کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

آمریکایی‌ها با سنگ‌اندازی در حل بحران لبنان به‌دنبال خلع سلاح حزب‌الله هستند

سیدافقهی با بیان اینکه سعد الحریری در زمین آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و فرانسه بازی می‌کند، گفت: از دیدگاه آمریکا و اسرائیل راه حل بحران تشکیل دولت در لبنان خلع سلاح حزب الله است.
کد خبر: ۴۶۷۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۷ - 18July 2021

سعد الحریری در زمین آمریکا بازی می‌کند/ بحران داخلی در لبنان به نفع صهیونیست‌هاست«سیدهادی سیدافقهی» تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، درباره وضعیت لبنان اظهار داشت: استعفای سعد الحریری قابل پیش‌بینی بود، چون او چندین بار با میشل عون رئیس جمهور لبنان دیدار داشت و در هر دیداری در جمع بندی برای تشکیل کابینه شکست می‌خورد که علت اصلی شکست، خود سعد الحریری بود.

وی تصریح کرد: سعد الحریری استقلال سیاسی ندارد. او سه تابعیت دارد؛ یکی تابعیت لبنان و دیگری تابعیت عربستان سعودی است که خودش می‌گوید من افتخار می‌کنم که خانواده‌ام در عربستان سعودی رشد و نمو یافته است، دیگری هم تابعیت فرانسه است. طبیعی است چنین کسی که تابعیت دو کشور دیگر را نیز دارد، تلاش می‌کند تا نظر‌های این دو کشور را در لبنان تحت هر شرایطی که باشد، پیاده کند.

سیدافقهی افزود: سعودی‌ها با کمال وقاحت الحریری را تهدید کردند که اگر کابینه‌ای تشکیل دهد و یکی از اعضای حزب الله در آن باشد، تابعیت سعودی او را لغو می‌کنند. یک مطلب دیگر مربوط به داخل لبنان می‌شود؛ چینشی که می‌گویند فناورانه یا تکنوکراتانه است، ولی اکثر کسانی هستند که به جریان سیاسی ایشان منصوب می‌شوند ۱۴ مارس یا المستقبل است.

این تحلیلگر ادامه داد: از سویی میشل عون می‌خواهد هم‌پیمانان خود را راضی کند و سهم خود را در کابینه لحاظ کند. این‌ها مرتب اختلاف در تعداد وزرا داشتند که سعد الحریری تمایل به ۲۴ وزیر داشت و جبران باسیل، داماد میشل عون که او هم رهبر جریان ملی آزاد است، مرتب با سعد الحریری درگیری سیاسی دارد و این در لبنان رایج شده که این دو جوان اجازه نمی‌دهند لبنان از این بن بست خارج شود.

افقهی در پاسخ به این سوال، بحران لبنان به نفع رژیم صهیونیستی است، گفت: بازی که سعد الحریری در می‌آورد و چندین ماه مردم لبنان را معطل کرده و در خلاء قانونی و مسئولیتی نگاه داشته به دلیل این است در زمین آمریکا ، اسرائیل، عربستان سعودی و فرانسه بازی می‌کند که به نفع اسرائیل است. آخرین باری که الحریری عذرخواهی کرد و گفت نمی‌توانم کابینه تشکیل دهم به دلیل اینکه با رئیس جمهور به تفاهم نرسیدیم، همین جا هم اشاره به فرانسه می‌کند و می‌گوید طبق طرح فرانسه و مشاوراتی که با رئیس پارلمان داشتم این کار را پیش بردم.

وی درباره راه حل موضوع لبنان تاکید کرد: از دیدگاه آمریکا و اسرائیل راه حل بحران تشکیل دولت در لبنان خلع سلاح حزب الله است. از دیدگاه داخل سعد الحریری مجبور است با جریانات مختلف و شخصیت‌های سیاسی مشورت کند و کابینه وفاق ملی تشکیل دهد که نمی‌تواند این کار را انجام دهد، نه قدرت دارد و نه جرات این کار را دارد. از چند جبهه خارج از لبنان اعم از آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها، سعودی‌ها، اسرائیلی‌ها روی سعد الحریری حق وتو دارند و اخیرا عربستان سعودی اعلام کرده تاریخ مصرف سعد الحریری برای ما به پایان رسیده است و دنبال چهره‌های دیگری هستند که می‌خواهند نخست وزیر کنند که صد بار از سعد الحریری ضعیف‌تر و مزدورتر هستند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار