گزارش؛

جاسوسی های گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا در خارج از این کشور/ برگی دیگر از جنایت ضد بشری آمریکا

یک سخنگوی دفتر اداره اطلاعات ملی آمریکا اعلام کرد: این سازمان «بر کشف و توسعه اطلاعاتی درباره اهداف اطلاعاتی خارجی همانند تروریست ها، قاچاق چیان انسان ها و قاچاق چیان مواد مخدر متمرکز است. ما به جمع آوری اطلاعات شخصی شهروندان عادی آمریکایی علاقه ای نداریم.»
کد خبر: ۴۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱ - 18October 2013

جاسوسی های گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا در خارج از این کشور/ برگی دیگر از جنایت ضد بشری آمریکا

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، پایگاه اینترنتی آنتی وار در گزارشی درباره جاسوسی های گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا از کاربران اینترنتی در سراسر جهان نوشت: یک مقام بلندپایه اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد آژانس امنیت ملی آمریکا در حال جمع آوری آدرس های ایمیل شخصی افراد در سراسر جهان است ، ایمیل هایی که بسیاری از آنها متعلق به شهروندان آمریکایی است.

اسناد فاش شده از سوی ادوارد اسنودن مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا نیز از این موضوع حکایت دارد.
این برنامه جمع آوری، -که پیشتر فاش نشده بود- شامل نفوذ در آدرس های ایمیل افراد و همچنین «فهرست ایمیل های دوستان این افراد» در سراسر جهان می شود.


زمانی که یک کاربر در اینترنت فعال است، سیستم های آژانس امنیت ملی آمریکا در سرورهای رایانه های این افراد فعال می شوند.


آْژانس امنیت ملی آمریکا علاوه بر هدف قرار دادن خود کاربران، در حال جمع آوری فهرست تماس های -کانتکت لیست- افراد در حجمی گسترده است.


تحلیل این اطلاعات این امکان را برای آژانس امنیت ملی آمریکا فراهم می آورد تا بتواند به جستجوی ارتباطات مخفی بین کاربران بپردازند.


سال گذشته و تنها در یک روز، بخش عملیات ویژه آژانس امنیت ملی آمریکا 444 هزار و 743 آدریس ایمیل را از یاهو ، 105 هزار و 68 آدرس ایمیل را از هات میل و 82 هزار و 857 آدرس را از طریق فیس بوک، 33 هزار و 697 آدرس را از جی میل و 22 هزار و 881 آدرس را از پایگاهی دیگر جمع آوری کرد.


در اسناد آژانس امنیت ملی آمریکا آمده است روزانه این آژانس اطلاعات مربوط به تماس و ارتباط را از حدود 500 هزار پایگاه اینترنتی در بخش سرویس های چت زنده جمع آوری می کند.


این جمع آوری ها از طریق هماهنگی های مخفی با شرکت های ارتباطاتی خارجی یا نهادهای اطلاعاتی دیگر کشورها که اینترنت را کنترل می کنند، صورت می گیرد.


با این که این جمع آوری ها در خارج از آمریکا رخ می دهند، اما دو مقام بلندپایه اطلاعاتی آمریکایی اذعان کردند این اطلاعات شامل آدرس های ایمیل بسیاری از آمریکایی ها نیز می شود.


آنها از اشاره به شمار آدرس ایمیل های آمریکایی خودداری کردند اما اعلام کردند این ارقامی می تواند میلیون ها یا دهها میلیون آدرس باشد.


یک سخنگوی دفتر اداره اطلاعات ملی آمریکا اعلام کرد این سازمان «بر کشف و توسعه اطلاعاتی درباره اهداف اطلاعاتی خارجی همانند تروریست ها ، قاچاق چیان انسان ها و قاچاق چیان مواد مخدر متمرکز است. ما به جمع آوری اطلاعات شخصی شهروندان عادی آمریکایی علاقه ای نداریم.»


شاون ترنر افزود قوانین تصویب شده توسط دادستان کل مستلزم این موضوع است که آژانس امنیت ملی آمریکا باید «حجم جمع آوری، استفاده و انتشار» اطلاعاتی را که سبب شناسایی شهروندان آمریکایی می شود، کاهش دهد.
 

انتشار گزارش هایی درباره اقدامات آژانس امنیت ملی آمریکا در جمع آوری اطلاعات تماس های تلفنی شهروندان آمریکایی بر اساس برنامه ای جداگانه، سبب به وجود آمدن مناقشاتی در این کشور در ماه ژوئن شد.


ژنرال کیت الکساندر رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا از فعالیت های مربوط به جمع آوری این اطلاعات دفاع کرد و گفت انجام چنین اقداماتی برای مقابله با تروریسم ضروری است.

او همچنین گفت:« ما باید انبار کاه را بگردیم تا بتوانیم یک سوزن را بیابیم.»


جمع آوری آدرس های ایمیل افراد در سراسر جهان منابع اطلاعاتی گسترده ای را در مقایسه با جمع آوری اطلاعات مربوط به تماس های تلفنی برای آژانس امنیت ملی آمریکا فراهم می آورد. این اطلاعات نه تنها شامل اسم و ادرس های ایمیل بلکه شامل شماره تلفن ها، آدرس های خیابان و اطلاعاتی درباره شغل و خانواده افراد هدف قرار گرفته می شود.


کارشناسان آژانس امنیت ملی آمریکا همچنین می توانند در محتویات پیام های کاربران اینترنتی نفوذ کنند.


جمع آوری این گونه اطلاعات سبب می شود آژانس امنیت ملی آمریکا بتواند اطلاعاتی درباره زندگی شخصی افراد به دست آورد.


دادگاه یا کنگره آمریکا به آژانس امنیت ملی این کشور اجازه انجام چنین فعالیت هایی را در خارج از آمریکا نداده است.


مقامات بلندپایه آمریکایی اعلام کردند انجام چنین اقداماتی غیر قانونی است.


آژانس امنیت ملی آمریکا با جمع آوری این گونه اطلاعات پا را از قوانین مربوط به نظارت بر جاسوسی خارجی فراتر نهاده است.


این آژانس اعلام کرد:« هیچ یک از این اقدامات در خاک آمریکا رخ نداده است.»


اما عملیات آژانس امنیت ملی آمریکا شامل شهروندان آمریکایی می شود که خارج از این کشور زندگی و کار می کنند.


یک مقام بلندپایه آمریکایی اعلام کرد با وجود جمع آوری های گسترده، از حریم خصوصی شهروندان آمریکایی حفاظت می شود.


او گفت تحلیل گران آژانس امنیت ملی آمریکا به بررسی اطلاعات مشکوک می پردازند. این در حالی است که بر اساس قانون نظارت بر جاسوسی خارجی - که در سال 1978 به تصویب رسید - آژانس امنیت ملی آمریکا در زمینه جاسوسی الکترونیک که آمریکایی ها را هدف قرار می دهد، با محدودیت هایی مواجه است اما این نهاد اطلاعاتی چنین قوانینی را زیر پا می گذارد. دادگاه نظارت بر جاسوسی خارجی بر این فعالیت ها نظارت دارد.


سناتور دیان فین اشتاین از ایالت کالیفرنیا که رئیس کمیته اطلاعاتی سنا است در ماه اوت اعلام کرد این کمیته اطلاعات کمی درباره جمع آوری اطلاعات شهروندان دارد.


وی گفت خواستار توضیحات بیشتر مقامات آمریکایی در باره این برنامه خواهد شد.


یکی دیگر از اعضای کمیته اطلاعاتی سنا گفت:« در مجموع، اطلاعات این کمیته از عملیات انجام شده بسیار کم است.»


وی گفت: «اگر ما خواستار توضیح از آژانس امنیت ملی شویم آنها باید به سوالات ما پاسخ دهند اما این آژانس به صورت منظم به این کمیته گزارش نمی دهد.»


جودی ست سخنگوی فیس بوک اعلام کرد: «ما از این موضوع اطلاع نداشتیم و به آژانس امنیت ملی آمریکا برای جمع آوری کانتک لیست کاربران کمک نکردیم.»


هنور مشخص نیست چرا آژانس امنیت ملی آمریکا به جمع آوری گسترده این اطلاعات از یاهو و دیگر پایگاه ها پرداخته است.


سوزان فیلون سخنگوی یاهو گفت یاهو رمز گذاری آدرس های ایمیل خود را آغاز خواهد کرد.
 

گوگل نخستین پایگاهی است که حفاظت از ارتباطات ایمیلی خود را آغاز کرد. حجم جمع آوری اطلاعات از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا به اندازه ای گسترده است که توان ذخیره و نگهداری آن دشوار شده است.


بر اساس اسناد آژانس امنیت ملی آمریکا، در پاییز سال 2011، اکانت یاهوی یک هدف ایرانی «توسط فرد یا نهاد ناشناس هک شد»، اکانتی که از آن برای ارسال ایمیل های جعلی -اسپم- استفاده شد.


این ایرانی در فهرست تماس های خود چندین گروه یاهو را اضافه کرده بود که برخی از آنها صدها هزار عضو داشتند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار