تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

خروج نجیب میقاتی از فیلتر تشکیل کابینه لبنان/ حریری در تشکیل کابینه تحت تاثیر آمریکایی‌ها بود

زارعی درخصوص ماموریت میقاتی گفت: نجیب میقاتی از پختگی خاصی در سیاست برخوردار است و سعی می‌کند یک توازن و تعادلی بین جریان ۱۴ مارس و جریان ۸ مارس ایجاد کند.
کد خبر: ۴۶۹۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱ - 04August 2021

خروج نجیب میقاتی از فیلتر تشکیل کابینه لبنان/ حریری در تشکیل کابینه تحت تاثیر آمریکایی‌ها بودسعدالله زارعی تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، درباره برکناری سعد الحریری اظهار داشت: سعد الحریری ۹ ماه پیش از سوی رئیس جمهور مامور شد تا کابینه جدید لبنان را تشکیل دهد منتهی، چون مبنای سعد الحریری این بود که کابینه مطابق با مدل مورد نظر آمریکا و فرانسه و عربستان شکل دهد این موضوعی نبود که بتواند در لبنان اجماعی پیرامون آن فراهم شود عملاً از این مقصد بازماند و نهایتاً بعد از ۹ ماه تلاش به نتیجه نرسید و کناره گیری کرد.

وی ادامه داد: بنابراین، حریری نخست وزیر نبود که استعفا بدهد، بلکه ایشان مکلف برای تشکیل کابینه بود و به‌خاطر روشی که لبنانی‌ها ان را قبول نداشتند موفق به تشکیل کابینه نشد و کنار رفت.

زارعی بر این باور است: فردی که به جای سعد الحریری آمده است؛ رجیب میقاتی از شخصیت‌های شناخته شده لبنان است و در مقطعی هم نخست وزیر و وزیر بوده و جزو چهره‌های شاخص اقتصادی لبنان محسوب می‌شود. نجیب میقاتی رابطه تنگاتنگی با عربستان و فرانسه دارد. در عین حال شخصیت معقول و محاسبه گری است برخلاف سعد الحریری که ناپختگی‌های سیاسی زیادی داشت.

این تحلیلگر اظهار کرد: نجیب میقاتی از پختگی خاصی در سیاست برخوردار است و سعی می‌کند یک توازن و تعادلی بین جریان ۱۴ مارس و جریان هشتم مارس در لبنان یعنی جریان طرفدار مقاومت و جریان مخالف مقاومت ایجاد کند. به همین جهت به نظر می‌رسد شانس نجیب میقاتی با توجه به روشی که در پیش گرفته، از سعد الحریری بخاطر تک روی‌ها بیشتر باشد.

زارعی در پایان اظهار داشت: با توجه به این شرایط حاکم در لبنان قطعا میقاتی تحت فشار برای تشکیل دولت است به‌خاطر اینکه وضعیت تورم به شدت افزایش یافته و به رقم بی سابقه‌ای رسیده، کاهش ارزش پول ملی فاحش شده ولذا قبول مسئولیت از سوی میقاتی پذیرش یک کار سخت و سنگین است. منتهی اگر واقعا میقاتی بخواهد دولت تشکیل دهد و این دولت مظهر وفاق ملی باشد این کار امکان پذیر است و اگر میقاتی به سمت تشکیل چنین دولتی برود طبیعتاً همگی کمک می‌کنند ولذا موانع داخلی از پیش پای آقای میقاتی برداشته می‌شود.

انتهای پیام/ ۴۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار