بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران-31

سالمی نژاد: ردپای فوزیه شیردل در خاطرات چمران دیده می شود

این نویسنده دفاع مقدس با اشاره به خاطرات شهید چمران اظهار کرد: چمران در خاطراتش از شهید شیردل سخن می‌گوید و رشادت‌ها و نحوه شهادت وی را شرح می‌دهد.
کد خبر: ۴۶۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷ - 12May 2015

سالمی نژاد: ردپای فوزیه شیردل در خاطرات چمران دیده می شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، عبدالرضا سالمی نژاد  نویسنده کتاب "فرشته نجات" در آئین رونمایی از 3 کتاب "خمپارههای فاسد، فرشته نجات و سفرهای غریبانه"  با اشاره به شخصبت و زندگینامه شهید فوزیه شیردل اظهار کرد: آنچه که فوزیه شیردل را در صدر حوادث قرار دارد کمال و پختگی وی بود.

وی با بیان اینکه انتخاب نام کتاب با دور رویکرد انجام شد، افزود: فوزیه هم فرشته نجات انواده خود بود و هم فرشته نجات غائله کردستان شد. وی در خانواده پرجمعیتی بزرگ شد که پدر بزرگ آن خان بود و از موقعیت مالی خوبی برخوارد بود. اما به سفر به کرمانشاه بضاعت مالی خانواده کم شده و در تنگنای مالی قرار می گیرند.

سالمی نژاد تصریح کرد: به همین دلیل وی درس را رها کرده و در آزمون بهیاری شرکت کرده و در بیمارستانی در مرز و در پاوه مشغول به فعالیت می شود. در بیمارستان سعی خود را بر کمک افراد کم بضاعت گذاشت. بیمارستان پاوه در ورودی شهر قرار دارد و در درگیری انقلاب ابتدا سقوط می کند. اما فوزیه دلیرانه در آنجا می ماند و به کار خود ادامه می دهد.

وی به نحوه شهادت فوزیه شیردل در همان بیمارستان اشاره کرد و گفت: وی دو بار دچار حادثه می شود و سرانجام به شهادت می رسد. این کتاب تصیفی تحلیل نوشته شده است و سعی شده است در آن به موضع پاوه در انقلاب که کمتر بدان پرداخته شده است، توجه کند.

این نویسنده دفاع مقدس با اشاره به خاطرات شهید چمران اظهار کرد: چمران در خاطراتش از شهید شیردل سخن میگوید و رشادتها و نحوه شهادت وی را شرح میدهد از جسارتش در بیمارستانی که تخت محاصره بود و لحظه به شهادت رسیدن وی مطالبی یادداشت کرده است.

در ادامه این مراسم، سردار ناظری، مدیر مسئول انتشارات فاتحان با استفاده از واقعیت افزوده که در کتاب از آن استفاده شده است، تصاویر و فیلمهای مصاحبه این کتاب را پخش کرد.

همچنین سردار حقطلب که به جای محمد موذنی، نویسنده کتاب «سفرهای غریبانه» سخن میگفت، عنوان کرد: بنده همرزم شهید شیرویه امامدوست هستم و از جریان نگارش کتاب نیز اطلاع داشتم. این اثر حاوی مطالبی از جزئیات زندگی امامدوست پیش از انقلاب، دفاع مقدس و مبارزه با گروهکهای ضدانقلاب را بیان میکند.  
 
وی درباره ویژگی کتاب «سفرهای غریبانه» اظهار کرد: این اثر به حوادث دفاع مقدس و محوریترین موضوع آن به جریانهای ضد انقلاب و سازمان مجاهدین خلق پرداخته است و کتاب به موضوع منافقین با نامههایی که میان امامدوست و یک زن منافق اسیر  مبادله شده به بیان بخشی از مبارزات و حضور گروهکها در تاریخ ایران به صورت مستند اشاره میکند. نامههایی که از سوی زنی به نام ناهید نوشته شده و به نحوه فعالیت آنها در ماههای پیش از انقلاب اشاره دارد و امامدوست نیز به این نامهها پاسخ داده که تمام این اسناد در کتاب گنجانده شده است.

در ادامه مراسم امیریان درباره کتاب «خمپارههای فاسد» با اشاره به دستمایههای طنز آن گفت: این کتاب برای طیف سنی کودکان و نوجوانان نوشته شده که تصویرهایی نیز داستان را همراهی میکند. متن اصلی کتاب از کنگره شهدای همدان گرفته شده و بر پایه مطالبی که دستمایه طنز داشت به نگارش درآمد.
 
وی با انتقاد از طولانی شدن انتشار آن عنوان کرد: کتاب پس از نگارش به نوعی برای چاپ با مشکل روبهرو شد، اگرچه مشکل ممیزی نداشت اما پس از پنج یا 6 سال که از سوی نشر فاتحان برای چاپ آن اقدام شد که متاسفانه اداره ارشاد بخشی از مطالب آن را حذف کرد.

انتهای پیام/م.م

نظر شما
پربیننده ها