یادداشت/ علی عبدالصمدی

وظایف دولت سیزدهم برای تسهیل ازدواج جوانان

امروز که موضوع افزایش جمعیت به یکی از سیاست‌های کلان نظام تبدیل شده است، دولت آینده باید برای تسهیل امر ازدواج و تشکیل خانواده کوشا و پویا باشد تا با تشکیل خانواده میزان فساد در جامعه کاهش یابد.
کد خبر: ۴۶۶۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲ - 14July 2021

//گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس _ علی عبدالصمدی؛ ازدواج در فرهنگ اصیل اسلامی از اهمیت والایی برخوردار است. ازدواج و تشکیل خانواده در آموزه‌های اسلامی زیربنا و بنیان اصیل و ریشه‌دار جامعه‌ی اسلامی و قرآنی محسوب می‌شود.

این امر خیر تا جایی در فرهنگ اصیل اسلامی مهم است که پیامبر عظیم‌الشان اسلام فرمودند: «ازدواج سنت من است و کسی که از سنت من دوری گزیند از من نیست.»

رکن ابتدایی جامعه خانواده است هر چند نوع تعریفی که فرهنگ ایرانی و اسلامی از خانواده دارد با نوع تعریفی که فرهنگ‌های شرقی و غربی از خانواده ارائه می‌دهند کاملا متفاوت است.

در اکثر کشور‌های اروپایی و آمریکایی و بعضا آفریقایی یا کشور‌های غیر اسلامی در آسیا، مفهوم خانواده با آن مفهومی که در کشور ما و فرهنگ ناب اسلامی تعریف و تبیین می‌شود در تعارض است. در برخی از خانواده‌ها در کشور‌های یاد شده به هیچ عنوان انسجام و قوام بنیان خانواده از اساس وجود ندارد. به دیگر کلام مفاهیمی مانند مادر، همسر، خواهر، برادر، پدر و یا دیگر مفاهیم عقیدتی مانند غیرت، تعصب و دفاع از کیان خانواده ابدا وجود خارجی ندارد.

در مقابل چنین فرهنگ آشفته بازاری، فرهنگ ناب و اصیل ایرانی و اسلامی وجود دارد که بهترین الگوی خانواده داری در جهان محسوب می‌شود. پدر و مادر در راس هرم خانواده، فرزندان و عروس‌ها و داماد‌ها و نوه‌ها همگی احترام یکدیگر را به طرز شایسته و بایسته‌ای نگه می‌دارند. رشته‌ی اتصال اعضاء خانواده در چنین فرهنگی غیرت و دفاع از حریم خانواده و حرمت داری است که از رهنمود‌های مهم پیامبر اکرم (ص) و ائمه هدی است. تک تک اعضاء خانواده اعم از مادر، پدر، خواهر، برادر و... حرمتدار حریم یکدیگرند و مانند سربازان از کیان خانواده دفاع می‌کنند.

زیباترین و آسمانی‌ترین ازدواج در تاریخ بشریت همانا ازدواج مبارک و پرسعادت مولا علی (علیه‌السلام) و حضرت فاطمه الزهرا (سلام‌الله علیه) است که در تقویم ملی کشور ما سالروز این ازدواج آسمانی روز ملی ازدواج نامگذاری شده است.

در شرایط كنونی كه موضوع افزایش جمعیت به یكی از سیاست‌های كلان نظام تبدیل شده، نمی‌توان از وظایف دولت در راستای بستر سازی جهت تسهیل ازدواج جوانان چشم پوشی كرد. در آستانه‌ی تشکیل دولت سیزدهم باید این نکته‌ی حائز اهمیت را متذکر شد که در شرایط کنونی که تحریم‌های ناجوانمردانه‌ی آمریکا و همدستانش بار سنگینی را بر روی خانواده‌های ایرانی گذاشته است. دولت باید برای تسهیل امر ازدواج و تشکیل خانواده کوشا و پویا باشد. ارتقاء سطح وام ازدواج، کنترل قیمت مسکن، ترویج فرهنگ ساده زیستی و ازدواج آسان از وظایف خطیر دولت سیزدهم در قبال این نهاد جریان ساز و مهم جامعه است.

همچنین وزارت ورزش و جوانان با ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به جوانان در آستانه ازدواج کمک کند تا این امکانات مادی جوانان را به تشکیل خانواده ترغیب کند. کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم در این مسیر باید همراه وزارت ورزش و جوانان شود.

با توجه به اینکه ازدواج و تشکیل خانواده زیربنای ساختن جامعه‌ی اسلامی است، امید می‌رود که دولت و دولت‌های آتی در پایش از این نهاد پاک و زلال که میراث فرهنگ نبوی است بیش از پیش تلاش کنند.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار