کارگاه آموزشی تخصصی تاریخ شفاهی در خرم آباد برگزار شد

کارگاه تخصصی آموزشی تاریخ شفاهی ویژه کارکنان آجا در خرم آباد برگزار شد.
کد خبر: ۴۶۴۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹ - 29June 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم آباد، امروز( سه شنبه) کارگاه تخصصی تاریخ شفاهی ویژه کارکنان  ارتش جمهوری اسلامی ایران در لرستان برگزار شد.

این کارگاه آموزشی با مشارکت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، لشکر 84، حوزه هنری و ستاد کنگره ملی 6300 شهید استان لرستان در سالن جلسات حوزه هنری این استان برگزار شد.

در این کار گاه آموزشی ابتدا، سرهنگ پاسدار «محسن رشیدی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با بیان مطالبی در خصوص اهمیت ضبط و ثبت تاریخ شفاهی فرماندهان و رزمندگان در دوران دفاع مقدس پرداخت و اظهار داشت: اینگونه کارگاه‌ها ویژه کار کنان سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، جهاد سازندگی، هلال احمر و ... بر گزار خواهد شد.

کارگاه آموزشی تخصصی تاریخ شفاهی در خرم آباد برگزار شد.

 سرهنگ «شهبازی» جانشین فرمانده قرار گاه عملیاتی لشکر 84  نیز ضمن بیان مطالبی در خصوص نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس به نقش لشکر 84 لرستان در عملیات‌های مهم دوران دفاع مقدس اشاره کرد و ثبت تاریخ شفاهی فر ماندهان و رزمند گان را لازم و ضروری برشمرد.

کارگاه آموزشی تخصصی تاریخ شفاهی در خرم آباد برگزار شد.

در ادامه  «محمدتقی عزیزیان» از نویسندگان و پژوهشگران حوزه دفاع مقدس لرستان با عنوان یکی از مدرسین این کارگاه با  اشاره به  تفاوت‌های تاریخ شفاهی و تاریخ  مکتوب، مراحل یک مصاحبه جهت نگارش یک کتاب تاریخ شفاهی را اعم از انتخاب سوژه، انتخاب موضوع، زمان و مکان مصاحبه و ...شرح داد سپس به توضیحاتی راجع به پیاده سازی و تدوین مطالب گردآوری شده پرداخت. 

کارگاه آموزشی تخصصی تاریخ شفاهی در خرم آباد برگزار شد.

از دیگر قسمت‌های این برنامه خاطره گویی امیر«علی عبدی بسطامی» از فرماندهان و رزمندگان پیشکسوت لرستانی و همچنین نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس در دوران دفاع مقدس بود.

کارگاه آموزشی تخصصی تاریخ شفاهی در خرم آباد برگزار شد.

پس از خاطره گویی امیر «علی عبدی بسطامی»، «علی خسروی»  رئیس کارگروه علمی ادبی دفاع مقدس لرستان و از اساتید این کارگاه آموزشی، ضمن پرداختن به ضرورت ثبت و ضبط خاطرات و تاریخ شفاهی رزمندگان، حضور ناظر علمی در جلسه مصاحبه تاریخ شفاهی را لازم دانست و به پررنگ بودن عناصر حماسی و معنوی در کتب دفاع مقدس تاکید کرد.

کارگاه آموزشی تخصصی تاریخ شفاهی در خرم آباد برگزار شد.

وی با بیان اینکه مصاحبه گر باید الگو و قالب کاری در اختیار داشته باشد که بدانند قرار است چکار کند، اظهار داشت: نهضت ترجمه کتب دفاع مقدس باید جدی گرفته شود.

کارگاه آموزشی تخصصی تاریخ شفاهی در خرم آباد برگزار شد.

در پایان این کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی، سرهنگ «حداد فرهادی» معاون اسناد و پژوهش اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان ضمن جمع بندی از مطالب ارائه شده در کار گاه، بیان کرد: این کار گاه‌های آموزشی ادامه خواهد داشت و تا آخرین مراحل کار و تبدیل شدن مصاحبه‌ها به کتاب در کنار مصاحبه کنندگان هستیم و هر جا نیاز باشد به آنها مشاوره خواهیم داد.

انتهای پیام/   

نظر شما
پربیننده ها