ربیعی:

شواهدی درباره امنیتی بودن انفجار بمب صوتی پارک ملت وجود ندارد

سخنگوی دولت گفت: هیچ شواهدی در خصوص امنیتی بودن انفجار بمب صوتی پارک ملت گزارش نشده است. این حادثه به هیچ عنوان خرابکاری نیست و شبیه اقدامات خرابکارانه اخیر نبوده است.
کد خبر: ۴۶۶۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲ - 13July 2021

شواهدی درباره امنیتی بودن انفجار بمب صوتی پارک ملت وجود نداردبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اظهار داشت: اعضای هیات دولت جلسات مستمری با آیت الله رئیسی دارند و دولت خود را به همکاری همه جانبه با رئیس جمهور منتخب مکلف می‌داند.

وی ادامه داد: دولت برای رفع نگرانی‌ها برای وجود کالای اساسی در ماه‌های اولیه دولت منتخب تمام تلاش خود را به کار بسته است و ترتیباتی اتخاذ شده تا در ماه‌های آغازین دولت نگرانی در این زمینه وجود نداشته باشد.

ربیعی در مورد ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر آزادی زندانیان بین دو کشور ایران و آمریکا گفت: مذاکرات در این زمینه در جریان است و پس از نتیجه بخش بودن مذاکرات اطلاع رسانی بیشتری انجام می‌شود.

وی در مورد تحرکات در کشور افغانستان بیان داشت: در مجموع آمادگی‌های لازم در همه دستگاه‌های ذی ربط وجود دارد و سناریو‌های متفاوتی نسبت به تحرکات در این کشور پیش‌بینی شده است. تدابیر لازم در خصوص مراقبت از مرز‌ها وجود دارد. بخشی از نیرو‌های افغانستانی که به ایران پناه آورده بودند با هماهنگی دولت مرکزی به این کشور برگردانده شده‌اند.

ربیعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی مدیران آموزش و پرورش به عنوان سرپرستان مدارس خارج از کشور معرفی شده‌اند در حالی که سال‌هاست بسیاری از معلمان در صف انتظار هستند، بیان داشت: این یک شایعه است و حتی یک مورد هم خارج از قواعد و قوانین نبوده است.

سخنگوی دولت در مورد علت صدای انفجار در پارک ملت اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد صدای انفجار ناشی از ایجاد یک حفره‌ای در پارک بوده مخلوطی از بنزین و گازوئیل بوده است. هیچ شواهدی در خصوص امنیتی بودن موضوع از سوی دستگاه‌های امنیتی گزارش نشده است. این حادثه به هیچ عنوان خرابکاری نیست و شبیه اقدامات خرابکارانه اخیر نبوده است.

وی در مورد گردهمایی منافقین و حضور سیاستمدارنان آمریکایی در این نشست، بیان داشت: گردهمایی‌های فرقه رجویه و گروهک منافقین فرصتی برای شناسایی سیاستمداران ریاکارانه بخصوص آمریکایی‌ها است. این سیاستمداران صرفا به فکر منافع شخصی خود هستند و منافع کشور خودشان را هم در نظر نمی‌گیرند.

ربیعی در پاسخ به این پرسش که به عقیده کارشناسان، دولت به طور غیرقانونی و بدون طی روال معمول، سقف افزایش ۲.۵ میلیونی حقوق و مزایای کارکنان دولت مصوب مجلس در چارچوب بودجه سال جاری را لغو کرده است تاکید کرد: این موضوع را با دقت دنبال می‌کردم، در زمان تصویب بودجه ۱۴۰۰ دولت نگران برخی تصمیمات غیرکارشناسانه و عجولانه بود.

وی ادامه داد: به نظر ما این مصوبه تصمیم عاقلانه بوده است و به نفع این دولت و دولت آینده خواهد بود. به موجب اصل ۳۸ قانون اساسی مرجع اعلام مغایرت مصوبات دولت با قانون اساسی، رئیس مجلس است و اطلاعی ندارم تا این زمینه نامه‌ای از سوی مجلس برای دولت امده باشد.

ربیعی اظهار داشت: اینکه می‌گویند این مصوبه برای افزایش حقوق مدیران است اصلا حرف دقیقی نیست و مقامات در شمول این افزایش نیستند و این مصوبه برای مدیران حرفه‌ای است.

ربیعی تصریح کرد: البته در روز‌های اخیر برخی رسانه‌ها با انشار شایعاتی مدعی شدند که دولت دوازدهم با اصلاح این مصوبه شرایط را برای افزایش مجدد حقوق مدیران فراهم کرده است؛ این حرف دقیقی نیست.

وی ادامه داد: این ترمیم صرفا برای مدیران حرفه‌ای صورت گرفته و مقامات در شمول این مصوبه قرار ندارند. ماجرا از این قرار است که تغییرات ایجاد شده در جدول امتیاز فوق العاده مدیریت مدیران حرفه‌ای مانند روسای ادارات و معاونان آنان و همچنین مدیران کل و معاونان آنان که به موجب مصوبه یکم تیرماه ۱۴۰۰ هیات وزیران صورت گرفته است، به تبع رایی است که اسفند ماه سال ۱۳۹۹ از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری صادر شده است.

سخنگوی دولت گفت: بر اساس این رای، امتیازات فوق العاده مدیریت که از زمان اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری (۱۳۸۸) به این سو بنا به برداشت مجریان قانون و همچنین مصوبه سال ۱۳۹۵ شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در تعیین سقف حق شاغل، محاسبه می‌شده است، حذف و به تبع موجب کاهش حقوق مشاغل مدیریت شد.

ربیعی افزود: درحقیقت دولت با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و با تغییر مبانی محاسبه امتیازات جدول فوق العاده مدیران نسبت به ترمیم این بخش از حقوق مدیران حرفه‌ای که سال‌های گذشته مدیران از آن بهرمند بوده اند و به موجب رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری کاهش یافته بود، اقدام کرده و از این طریق حقوق مدیران حرفه‌ای به میزان کاهش صورت گرفته ترمیم شده و افزایش جدیدی به موجب این مصوبه در حقوق مدیران وجود ندارد؛ بنابراین استنباط اینکه به‌واسطه این مصوبه و تغییر امتیازات فوق العاده مدیریت، حقوق مدیران افزایش می‌یابد استنباط نادرستی است.

وی بیان داشت: روز یکشنبه نیز پس از جلسات متعدد با حضور نهاد‌های مدنی و کارشناسان حقوقی دولت با هدف حمایت از حقوق بشر و شهروندی براساس اصول قانون اساسی، موازین اسلامی، تعهدات بین‌المللی و سایر قوانین، تقویت، هماهنگ، همگرا و هم افزا کردن تلاش‌ها و ابتکارات ملی در حمایت از حقوق بشر و شهروندی، «لایحه ایجاد نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی» را تصویب کرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: همچنین هیات دولت نظر به ضرورت گذار از وابستگی اقتصاد به نفت به اقتصاد مبتنی بر کارآفرینی و نوآوری، ایجاد شغل پایدار و افزایش درآمد سرانه ملی، اعضای دولت با هدف تشویق و حمایت از کارآفرینان پیشرو، سیاست‌های اجرایی تشویق و حمایت از کارآفرینان پیشرو را تصویب کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس، کارآفرینان پیشرو به مدت سه سال از مشوق‌های این مصوبه بهره‌مند خواهند شد و بعد از آن لازم است تا دوباره ارزیابی شوند. در بخشی از حمایت‌ها دانشگاه‌ها می‌توانند به کارآفرینان پیشرو مدرک دکتری افتخاری اعطا نمایند. وزارت علوم نیز موظف است چارچوب‌های لازم برای همکاری و حضور کارآفرینان پیشرو در دانشگاه ها، بدون در نظر گرفتن مدرک تحصیلی آنان، به عنوان مدرس یا استاد مدعو در حوزه‌های مرتبط با فعالیت کاری آنان یا حوزه‌های کارآفرینی را فراهم نماید.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: همچنین معاونت علمی و فناوری موظف است با هدف رفع نیاز‌های فناورانه کارآفرینان پیشرو، مشوق‌های لازم جهت ارتقای همکاری آن‌ها با شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان را طراحی و اجرا کند. کارآفرینان پیشرو بعد از احراز شرایط، جزء فعالان اقتصادی مجاز گمرک شناخته می‌شوند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که واکنش ایران به ابراز نگرانی‌های کشور‌های غربی و روسیه نسبت به افزایش غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم فلزی چیست و اعلام ایران در خصوص تولید یک صفحه سوخت سیلیساید برای استفاده در رآکتور تهران؟ آیا تهران آمادگی برای توقف برنامه‌های خود و بازگشتبه برجام را دارد؟ گفت: تمام این اقدامات بر اساس نیاز‌های صلح آمیز در فعالیت‌های هسته‌ای ایران و بر مبنای حقوق مندرج جمهوری اسلامی ایران در برجام با استناد به بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام و با اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می‌گیرد و مطابق اعلامیه‌های متعدد ما در چارچوب بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام به سرعت بازگشت پذیر هستند.

وی ادامه داد: از نظر ما با توجه به مقاصد مطلقاً صلح آمیز، هیچ جایی برای نگرانی از این اقدامات وجود ندارد، با این حال، اگر مشارکت کنندگان در برجام نگران این فعالیت‌ها هستند، توصیه می‌کنیم که به جای گله گذاری از اقدامات ایران که نتیجه طبیعی بی تفاوتی نسبت به انجام تعهدات دیگر طرف هاست، سریعتر به تعهدات خود بازگردند. اگر دیگر طرف‌های برجام به وظایف قانونی خود عمل کنند، جمهوری اسلامی ایران نیز هرچه سریعتر انتظارات قانونی مبتنی بر محدودیت‌ها در توافق برجام را محقق خواهد کرد.

ربیعی اظهار داشت: برخی از کشور‌های اروپایی در حالی اقدامات ایران را ناقض تعهدات برجامی می‌دانند که خود در اجرای تعهداتشان ذیل برجام، هیچگاه از مرحله حرف فراتر نرفته اند. لازم به ذکر است که مواضع سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این خصوص غیرقابل قبول بوده و آمریکا در حالی از اقدامات ایران اظهار نگرانی می‌کند که وضعیت فعلی حاکم بر برجام، ناشی از اقدامات و رویکرد‌های غیرقانونی و یکجانبه خود این کشور است و این کشور در دوره بایدن نیز به اجرای سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ علیه مردم ایران ادامه داده است.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد:، اما در توضیح جزییات بیشتری از فعالیت‌های فنی هسته‌ای باید اشاره کنم که سوخت راکتور‌های تحقیقاتی و قدرت آن‌ها بطور مستمر شاهد تحول کیفی با استفاده از فناوری‌های نوین می‌باشد. سوخت ۲۰درصدی اورانیوم فلزی، نسبت به سوخت ۲۰ درصدی معمول، موجب ارتقای راندمان و کارآمدی راکتور تحقیقات تهران می‌شود؛ به گونه‌ای که هم بتوانیم کمیت رادیودارو‌ها را افزایش بدهیم و از نظر زمانی نیز فرایند تولید، سریعتر می‌شود. علاوه بر آن، می‌توانیم به تولید رادیوایزوتوپ‌های صنعتی جدیدی که در شرایط حاضر امان تولید آن نیست، اقدام کنیم. ما انتظار داریم حال که به این تکنولوژی پیشرفته دست یافته‌ایم، برای توقف این فرایند، سوخت جدیدی را برای ما تامین کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که موضع دولت در برابر اعتراضات مردم به قطعی برق و اعتراضات در اصفهان به خاطر عدم دریافت حق آبه گفت: ماجرای خاموشی‌های برق، باعث ایجاد مشکلاتی برای زندگی مردم شد، ضمن احترام به نگرانی و اعتراض‌های مردم، از مسائل پیش آمده متاسفیم.

وی تصریح کرد: امروز که قطعی برق خانگی کاهش یافته است مروری بر علل قطعی برق و خاموشی‌ها حاوی آموزه‌هایی برای جامعه و ساختار مدیریتی است. خشکسالی موضوع مهمی است که باید سازگاری با خشکسالی نه تنها در پیش بینی‌ها و برنامه ریزی‌ها بلکه در سبک مصرف انرژی مورد توجه قرار گیرد و بنابر پیش بینی‌ها، دولت آینده نیز با این پدیده روبرو خواهد بود و همگان باید به نوعی در مواجه با این پدیده همکاری و مشارکت داشته باشند و لازم است در سبک مصارف کشاورزی، صنعتی و خانگی تجدید نظر شود.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: سیاست‌های یارانه‌ای پنهان در انرژی که همواره به سود طبقه ثروتمند بوده نیازمند تامل و بررسی دارد که برای آغاز تصمیم گیری‌های سخت لازم است همگان با آن همراهی داشته باشند. ادامه روند احداث نیروگاه‌های جدید و سرمایه گذاری باید مورد توجه قرار گیرد. بخشی از خاموشی‌های اخیر نشان دهنده آثار تحریم‌ها بر سرمایه گذاری‌ها از جمله در صنعت برق است؛ و دولت علرغم همه مشکلات تلاش‌های ارزنده‌ای در خصوص احداث نیروگاه‌ها انجام داده است که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌کنم.

وی در مورد عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه تولید برق بیان داشت: در دولت یازدهم ۷۹۲۶مگاوات و در دولت دوازدهم ۱۲۱۰۱مگاوات و جمعا به میزان ۲۰۰۲۷ مگاوات طرح‌های نیروگاهی به بهره برداری رسیده است و ۱۶۳۰۹مگاوات طرح‌های نیروگاه حرارتی در حال احداث می‌باشد.

ربیعی تصریح کرد: همچنین ۱۷۹۲۵طرح‌های نیروگاهی در انتظار رفع توقف تامین مالی خارجی قرار دارند. همچنین یک ابهام در خصوص تکالیف دولت در برنامه ششم توسعه مطرح می‌کنند که قابل ذکر است که طبق بند ت ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است از طریق وزارت نیرو در طول اجرای برنامه نسبت به افزایش توان تولید برق تا ۲۵ هزار مگاوات از طریق سرمایه گذاری موسسات عمومی غیردولتی، تعاونی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی و یا منافع داخلی شرکت‌های تابعه یا به صورت روش‌های متداول سرمایه گذاری از جمله ساخت، بهره برداری و تصرف اقدام کند.

ربیعی تصریح کرد: همچنین ۱۷۹۲۵طرح های نیروگاهی در انتظار رفع توقف تامین مالی خارجی قرار دارند. همچنین یک ابهام در خصوص تکالیف دولت در برنامه ششم توسعه مطرح می کنند که قابل ذکر است که طبق بند ت ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است از طریق وزارت نیرو در طول اجرای برنامه نسبت به افزایش توان تولید برق تا ۲۵ هزار مگاوات از طریق سرمایه گذاری موسسات عمومی غیردولتی، تعاونی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی و یا منافع داخلی شرکت های تابعه یا به صورت روشهای متداول سرمایه گذاری از جمله ساخت، بهره برداری و تصرف اقدام کند.

وی ادامه داد: در همین راستا طی برنامه ششم توسعه ۱۲۱۲۶ مگاوات طرح های نیروگاهی راه اندازی شده و ۱۹۶۶ مگاوات طرح های نیروگاهی آماده راه اندازی تا پایان برنامه ششم است. ۱۶۳۰۹ مگاوات طرح های نیروگاهی حرارتی در حال احداث طی برنامه ششم است.

سخنگوی دولت در مورد معدن فروشی دولت در روزهای پایانی دولت، گفت: در خصوص آزادسازی شش هزار محدوده و معدن غیرفعال کشور و برگزاری مزایده از ترتیباب اداری و وظایف جاری وزارت صمت بوده و اتفاقا آزادسازی معادن از مطالبات مقام معظم رهبری نیز بوده است. این موضوع از مدت ها قبل در وزارت صمت بررسی و فرایند این طرح از مهر ماه سال گذشته آغاز شد و در نهایت پس از اطلاع رسانی مناسب از طریق شبکه های مختلف صدا و سیما و دیگر رسانه ها مزایده عمومی از تاریخ ۱۴۰۰/۲/۱۹ آغاز و در تاریخ ۲۷ خرداد ماه به پایان رسید و در این مزایده سه هزار متقاضی شرکت کرده اند.

وی ادامه داد: به نظر من شیوه بیان در خصوص این مزایده می توانست بسیار مناسبتر صورت گیرد که موجب نگرانی در جامعه هم نشود. اقداماتی از نظیر تماس قبلی، مذاکره با وزیر، بررسی‌های دقیق صورت گرفته و تصمیم لازم اتخاذ شود. مزایده و واگذاری‌ محدوده های معدنی کشور جزء تکالیف قانونی وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و در طول سال های مختلف همواره فرایندی کاملاً تخصصی، فنی و کارشناسی را طی نموده که در طول ۳ دهه گذشته این برنامه توسط وزارت صمت در استان‌های مختلف انجام شده است و تنها تفاوت آن در این مرحله، گستردگی این واگذاری و نیز تغییر برخی شرایط ورود به مزایده شامل افزایش ضمانت حضور در مزایده و بیشتر شدن امتیازات برای سنجش اهلیت و صلاحیت حرفه‌ای و مالی متقاضیان است که برای جلوگیری از حبس دوباره این معادن و غیر فعال ماندن ظرفیت معدنی کشور، بر اساس تجربیات حاصل از واگذاری‌های پیشین، برقرار شده است.

وی ادامه داد: طی ماه‌های گذشته اطلاع رسانی لازم برای واگذاری این محدوده های معدنی از طریق رسانه ملی، مطبوعات و جراید و همچنین رسانه‌های مجازی کشور در سطوح ملی و استانی انجام شد و همگان می بایست به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشند که در این شیوه واگذاری به صورت مزایده که به صورت تمام الکترونیکی و صرفا از طریق سامانه ستاد دولت انجام می‌گیرد امکان استفاده از هیچ گونه رانتی وجود ندارد، لذا این وزارتخانه هیچ‌گونه دخل و تصرفی در ثبت و اجرای مزایده نداشته و احتمال استفاده از هرگونه رانتی در این زمینه از بین رفته است.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه معادن جزء انفال محسوب می‌شوند در مزایده معادن، هیچ معدنی به فروش نرسیده و هیچ پولی در این مزایده رد و بدل نشده است و صرفا یک ضمانت نامه جهت شرکت در مزایده از متقاضی دریافت گردیده و حقوق دولتی اجرای این طرح پس از بهره‌برداری و استخراج در دولت بعد به حساب خزانه واریز خواهد شد و در حقیقت اجرای طرح آزادسازی محدوده ها و معادن غیرفعال کشور، ریل گذاری بخش معدن برای دولت آینده است و آثار و پیامدهای مثبت آن قابل مشاهده است، بنابراین مباحث و شبهاتی را که در این خصوص وجود دارد، تماماً مبتنی بر عدم علم و آگاهی است.

ربیعی با بیان اینکه اتهامات به دولت زیاد است و به قول رئیس جمهور، اتهام زنندگان از ۱۲ مرداد شغلشان را عوض می‌کنند، تاکید کرد: مزایده شش هزار معدن، معدن فروشی نیست و پولی دریافت نمی‌شود بلکه ریل گذاری برای آینده است. وزارت صمت بنگاه سیاسی نیست بلکه بنگاه اقتصادی و کارشناسی است و در همه این مزایده‌ها نیز پیش بینی حضور نماینده دادستان شده است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار