رژیم صهیونیستی به دوستان عرب حاشیه خلیج فارس: یک دلار هم به لبنان ندهید!

برخی در این مساله مجادله می‌کنند که رژیم صهیونیستی دلیل بحران اقتصادی در لبنان نیست چراکه این کشور به اندازه کافی شاهد فساد و مفسدین هست، اما غایب بودن این رژیم از مجادله‌های مابعد بحران و نشان دادن خودش به عنوان یک بی‌طرف جای تعجب دارد. نباید این حقیقت را نادیده گرفت که این رژیم از بحران لبنان بهره برداری می‌کند.
کد خبر: ۴۶۶۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶ - 10July 2021

رژیم صهیونیستی به دوستان عرب حاشیه خلیج فارس: یک دلار هم به لبنان ندهید!به گزارش گروه بین الملل دفاع‌پرس به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، اینکه بحران لبنان یک فرصت برای رژیم صهیونیستی است حقیقتی است که نباید در آن مجادله کرد. این رژیم هرگز از مداخله برای بهبود فرصتی که در بحران لبنان پیدا کرده و بردن آن به سمت منافع خود دست نخواهد کشید. به ویژه اینکه اکنون درک می‌کند که گوش‌های شنوایی را پیدا کرده و می‌تواند رویکردهایش را به طرف‌های تأثیرگذار در بحران مثل آمریکا و دوستانش در شورای همکاری خلیج فارس بگوید.

رژیم صهیونیستی طرفی نیست که از فرصت‌ها استفاده نکند. این رژیم دو موضع متناقض نشان می‌دهد. در ظاهر بنی گانتس، وزیر جنگ این رژیم تل‌آویو را بی‌طرف نشان داده و با لبنان ابراز همدردی می‌کند و کمک‌های اقتصادی را برای ممانعت از صحنه‌های دردناک گرسنگی لبنانی‌ها که قلب او را به درد می‌آورد پیشنهاد می‌دهد، اما در باطن گزارش‌ها حاکی هستند که تل‌آویو بر هم‌پیمانانش به ویژه دوستانش در شورای همکاری خلیج فارس فشار می‌آورد تا به لبنان کمک اقتصادی نکنند.

تل‌آویو دو موضع متناقض دارد. یکی اشک تمساح می‌ریزد و دیگر بر عمیق کردن بحران در لبنان پافشاری می‌کند. مساله جالب توجه این است که خود همین گانتس که برای لبنانی‌ها اشک تمساح می‌ریزد چند روز پیش تهدید به قتل غیرنظامیان لبنانی و نابودی زیرساخت کرده بود. می‌توان از اقدامات و مواضع آمریکا که اولین اجرا کننده منافع رژیم صهیونیستی در لبنان است این را درک کرد که این رژیم برای بهره برداری از بحران لبنان و عمیق کردن آن به نفع خود تلاش می‌کند. دلیل این مساله این است که تل‌آویو نه تنها لبنان را تهدید برای امنیت خود می‌داند بلکه معتقد است که لبنان به نقش این رژیم در منطقه آسیب می‌زند و همین مساله باعث شده تا از طریق مهم‌ترین ابزار‌های خود که نقش موثری در بحران لبنان دارند یعنی آمریکا وارد عمل شود.

رژیم صهیونیستی معتقد است لبنان جایگاه استراتژیکی درباره منافع اقتصادی پنهان دارد و در عین حال میدان تهدیدات روزافزون علیه این رژیم است. نقش رژیم صهیونیستی در بحران لبنان چه مستقیم و چه غیرمستقیم تا حد زیادی با سیاست آمریکا در قبال لبنان مطابق است. سیاست آمریکا در قبال لبنان در واقع اجرای منافع این رژیم است. درنتیجه هرگونه صحبت درباره نقش آمریکا در ایجاد بحران در لبنان اگرچه با دلایل داخلی مثل فساد و مفسدین همراه است اجرای منافع رژیم صهیونیستی است. از همان ابتدای بحران کاملا واضح بود که تقویت بحران و عمیق‌تر کردن آن به نفع این رژیم است و بهره برداری از آن به عنوان یک اهرم فشار فرصت‌هایش را علیه مقاومت در لبنان بهبود می‌بخشد.

رژیم صهیونیستی تلاش‌هایش را از طریق اقدامات و رویکرد‌های طرف آمریکایی در بهره برداری از بحران تا آخرین حد ممکن مخفی نکرده است اگرچه تمایل دارد که به تهدید تبدیل نشود: پیش رفتن لبنان به آستانه فروپاشی، اما بدون فروپاشی عملی. چراکه نه این رژیم و نه هیچ طرفی حتی با همکاری طرف‌های لبنانی قادر به کنترل اوضاع میدانی از طریق ابزار‌های معمولی در صورت فروپاشی کلی در لبنان نخواهند بود. این رویکرد آمریکا است و مطمئنا اجرای منافع و رویکرد‌های رژیم صهیونیستی است.

اما فرصت کاملی وجود ندارد همانطور که تهدید کاملی نیز وجود ندارد. چه بسا مقاومت لبنان تهدید مشابه پیش رو را به فرصتی تبدیل کند که به رژیم صهیونیستی آسیب بزند. طی روز‌های اخیر اخبار و گزارش‌ها به امکان موفقیت حزب‌الله و هم‌پیمانانش در تبدیل تهدید به فرصت و شکست این رژیم در حساب باز کردن روی بحران اشاره می‌کنند.

براساس گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی سناریو‌های نتایج بحران لبنان دارای چند بعد است اگرچه بیشتر آن برای رژیم صهیونیستی نگران کننده است. براساس گزارش معاریو، در اتاق‌های بسته اسرائیل از دوستانش یعنی آمریکا، کشور‌های اروپایی و کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس خواسته تا زمانی که حزب‌الله به ایجاد کارخانه‌های موشک در مرکز بیروت ادامه می‌دهد حتی یک دلار هم به لبنان ندهند. این رژیم کمک انسانی به ارتش گرسنه لبنان را تأیید می‌کند، اما می‌خواهد ارتش به ابزار‌های جنگی مجهز نشود.

معاریو به نقل از منابع نظامی نوشت: سیاست اسرائیل در قبال بحران لبنان منطقی است، اما احتمالا نتایج خوبی نداشته باشد. در سایه نبود کمک از سوی غرب، روسیه و چین از این خلأ در لبنان استفاده کرده و پیشنهاد سرمایه گذاری برای بازسازی بنادر و نیروگاه‌های برق را خواهند داد و این یک سناریوی نگران کننده است. اسرائیل در حال حاضر نمی‌تواند علنا کاری علیه حزب‌الله در لبنان انجام دهد و اگر روسیه وارد عمل شود این مساله وضعیت را برای اسرائیل بدتر می‌کند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار