که در آن جنبههای راهبردی، تاکتیکی و عملیاتی عرصه مداحی مشخص شده است.

فراهانی ادامه داد: در زمینه آسیبهای مداحی نیز باید گفت با توجه به وجود شیطان و ایادی جنی و انسی آن در محافل مذهبی و جایگاه مداحان، وسوسه شیطان زیاد بوده و باید مداحان بیشتر مراقبت باشند، زیرا یکی از مهمترین آفاتی که جامعه مداحان درگیر آن بوده و علمایی مانند محدث نوری و محدث قمی در کتب خود به آن اشاره دارند صدق و راستگویی است.

وی با اشاره به اینکه مداحان بایستی در خواندن روضهها دقت کنند که روایات و احادیث، معتبر و مستند باشند، افزود: آفت دوم ریا است، یعنی نباید برای روضه قیمت تعیین کرد، چراکه قیمت روضه سید الشهدا فقط بهشت و رضوان الهی است، و اگر کسی با غیر از این معامله کند قطعا متضرر شده است.

رئیس سازمان بسیج مداحان کشور اظهار داشت: یکی از آفتهای مهم دیگر مداحی که علما به آن اشاره داشتهاند این است که مداح به حرفی که خود میزند عمل نکند؛ در یک جمله مداحان اهل بیت(ع) شعرای آئینی و مدیران هیئتهای اگر میخواهد مورد رضایت خداوند و اهل بیت(ع) قرار گیرند باید مصداق کامل ایمان و عمل صالح باشند.

وی همچنین به یکی از سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر ایشان با مداحان که سفارش بر عزاداری سنتی داشتند، اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به این خواسته رهبری باید در ابتدا عزاداری سنتی را تعریف کنیم؛ نکته بسیار مهم این است که منظور رهبری از این سخن عزاداری قدیمی نیست، بلکه منظور آن عزاداری است که سنتهای حسنه جامعه در آن رعایت و حفظ شود.

فراهانی افزود: از بدو اسلام تاکنون مرثیهسراییها و مداحیها دارای نقاط قوت و ضعف بوده، که به نقاط قوت سنتهای حسنه گفته میشود و این همان منظور مقام معظم رهبری از سنتها است؛ در واقع عزاداری سنتی به معنای مداحی به سبکهای قدیمی نیست، بلکه استفاده از اشعار، آهنگها و مداح عالم و با اخلاق است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار