رئیس جمهور:

اشتغال و مسکن دو امر بسیار مهم برای زندگی است/ دولت موظف نیست خانه بسازد

روحانی با اشاره به افتتاح ۵۱ هزار و ۲۳۰ واحد مسکونی در نقاط مختلف کشور در هشتادمین هفته از افتتاح طرح های ملی، گفت: اشتغال و مسکن دو امر بسیار مهم برای زندگی است و بسیار خوشحال هستم از اینکه در دولت دوازدهم تلاش مضاعفی در زمینه مسکن صورت گرفت.
کد خبر: ۴۶۶۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵ - 12July 2021

اشتغال و مسکن دو امر بسیار مهم برای زندگی استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز (دوشنبه ۲۱ تیر) در آئین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: برای اینکه همه مردم زندگی آرامی داشته باشند، مسکن و اشتغال بسیار حائز اهمیت است و آن‌ها امری مهم برای ازدواج جوانان محسوب می‌شوند.

وی افزود: دولت مسئولیت سنگینی برای اینکه مسکن مردم را تأمین کند برعهده دارد و در این راستا تلاش کرده تسهیلات لازم را برای آن‌ها در نظر بگیرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: دولت یازدهم وقتی کار خود را شروع کرد تعهد دولت قبلی در مسکن مهر که یک‌سوم آن وجود داشت و دوسوم آن بر دوش دولت یازدهم افتاد، وجود داشت. این در حالی است که فقط ۷۷۰ هزار مسکن مهر از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن مهر تحویل مردم شده بود و دولت یازدهم باید بقیه آن را تمام می‌کرد. این در حالی است که دولت ما بایستی به همه مسکن مهر‌ها خدمات می‌داد و این کار بسیار سختی بود که بایستی هم خانه را تکمیل می‌کردیم و هم خدمات مختلف مانند جاده، مدرسه، درمانگاه، مسجد و ... را به آن‌ها می‌دادیم.

روحانی گفت: از ابتدای حضور وزیر فعلی راه و شهرسازی کار‌های خوبی در حوزه مسکن انجام شده است و او حتی قول اتمام مسکن مهر را داده بود که تقریباً این کار انجام شده و در چند روز پایانی هم پرونده پایانی فعالیت این دولت پرونده مسکن مهر جمع خواهد شد.

وی گفت: یک یاز تأکیدات دولت احیای بافت فرسوده و بازآفرینی شهری بوده است که تلاش‌های زیادی در این مسیر انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۳۷۵ هزار و ۲۳۲ واحد خانه در بافت فرسوده احیا شده است که این موضوع در کنار ساخت یک‌میلیون و ۳۶۰ هزار واحد مسکونی انجام شده است که البته کار مشترک دولت و مردم بوده، ولی ما ۵۳۴ هزار واحد هم تحت عنوان طرح اقدام ملی مسکن را دنبال کردیم که برخی از زمین‌های این طرح واگذار شده و برخی هم در حال ساخت و ساز آن هستند و در مجموع ۴۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن تکمیل شده و مردم مشغول بهره‌برداری از آن هستند و بقیه هم در حال اقدام و مسیر تکمیل پروژه است.

روحانی تصریح کرد: از امروز به بعد به مرور این واحد‌ها به مردم واگذار شده و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

رئیس‌جمهور گفت: اولین اقدام کار مسکن‌سازی برعهده شورای شهرسازی است و باید طرح بسیار خوبی این شورا جهت ساخت واحد‌های مسکونی در شهرک‌ها و شهر‌های جدید داشته و باید این طرح‌ها کامل و دقیق باشد تا مصرف آب، برق و انرژی کمتر شده و معماری صحیحی داشته باشند.

وی افزود: ایران از بیش از ۲۵۰۰ سال پیش تاکنون دارای ملتی خلاق بوده و محاسبات دقیقی در ساختمان‌سازی داشته است که نمونه آن در تخت‌جمشید است که در آنجا کار‌های بسیار دقیقی برای رساندن آب و دفع فاضلاب صورت گرفته و از ۲ هزار پیش به این‌ور وضعیت چنین بوده است.

رئیس‌جمهور گفت: معماری‌های ساختمان‌سازی در اصفهان هم از قرون گذشته تاکنون بسیار ویژه بوده است، به طوری که در میدان نقش جهان و در یک‌طرف آن مسجد و مغازه وجود دارد و در طرف دیگر، حکومت و ساختمان‌های دیگر است و اگر معماری و طراحی و شهرسازی دقیقی نبود، چنین اثر زیبایی از ۵۰۰ سال پیش تاکنون باقی نمی‌ماند.

وی افزود: معماری در امر ساختمان‌سازی و توجه به فضا و تابش خورشید و ترکیب مصالح بسیار مهم است. گذشتگان ما ساختمان‌های عظیمی ساخته‌اند که در مکان‌یابی آنقدر دقیق عمل کردند که الان در برابر باران، طوفان و زلزله مقاوم مانده‌اند.

روحانی گفت: ما الان در تهران شاهدیم که برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای را روی گسل‌ها ساخته‌اند. دولت باید سرمایه خود را که زمین است در جای مناسب و با توجه به وضعیت مردم در اختیار آنان قرار دهد تا زمین‌هایی در اختیار مردم قرار گیرد که مناسب خانه سازی باشد تا محیط زیست و جنگل‌ها نابود نشوند.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه واحد‌های مسکونی باید با قیمت مناسب در اختیار جوانان قرار گیرد، گفت: اگر بخواهیم واحد مسکونی ضروری برای یک خانواده در نظر گیریم باید سالی ۵۰۰ هزار واحد مسکونی بسازیم که کار بزرگی است. البته دولت موظف نیست خانه را بسازد، اما زمین و تسهیلات لازم را باید در اختیار بگذارد.

روحانی اظهار داشت: واحد‌های مسکونی را خود مردم باید بسازند این اشتباه است که دولت برود دنبال این کار. دولت باید وام و زمین و خدمات را در اختیار مردم بگذارد. پس قدم‌های مهمی را دولت باید بردارد و قدم‌هایی را هم مردم باید بردارند تا ان شاءالله مردم بتوانند صاحب مسکن شوند.

انتهای پیام/ ۳۶۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار