خطیب نماز جمعه تهران:

اقتدار امروز ایران برآمده از بسیج و نیروهای دفاعی کشور است

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد گفت: اقتدار امروز ایران و محور مقاومت، برآمده از بصیرت ناشی از اندیشه دینی، ایثار و استقامت بسیج و نیرو‌های دفاعی کشور است.
کد خبر: ۴۸۶۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶ - 26November 2021

با شایسته‌سالاری در انتصاب‌ها با تحول مواجه می‌شویم/ جای وام‌های بانکی بدون بهره خالی استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، امروز (جمعه) در خطبه اول نماز جمعه پایتخت که در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به همراهی اقشار مختلف مردم با مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا در مقاطع مختلف، اظهار داشت: برای حفظ سلامتی مردم، اقامه نماز جمعه برای مدتی متوقف شد که لازم است از همه دست‌اندرکاران نماز جمعه تشکر کنم.

وی تاکید کرد: برای حفظ سلامتی عمومی، لازم است که همچنان شیوه‌نامه‌ها را بیش از گذشته رعایت کنیم و فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در مجامع عمومی را در دستور کار قرار دهیم.

امام جمعه موقت تهران در ادامه، با اشاره به بخش‌هایی از نامه امیرالمومنین علی (ع) به مالک اشتر برای فرمانروایی مصر، گفت: امام علی (ع) در شرایطی اقدام به نصب مسئولان در نقاط مختلف می‌کرد که معاویه اقدام به خلق ناامنی در آن نقاط می‌کرد.

ابوترابی فرد ادامه داد: امروز هم در دنیای استکبار چنین مرسوم است و داعش نمونه‌ای از این امر است؛ یک گروه تروریستی را تجهیز می‌کنند برای خلق ناامنی در برابر حکومت‌هایی که در برابر آن‌ها می‌ایستند و منافع نامشروع آن‌ها را تامین نمی‌کنند. اگر هم بتوانند عنصری مانند صدام را خلق می‌کنند و مورد حمایت قرار می‌دهند تا صدای ملت‌ها را خاموش کنند.

وی تصریح کرد: مهمترین پیام این انتصاب از سوی امیرالمومنین (ع)، توجه به جایگاه شایسته‌سالاری در نظام سیاسی الهی است و این یک درس عملی برای همه ماست که اگر چهره‌ای شایسته است و تمام صلاحیت‌ها را دارد،، اما در آن مسئولیت دیگری شایسته‌تر است، نباید اغماض کنیم.

خطیب جمعه تهران تاکید کرد: اگر این اصل مورد توجه و اهتمام قرار گیرد، با یک تحول و انقلاب عظیم در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روبرو خواهیم شد.

ابوترابی فرد افزود: جایگاه مردم در اندیشه سیاسی امام علی (ع) بسیار برجسته است و پیوند حکومت و مردم اهمیتی اساسی دارد که اگر این نباشد، حتی حاکمی مانند مالک اشتر هم موفق نخواهد بود.

وی با اشاره به مفاد نامه امام علی (ع) در این خصوص گفت: مدیران در نظام اسلامی باید بالاترین سطح عزم و اراده را داشته باشند و مردم در آن‌ها سستی مشاهده نکنند که این یکی از آفت‌های مدیریتی است. امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند مالک اشتر نماد عدالت و تعهد به اصول عقلی و علمی است. آنجا که جای تصمیم سریع و عاجل است، تصمیم سریع و درست می‌گیرد و آنجا که جای درنگ است، با درنگ تصمیم می‌گیرد.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: همه آحاد جامعه و مدیران و مسئولان باید در این مسیر گام بردارند که دین خدا را پیاده کنند.

ابوترابی فرد تصریح کرد: توجه به اصل نظام‌سازی و دولت‌سازی، پیام دیگر عهدنامه مالک اشتر است و صد‌ها سند در قرآن کریم و احادیث دلالت بر این دارد که انبیای الهی در مسیر تشکیل نظام سیاسی قدم برداشتند و برای ساختن جامعه‌ای که مبتنی بر عدالت است و در آن فرهنگ، انسان‌های عادل تربیت می‌شوند و برای سعادت ابدی، اقدام به تشکیل نظام‌های سیاسی کرده‌اند و بدون یک نظام سیاسی کارا و مبتنی بر اصول عقلانی و وحیانی، امکان تحقق اهداف انبیای الهی وجود ندارد.

وی با اشاره به تعریف شاخص‌های نظام سیاسی اسلامی در اندیشه سیاسی اسلام گفت: مهمترین شاخص این است که باید مدیران صالح مانند مالک اشتر انتخاب شوند و این‌ها نیز باید در چارچوب اصول و قوانین اسلامی حرکت کنند.

* آموزش و پرورش علاوه به ورزش و نشاط دانش‌آموزان هم توجه کند

امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های دوم نمازجمعه پایتخت با اشاره به قرار داشتن در آستانه روز دانش‌آموز و حضور جمعی از دانش‌آموزان در نماز جمعه امروز، سه توصیه رهبر انقلاب به نسل نوجوان و جوان را یادآوری کرد و گفت: این سه رهنمود شامل تحصیل عمل، تهذیب نفس و ورزش است و لازم است دانش‌آموزان به تحصیل علم اهتمام کنند و به علم خود نیز عمل کنند تا برای فردای کشور نیرو‌هایی کارآمد باشند.

ابوترابی‌فرد با اشاره به تلاش‌ها و زحمات جامعه بانوان به ویژه مادران دانش‌آموزان در دوران شیوع کرونا و آموزش‌های مجازی گفت: در این دوران هرچند دانش‌آموزان از حضور فیزیکی در مدارس محروم بودند، اما فضای مجازی و آموزش‌های الکترونیک و تلاش مادران به آن‌ها کمک کرد، البته به حوزه ورزش و تربیت بدنی توجه نشده است؛ لذا در سال جاری توصیه ما به آموزش و پرورش این است که علاوه بر تلاش جهت جبران کاستی‌های آموزشی و تربیتی، توجه به ورزش و شادابی جسم و روح بچه‌ها را مورد توجه قرار دهد.

* کم نیستند مدیرانی که از اسناد بالادستی نظام کاملاً بی‌اطلاع هستند

خطیب نمازجمعه تهران در ادامه، با اشاره به مفاد اصل ۴۳ قانون اساسی نکاتی را در خصوص وظیفه دولت در حوزه اقتصاد گوشزد کرد.

وی تأکید کرد: به مسؤولان کشور توصیه می‌کنم که اسناد بالادستی نظام را به طور دقیق مورد توجه قرار دهند؛ کم نیستند مدیرانی که گاهی از اسناد بالادستی نظام کاملاً بی‌اطلاع هستند.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: قانون اساسی مهمترین سند حکمرانی در کشور ماست و همان نقشی را برای اداره کشور دارد که نامه امیرالمؤمنین علی (ع) به مالک اشتر داشته است. همانطور که مالک اشتر موظف بوده که تمام بند‌های نامه امیرالمؤمنین (ع) را مورد توجه و فهم و عمل قرار دهد، مدیران ارشد و میانی و خُرد نیز موظف هستند قانون اساسی را که نقشه راه حکمرانی در نظام اسلامی و سند هویت و افتخار ماست، بخوانند و نسبت به آن اشراف علمی داشته باشند.

* نظام بانکی کشور چند قدم برای «وام‌های بدون بهره» برداشته است؟

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اصل ۴۳ قانون اساسی و با یادآوری فاصله امروز با این اصل بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب عنوان کرد: یکی از اهداف حکمرانی دینی، تحقق همین اصل است؛ یعنی برآوردن نیاز‌های انسان‌ها در مسیر رشد، با حفظ آزادی آنها.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: پاسخ به همه نیاز‌ها و تأمین شرایط و امکانات کار برای کسانی که توانایی کار دارند، نکته دیگری است که از این اصل قانون اساسی برداشت می‌شود. سیاست‌های اقتصادی ما همگی باید با این اصل تنظیم شود.

وی همچنین با اشاره به فرازی از اصل ۴۳ قانون اساسی در خصوص تأمین وام‌های بدون بهره برای مردم به عنوان یکی از وظایف دولت گفت: امروز جای وام بدون بهره خالی است و این سؤال وجود دارد که نظام بانکی و اقتصادی کشور چند قدم برای تحقق این هدف برداشته است؟

امام جمعه موقت تهران با انتقاد از بزرگ شدن دولت اظهار داشت: امروز دولت به یک کارفرمای بزرگ و مطلق تبدیل شده و تمام بودجه‌های عمومی کشور برای پاسخ به هزینه‌های دولت تدوین و تنظیم می‌شود که آن هم جوابگوی نیاز‌ها نیست.

* لزوم تلاش دولت و مجلس برای کاهش حداکثری هزینه‌ها در بودجه ۱۴۰۱

وی با اشاره به قرار داشتن کشور در آستانه تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: خوشبختانه رئیس‌جمهور محترم دستورالعمل جامعی را در این خصوص تدوین کرده و با شاکله‌ای هم که از رئیس سازمان برنامه و بودجه سراغ داریم که یک شخصیت استوار و مصمم است، انتظار این است که مجلس با دولت برای کاهش حداکثری هزینه‌های جاری اداره کشور همراهی کامل کند.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: امروز مردم سؤال می‌کنند که آیا می‌توان کشور را ارزان‌تر اداره کرد؟ اگر می‌شود و این امکان وجود دارد، مردم به دولت و مجلس اجازه نمی‌دهند کشور را گران اداره کنند.

امام جمعه موقت تهران در پایان، بر لزوم همراهی و همکاری همه با دولت برای تحقق این هدف تأکید کرد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار