مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

«هنر فاخر» متعالی‌ترین ابزار برای نشر ارزش‌های دفاع مقدس است

سردار «یوسفعلی‌زاده» گفت: اگر هنر فاخر با اثرگذاری‌های اجتماعی خود در اختیار نشر ارزش‌ها قرار بگیرد، این قابلیت را دارد که این فرهنگ را با سرعت بیشتری در جهان تسری دهد و زمینه صدور انقلاب اسلامی را فراهم آورد.
کد خبر: ۴۶۵۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴ - 04July 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، سردار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در نشست خبری پنجمین دوره جشنواره ملی فانوس اظهار داشت: یکی از برنامه‌های اساسی بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس به عنوان مأموریتی ذاتی عبارت است از جلوگیری از تحریف فرهنگ ایثارگری و غافل شدن جامعه از این گنجینه عظیم و برخورد با بازخوانی‌های معاندانه‎ای که همواره در تلاش بوده‌اند تا تاریخ پرافتخار دفاع مقدس به گونه شایسته زمینه بروز و ظهور پیدا نکند، تنها در سایه بهره‌گیری از هنرمندان و اصحاب رسانه محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: فرزندان نظام مقدس جمهوری اسلامی با تفکر دفاعی متعالی خود اجازه ندادند که حتی یک وجب از این سرزمین در اشغال دشمن باقی بماند و خوشبختانه امروزه الگوی دفاع مقدس از مرزهای سرزمینی ما فراتر رفته و در بین کشورهای منطقه و حتی میان ملت‌های آزاده جهان نهادینه شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ملت‌ها به تدریج یاد گرفته‌اند که مبارزه کنند، برای آزادی‌خواهی خود هزینه بدهند اما تابع ظلم نباشند و در همین راستا، اگر هنر فاخر با اثرگذاری‌های اجتماعی خود در اختیار نشر ارزش‌ها قرار بگیرد، این قابلیت را دارد که این فرهنگ را با سرعت بیشتری در جهان تسری دهد و زمینه صدور انقلاب اسلامی را فراهم آورد.

وی ادامه داد: دشمن هیچ‌گاه راضی نشد که این فرهنگ جهانی شود و برای توقف خط سیر پیشرفت‌های ایران اسلامی از همه توان و ظرفیت شیطانی خود استفاده کرده است. امروزه تلاش‌های برنامه ریزی دشمن بر ناامیدکردن جوانان و وادار کردن جامعه ایران به اظهار پشیمانی از انقلاب اسلامی متمرکز شده و جنگ روانی رسانه‌های معاند در جریان انتخابات اخیر به روشنی این نیت پلید و جهت گیری شوم را نشان داد.

«هنر فاخر» متعالی‌ترین ابزار برای نشر ارزش‌های دفاع مقدس است

یوسفعلی‌زاده تصریح کرد: به برکت فرهنگ ایثار و شهادت بود که خواست دشمن نقش بر آب شد و به فضل خدا، خط سرخ شهادت از مبارزات سیاسی علیه استکبار رژیم طاغوت تا دفاع مقدس و از دفاع مجاهدان مدافع حرم تا پاسداران سلامت مردم در برابر فراگیری ویروس کرونا امتداد یافته است.

وی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی به درستی از این عرصه با عنوان گنج یاد کرده‌اند و از تعبیر «گنج جنگ» برای توصیف برکات تمام‌نشدنی این حماسه استفاده نموده‌اند. بدون شک این معدن ارزشمند نیاز به متخصصانی دارد که قدر گوهر بشناسند و یقیناً هنرمندان در صف  شایسته‌ترین متخصصان در عرصه فرهنگ هستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی‌ ابراز امیدواری کرد: باور داریم که جامعه هنری استان این ظرفیت را دارد که علاوه بر میزبانی از یک جشنواره ملی، مدارج و جایگاه‌های عالی آن را هم از آن خود کند و در این عرصه هنر متعالی دیار خراسان را به منصه ظهور برساند و امیدواریم که جشنواره پنجم با حمایت و عنایت امام هشتم و همت و تلاش هیئت اجرایی و جامعه هنری استان، گامی در جهت پیشبرد افق‌های هنر انقلاب اسلامی باشد.

هدف جشنواره ملی فانوس، جریان سازی در هنر انقلاب اسلامی است

«جواد فرهنگ‎نژاد» مدیر هنری و امور سینمایی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در ابتدای این نشست، ضمن تشریح اهداف و برنامه‌های پنجمین جشنواره ملی فانوس گفت: هدف اصلی این جشنواره، جریان سازی انقلابی و ظرفیت‌یابی از هنرمندان به‌ خصوص نسل جوان و نوجوان در جهت ارتقای تولیدات ارزش و ماندگار در حوزه دفاع مقدس با گفتمان سازی هنری و بهره‌گیری از بخش‌های متنوع جشنواره است.

وی ابراز داشت: این جشنواره برای اولین بار در دو بخش استانی و کشوری برنامه‌ریزی‌ شده که در بخش‌های مختلف هنری اعم از تلویزیونی، سینمایی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، موسیقی و سرود، تولیدات رادیویی و هم‌چنین بخش آزاد، پذیرای آثار هنرمندان است و همچون ادوار گذشته، تولیدات فرهنگی و هنری در چهار دوره گردآوری شده و به دبیرخانه جشنواره ارسال می‎گردد.

«هنر فاخر» متعالی‌ترین ابزار برای نشر ارزش‌های دفاع مقدس است

دبیر اجرایی پنجمین جشنواره ملی فانوس متذکر شد: در بخش استانی، مهلت ارسال آثار به دبیرخانه تا روز دهم شهریور سال جاری خواهد بود و پس از انجام داوری در هفته اول مهرماه و مصادف با هفته دفاع مقدس، اسامی برگزیدگان و نفرات برتر راه‌یافته به بخش کشوری اعلام می‌شود و بدیهی است که با توجه به لزوم آماده شدن شرایط برای برگزاری جشنواره ملی و همچنین فراگیری ویروس کرونا، جلسات دبیرخانه به‌صورت مجازی خواهد بود.

وی افزود: یکی از مزیت‌های جشنواره پنجم، اضافه شدن مرحله استانی به مراحل ارزیابی آثار است؛ به گونه‌ای که تولیدات هنری پیش از آن که به دبیرخانه ملی راه پیدا کنند، در آزمون‌های استانی موردسنجش و بررسی قرار می‌گیرند و این موضوع به یقین بر غنای آثار راه یافته به سطح ملی خواهد افزود.

فرهنگ‎نژاد خاطرنشان کرد: اگرچه امیدواریم تا شرایط همه‌گیری این ویروس در مشهد مقدس به گونه‌ای باشد که بتوان از برکات برگزاری حضوری جشنواره و تجلیل از هنرمندان و صاحبان آثار برگزیده بهره‌مند شد، اما در غیر این صورت نیز آیین اختتامیه به دلیل ملاحظات بهداشتی با حضور مجازی تمام منتخبان و مدیران فرهنگی و هنری استان‌ها به میزبانی مشهد برگزار و از نفرات برتر تجلیل خواهد شد.

در انتهای این نشست‌ از پوستر ملی پنجمین جشنواره ملی فانوس نیز رونمایی شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها