رئیس جمهور منتخب:

حماسه ۲۸ خرداد پیام مهمی برای جهانیان داشت/ شرایط به نفع ملت تغییر خواهد کرد

آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» گفت: حماسه ملت بزرگ ایران در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ به دنبال حماسه‌های بسیاری که مردم عزیزمان خلق کردن جلوه‌ای از حضور با اراده مردم عزیزمان است و پیام مهمی برای همه جهانیان داشت.
کد خبر: ۴۶۳۱۹۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸ - 21June 2021

حماسه ۲۸ خرداد پیام مهمی برای جهانیان داشت/ شرایط به نفع ملت تغییر خواهد کردبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، اولین نشست خبری «سیدابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور منتخب دولت سیزدهم، امروز (دوشنبه) با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی آغاز شد. 

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب در نخستین نشست خبری خود که ظهر امروز در مجتمع شهید بهشتی برگزار شد ضمن تبریک دهه کرامت اظهار داشت: حماسه ملت ایران در ۲۸ خرداد به‌دنبال بسیاری از حماسه‌ها در مقاطع مختلف صورت پذیرفت. این حضور پیام مهمی برای همه جهانیان داشت.

وی ادامه داد: حضور مردم علیرغم شرایط کرونایی، جنگ روانی و گله‌مندی از شرایط موجود صورت گرفت اما با وحدت و انسجام همراه بود. مبارزه با فساد، فقر و در یک کلام اجرای عدالت در تمام شئون زندگی مردم با پافشاری بر ارزش‌های انقلاب اسلامی، تداوم راه امام و شهدا مهم‌ترین پیام این حضور مردم است.

رئیس جمهور منتخب افزود: با عهدی که با مردم بستیم باید وفادار بمانیم و به‌دنبال آن هستیم تا با توکل به خدا، داشته‌های ملت، اعتماد به نیروی انسانی و جوانان و ذخایر ارزشمند شرایط را به نفع مردم تغییر داده و گشایشی در زندگی مردم ایجاد کنیم.

آیت الله رئیسی در ادامه در خصوص سیاست‌های داخلی و اولویت‌های دولت عنوان کرد: اولویت دولت بهبود وضع کسب و کار و معیشت مردم خواهد بود. دولت به‌دنبال آن است تا با کنار زدن موانع بروکراتیک نظام اداری کارآمد ایجاد کند

وی با بیان اینکه می‌بایست خدمات دولت‌های بعد از انقلاب را ارج نهاد، گفت: توسعه‌یافتگی در حوزه‌های مختلف انجام شده اما در برخی از حوزه‌ها به دلیل بی‌توجهی، سومدیریت دچار عقب‌افتادگی شدند. در شرایطی بی‌توجه به داشته‌های داخلی و نیروهای کارآمد داخلی مشکلات و عقب‌ماندگی ‌هایی ایجاد شده است. محور دولت ما تحول است که جهت آن اجرای عدالت خواهد بود و در راستای گام دوم انقلاب، توجه به اسناد بالادستی، سیاست‌های مصوب نظام و برنامه‌های توسعه خواهد بود.

رئیس جمهور منتخب با اشاره به اینکه دولت برنامه هفتم توسعه رابا همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی دنبال خواهد کرد، بیان کرد: امید است مجموع اقدامات به بهبود شرایط منجر شده و ضمن گره‌گشایی از مشکلات امید و اعتماد را به مردم بازگرداند. به‌دنبال آن هستیم تا برای مردم امیدآفرین باشیم و اعتماد مردم را جلب کنیم و در این راستا هر کسی که دلش برای مردم و انقلاب بتپد همکار ما خواهد بود.

آیت‌الله رئیسی در ارتباط با برنامه‌های دولت در خصوص سیاست خارجی هم عنوان کرد: دنیا بداند وضعیت با حضور حماسه ساز مردم تغییر کرده و شرایط جدید پیش روی دنیاست. دنیا بداند تا امروز فشار حداکثری کارساز نشده و باید نسبت به این سیاست تجدیدنظر شود.

وی ادامه داد: سیاست دولت از برجام شروع نشده و به برجام هم ختم نمی‌شود. ما تعامل گسترده و متوازن با همه دنیا را در سیاست خارجی دنبال می‌کنیم. ما مذاکراتی را دنبال می‌کنیم که منافع ملی در آن تضمین شود.

رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه ما شرایط مردم را به مذاکرات گره نمی‌زنیم، گفت: ما از هرگونه مذاکرات فرسایشی پرهیز می‌کنیم. مذاکرات باید نتیجه محور باشد و هر نشستی می‌بایست همراه با نتیجه بوده و آورده‌ای برای ملت ایران داشته باشد و تنها رفع تحریم‌ها و راستی ‌آزمایی را دنبال می‌کنیم.

آیت‌الله رئیسی در ادامه در پاسخ به سوالی در ارتباط با برجام و پیام دولت به آمریکا و اروپا اظهار داشت: اروپا و آمریکا باید ببینند که چگونه در برابر برجام اقدام کردند. اروپا به تعهداتش عمل نکرد و تاکید ما به آمریکا این است که به برجام برگردید، تحریم‌ها را رفع و تعهداتتان را اجرا کنید.

وی در ادامه در خصوص فعالیت تیم مذاکره‌کننده نیز گفت: تیم مذاکره‌کننده کار را دنبال خواهد کرد و تیم سیاست خارجی ما هم در حال بررسی گزارش‌ها است. باید پاسخ دهند که چرا علی‌رغم اینکه ایران به تعهداتش عمل کرد در اجرای وظایفشان کوتاهی کردند.

رئیس جمهور منتخب در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از سوی برخی سازمان‌های بین‌المللی اتهاماتی در خصوص اعدام‌ها به شما وارد است نیز عنوان کرد: من به‌عنوان یک حقوقدان در همه مسئولیت‌هایی که داشتم مدافع حقوق مردم بوده‌ام و از حقوق آنها در برابر کسانی‌که به حرکت‌های داعشی دست زده‌اند دفاع کرده‌ام. آنهایی که جلوی چشم جهانیان حقوق بشر را نقض می‌کنند پاسخگو باشند و در صورتی که کسانی‌که مدعی حقوق بشر هستند و گروه‌های داعش و مسلح را به جان مردم انداختند مؤاخذه شوند دنیا به صلح و امنیت می‌رسد.

آیت‌الله رئیسی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در صورت رفع همه تحریم‌ها حاضر به ملاقات با رئیس جمهور آمریکا هستید، گفت: خیر.

وی در ادامه در پاسخ به سوال یک رسانه خارجی مبنی براینکه چه انتظاراتی از دولت بایدن دارید و این که آیا توافق جامع‌تری را که مسائل موشک‌های بالستیک و منطقه را پوشش دهد را دنبال می‌کنید، بیان کرد: آمریکا باید به این سوال پاسخ دهد که چرا به تعهداتی که برایش در برجام ایجاد شده بود پایبند نبود. به آمریکا پیشنهاد می‌کنم به تعهداتش در رفع تحریم‌ها عمل کند و با این اقدام صداقتش را نشان دهد.

رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه مردم خاطره خوشی از برجام نداشته و آورده پیش‌بینی شده را ندیدند، عنوان کرد: آمریکا به تعهد خود در برجام که براساس آن مذاکره و توافق شده پایبند نبوده، چگونه می‌خواهد وارد مسائل نو شود.

وی در خصوص اینکه اولویت‌های شما در به‌کارگیری افراد در دولت چگونه خواهد بود، گفت: من از ابتدا عنوان کردم که مستقل وارد شده‌ام ولی در این میان از همه تشکل‌ها و شخصیت‌ها که از من حمایت کردند تشکر می کنم. من تنها در مقابل خداوند مسئول بوده و وام‌دار مردم هستم.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: به رسانه‌ها توصیه می‌کنم گمانه زنی نکنید. ما سامانه‌ای را در اختیار رسانه‌ها و آحاد مردم قرار خواهیم داد و شاخص هایی را در آن بیان خواهیم کرد و از مردم می‌خواهیم که در هر کوی و برزن افرادی را دارای چنین شرایطی می شناسند به ما پیشنهاد کنند. مهمترین شاخص ما در دولت مردمی بودند و شایسته سالاری است.

رئیس جمهور منتخب در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی عنوان کرده که شما خطرناک ترین رئیس جمهور هستید و حضور شما منافع آنها را به خطر می‌اندازد، بیان کرد: رژیم صهیونیستی باید پاسخ مردم فلسطین را در ارتباط با حقی که از آن‌ها غصب کرده بدهد این رژیم در درجه اول باید از گروه های مقاومت و مردم فلسطین بترسد. امروز آن که ابتکار عمل را در دست گرفته مجاهدان فلسطینی هستند و ایران همواره سیاست حمایت از مظلومان را در پیش خواهد گرفت.

وی در ادامه در خصوص موضوع یمن نیز گفت: یمن باید توسط یمنی‌ها تدبیر و مدیریت شود و سعودی‌ها باید هجوم‌هایشان را هر چه سریع‌تر به این کشور متوقف کنند.

رئیسی در پایان در خصوص رابطه با عربستان سعودی نیز عنوان کرد: ما از ابتدا اعلام کردیم که تمایل به رابطه و تعامل با همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه داریم و همچنین بازگشایی سفارت‌ها نیز مانعی ندارد.

انتهای پیام/۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها