محدثی‌خراسانی به دفاع‌پرس خبر داد؛

ضبط پوئم سمفونی اروند/ خلاهای موسیقی دفاع مقدس را پر می‌کنیم

مدیر موسیقی و سرود سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس از ضبط پوئم سمفونی اروند خبر داد و گفت: با تاکید بر آثاری مبتنی بر بنیان‌های اساسی موسیقی دفاع مقدس سعی می‌کنیم خلا‌های موسیقی این حوزه را پر کنیم.
کد خبر: ۴۶۶۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳ - 13July 2021

ضبط پوئم سمفونی اروند/ خلاهای موسیقی دفاع مقدس را پر می‌کنیم«مصطفی محدثی‌خراسانی» مدیر موسیقی و سرود سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، از پایان مراحل نهایی ضبط پوئم سمفونی اروند خبر داد و اظهار داشت: پوئم سمفونی اروند در پنج موان ساخته شده و در هر بخشی به یکی از نقاط استراتژیک اروند همچون عملیات والفجر هشت، کربلای چهار و اتفاقات دیگر پرداخته شده است.

وی به مشارکت مجموعه‌هایی همچون مرکز موسیقی صدا و سیما، حوزه هنری، موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای ساخت این پوئم سمفونی اشاره کرد و گفت: برای پوئم سمفونی اروند بنده چند رباعی و یک غزل ارائه کردم و آهنگسازی آن نیز برعهده امیرحسین سمیعی است.

مدیر موسیقی و سرود سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس درخصوص تفاوت این سمفونی با سمفونی‌های استاد مجید انتظامی گفت: سمفونی اروند یک سمفونی با کلام است و در کلام آن، تمام رخداد‌ها و فراز‌های تاریخی که با اروند در طول دفاع مقدس پیوند خورده مورد اشاره قرار گرفته است.

محدثی‌خراسانی تصریح کرد: طی مدت فعالیت در مجموعه سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس همواره تلاش کرده‌ایم اولاً در آثاری که خودمان تولید می‌کنیم که حدود ۲۰ ـ ۳۰ اثری تولید شده است؛ خلا‌های موسیقی دفاع مقدس را پر کنیم. یعنی آثار مبتنی و بر پایه اصل و بنیان‌های اساسی موسیقی دفاع مقدس باشد و دست به نوآوری‌هایی بزنیم که برای نسل امروز جاذبه شنیداری داشته باشد.

وی با تاکید براینکه برخی‌ها در تولید موسیقی مرتبط با دفاع مقدس برای ایجاد جاذبه اساس کار و بنیان کار را خراب می‌کنند درحالی که ما سعی کرده‌ایم نوآوری بر اساس سنت موسیقی دفاع مقدس داشته باشیم، گفت: برخی نخبگان را برای مطالعه درباره خلا‌های موسیقی دفاع مقدس به کارگرفته‌ایم تا با تمرکز بر سرفصل‌هایی پژوهشی‌های صورت گیرد که خوشبختانه نتیجه این فعالیت‌ها درحال آماده‌سازی برای چاپ کتاب است تا به درسنامه گروه‌های سرود دفاع مقدس تبدیل شود.

این شاعر و ترانه سرای کشورمان ادامه داد: در کتابی که به تازگی با کمک آموزش و پرورش چاپ خواهیم کرد، مراحل ایجاد یک گروه سرود و گام به گام آموزش فنی و محتوایی آن‌ها تدریس صورت خواهد گرفت تا به یک سرود دفاع مقدس منجر شود. این فعالیت‌ها که مبتنی بر اصول دفاع مقدس و جاذبه و نوآوری برای نسل جوان خواهد بود تا ذوق و سلیقه نسل جدید را پاسخگو باشد.

مدیر موسیقی و سرود سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس درپاسخ به اینکه آیا در حوزه سرود همچنان می‌توان شاهد کار‌های درخشان و ماندگار بود، قطعاً امکان ساخت سرود تاثیرگذار و جریان‌ساز وجود خواهد داشت. البته مشکل ما خلا وجود نظام فرهنگی هوشمند، آگاه و استراتژیک است. متاسفانه طی سال‌های اخیر یک‌سری مدیر بی‌انگیزه و دچار روزمرگی که هیچ مهندسی کلانی برای هنر، ادب و شعر ندارند عهده‌دار مسولیت بوده‌اند و در این سال‌ها شعر و موسیقی رها شده بوده است.

محدثی خراسانی تاکید کرد: اگر اراده مدیریت فرهنگی کشور بر این بود که موسیقی دفاع مقدس پویا و جوشنده باشد باید تلاش می‌شد بر مبنای موسیقی دفاع مقدس اصیل سرمایه گذاری شود تا این موسیقی به روز باشد. موسیقی طی سال‌های بعد از دفاع مقدس وارد عرصه‌های مختلفی شده است و عرصه رقابت در آن سخت‌تر شده است و مخاطبان با وجود رسانه‌های دیجیتال گوششان از صدا‌های عجیب و غریب پر است. لذا صرفا نمی‌توانیم با آثار نوستالژیک دفاع مقدس گوش مخاطب را اغنا کنیم و به هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی ملی نیاز داشتیم؛ چراکه تلاش‌های محدود پاسخگو نیست.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار